Smider æg med skalskift

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Smider æg med skalskift

Post by Benjamins61 »

Jeg har en black galaxy fishbone der nu anden gang har smidt æggene ved skalskift :(
Er der noget man kan gøre for at forhindre det, eller er det bare en del af gamet :)
Attachments
Skalskift med æg
Skalskift med æg
IMG_20200818_142511.jpg (2.48 MiB) Viewed 7829 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Smider æg med skalskift

Post by Aquahorti »

Jeg har aldrig selv oplevet det (dermed ikke være sagt at det ikke er sket i mine akvarier) og jeg ved ikke hvorfor de gør det, så der kan jeg ikke hjælpe.

Når det så er sagt erindre jeg at folk her inde har haft succes med at putte æggene i en lille beholder hvor der bobler lidt luft igennem så de får ilt og bevægelse. Har du overvejet at prøve det for i det mindste ikke at miste flere generationer indtil du finder årsagen til problemet?



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Smider æg med skalskift

Post by Benjamins61 »

Nej okay. Kan godt være det bare er et tilfælde de to gange, har heller aldrig opdaget ved nogen af de andre arter😬

Ja har faktisk prøvet det en enkelt gang, da jeg havde cheetah. Der prøvede jeg med en der døde for mig. Der tog jeg æggene derfra og fremstillede egen æggetumler, men de klækkede ikke for mig. Enten havde hun lagt for lang tid inden jeg fik æggene, ellers var den bare ikke helt optimal nok. Har faktisk overvejet at købe en rigtig en der er beregnet til det, når man kommer ud for noget lignede igen🙂



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Smider æg med skalskift

Post by Aquahorti »

Jeg kom til at tænke på noget som det måske kunne være (ren teoretisk):

Det kunne være at hun udvikler æg i sin saddle så hurtigt at æggene efter parring ikke når at udvikle sig inden hun skal skifte exo skelettet. Derfor smider hun de gamle æg sammen med skallen, da parringen sker efter 'hamskifte'. Er det noget du kan af eller bekræfte, at hun har æg under bugen max et par dage senere?

Som sagt det er en teori, jeg har det ikke fra nogen kilder. Men hvis det forholder sig som beskrevet ovenfor er jeg ikke sikker på at jeg ville risikere at hendes gener bliver viderebragt da man i så fald kunne ende med en masse rejer der ikke rigtigt kan reproducere på egen hånd.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Smider æg med skalskift

Post by d9ha »

Har heller aldrig set det i mine akvarier, men de bliver heller ikke overvåget så intensivt, så kunne have forekommet. jeg tænker at for tidligt skalskift kunne være en årsag. hvis man fodrer meget med proteinholdigt foder vokser rejerne hurtigt og vil kunne få problemer med skalskift, da det skal ske oftere end normalt.


Mvh
Henrik

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Smider æg med skalskift

Post by Benjamins61 »

Aquahorti: Ja det kunne måske godt være en mulig, vil faktisk tror hun havde gået med dem i lidt over en uges tid, men kan jeg lige se i min bog. Ja det er nok rigtigt man ikke skal avle videre på hende, men det er selvfølgelig også den pæneste hun jeg har :|

d9ha: Nej jeg har heller aldrig oplevet det før og alle de andre akvarier det kører bare. Synes heller ikke jeg er for rundhåndet med protein foderet, men kan det så være det der er problemet? ;)



Post Reply