Red Ruby og Red Wine?

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Red Ruby og Red Wine?

Post by Rejekællingen ;-) »

Hejsa :)

JJeg har ingen mischlinge eller taiwaner (endnu) men kunne godt tænke mig nogle på et tidspunkt. Jeg går derfor og planlægger lidt hvilke taiwaner jeg i fremtiden godt kunne tænke mig. Hvis alt går vel kommer der en reol op til efteråret :D Jeg er blevet lidt forelsket i Red Ruby og Red Wine, men hvad er forskellen på disse to? :D
Hvis jeg fx købte 5-10 Red Wine eller Red Ruby bærer de så "kun" generne for disse eller vil man også kunne få andre taiwaner ud af det?
Jeg er med på at mischlinge er en billigere vej til taiwaner :)

Desuden er jeg også ret vil med King Kong (exstreme) :)

Vh
Dorthe


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Red Ruby og Red Wine?

Post by caso »

Forskellen på wine red og red ruby er fordelingen af rød/hvid farve. Wine red svarer til panda og red ruby svarer til king kong. Groft sagt så er det en wine red hvis der er mere hvidt end rødt og en red ruby hvis der er mere rødt end hvidt. På en red ruby går de hvide bånd ikke hele vejen ned til bugen af rejen, men er kun tynde streger på den øverste del af ryggen, hvis de overhovedet er der.

Red ruby kan sagtens få wine red unger og omvendt.


Mvh
Carsten

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Red Ruby og Red Wine?

Post by Rejekællingen ;-) »

caso wrote:Forskellen på wine red og red ruby er fordelingen af rød/hvid farve. Wine red svarer til panda og red ruby svarer til king kong. Groft sagt så er det en wine red hvis der er mere hvidt end rødt og en red ruby hvis der er mere rødt end hvidt. På en red ruby går de hvide bånd ikke hele vejen ned til bugen af rejen, men er kun tynde streger på den øverste del af ryggen, hvis de overhovedet er der.

Red ruby kan sagtens få wine red unger og omvendt.
Mange tak for dit indlæg - det var meget hjælpsomt :D

Hvis jeg så fx har Red Wine - kan de så også bære gener for fx KK eller Pinto? Altså det ville jo selvfølgelig være bonus, men er det ikke mere eftertragtet at have en "ren" stamme som mere eller mindre kun laver Red Wine eller Red Ruby? :)


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Red Ruby og Red Wine?

Post by caso »

En hurtig sidebemærkning. Oprindeligt blev de kaldt Wine red og ikke red wine, selvom det bruges ofte idag.

Wine red og red ruby bærer ikke sorte gener, og kan derfor ikke få panda eller KK unger. De kan principielt godt bære pinto gen, men det et mindre sandsynligt. De fleste bærer også gener så de kan få red bolt.

Jeg har aldrig set nogen røde Taiwan som er en ren stamme, svarende til PRL bare i Taiwan version. De findes utvivlsomt, men det er ikke rigtigt så udbredt. De vil givet vis være at eftertragte frem for en stamme, der kan give red bolt.


Mvh
Carsten

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Red Ruby og Red Wine?

Post by Rejekællingen ;-) »

caso wrote:En hurtig sidebemærkning. Oprindeligt blev de kaldt Wine red og ikke red wine, selvom det bruges ofte idag.

Wine red og red ruby bærer ikke sorte gener, og kan derfor ikke få panda eller KK unger. De kan principielt godt bære pinto gen, men det et mindre sandsynligt. De fleste bærer også gener så de kan få red bolt.

Jeg har aldrig set nogen røde Taiwan som er en ren stamme, svarende til PRL bare i Taiwan version. De findes utvivlsomt, men det er ikke rigtigt så udbredt. De vil givet vis være at eftertragte frem for en stamme, der kan give red bolt.
Okai. Det skal jeg huske. Så kan jeg også bedre kende forskel :lol: :D

Jeg er hooked på dem. Synes de er SÅ flotte :) og så må jeg jo bare lave et akvarie, hvor der er chance for King Kong også :D

Okay. Så redbolt er ikke så godt/eftertragtet? :)


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Red Ruby og Red Wine?

Post by caso »

Red bolts kan såmænd nok være eftertragtede. Det kommer jo helt an på hvad man vil.

Tænk på Taiwan Bees på samme måde som almindelige CRS/CBS. Bare med en genfejl, der giver dem en anden farve. Hos de almindelige krystal rejer taler vi ofte om PRL og PBL. Altså linier der avler helt rent, uden fejlfarvede eller helt hvide unger. Disse linier vil ofte være mere værd end andre linier, simpelthen fordi de er rene. De er ikke nødvendigvis pænere, men avler rent. Det samme burde være tilfældet hos Taiwan rejer, men som nævnt så er det ikke noget jeg er stødt på. Måske kan det ikke lade sig gøre at have en ren linie på samme måde. Der er nogen, der nævner at Taiwan rejer er opstået ved at krydse almindelige krystal rejer med snow White eller goldens, og at enhver kan lave sine egne Taiwans på den måde. Helt uden at anskaffe sig nogen taiwans eller michlinge. Er det tilfældet, er snow White/ Golden gener vel en forudsætning for at en reje bliver en Taiwan reje.

Der findes også en farve variant der kaldes for dragon (nogen gange dragon blood). Vist mest i US. Det dækker over Wine red eller red ruby hvor der er en del sort pigmentering i det røde. Kan være ganske flot. Jeg får desværre alt for sjældent tid til at fotografere mine rejer, så jeg linket lige til en ekstern kilde:

http://shrimpfan.blogspot.dk/2014/11/re ... s.html?m=1


Mvh
Carsten

Post Reply