vandværdier hos Pinto

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

vandværdier hos Pinto

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg fik lige et par Pinto mere fra en tysk opdrætter og vandværdierne i posen var ph 6.5 og 700µs. Er det ikke lidt i overkanten? Hvilke værdier har i hos jeres Pinto?


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: vandværdier hos Pinto

Post by monjak2444 »

jo det lyder som om det er lidt i overkanten,mine vandværdier hos pinto ligger imellem 300-400ms det svinger lidt engang imellem men jeg prøver at holde den så tæt på 300ms som muligt.

og tillykke med de nye pintoer :)


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: vandværdier hos Pinto

Post by caso »

Tillykke med dem. Selv har jeg ingen pintoer, så der kan jeg ikke give mit besyv med.

Generelt synes jeg at der er meget stor spredning på hvilken ledningsevne vandet har i folks akvarier. I virkeligheden skal man måske ikke lægge alt for meget i ledningsevnen, eller også det er et udtryk for at rejerne kan tilpasses mange forhold.

På Salty Shrimp GH+ anbefaler de 200 microsiemens +/- 50 til Bees, som jeg mener både Taiwan og pinto hører ind under. Det forsøger jeg at køre efter. Jeg måler også altid ledningsevnen i vandet hos rejer jeg får hjem. Jeg har lige fået en sending PRL hjem, ved dem var ledningsevnen 400 microsiemens. I Keepers & Breeders Wildshrimp - China Special, beskriver de at ledningsevnen i de vandløb hvor Bees oprindeligt stammer fra er under 10 microsiemens. Det lader altså til at der er ret stor spredning. Nu siger ledningsevnen absolut intet om hvad der er i vandet, så på den måde kan vi alligevel ikke bruge den til noget, men det kan måske give os et peg om at det ikke er et spørgsmål om hvor meget der er i vandet, men mere hvad der er i vandet. Forstået på den måde at det ikke betyder så meget at der er en hel del af visse stoffer, mens det betyder noget at der ikke er for meget af andre stoffer. Selv tror jeg at karbonathårdheden er den vigtigste faktor at holde nede, så betyder det ikke så meget om ledningsevnen ellers er høj.

Håber at det giver mening

Jeg skal have lavet et forsøg, ved lejlighed, med om bees kan klare den i vand stort set uden ledningsevne. Det tyder målingerne fra Kina jo på.


Mvh
Carsten

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: vandværdier hos Pinto

Post by Smedn »

Jeg har Taiwan og Tibee's i 250-280ms.

Jeg synes det Caso skriver lyder meget rigtigt. Men hvis vandet bliver alt for "rent", kommer de vel til at mangle (kalk? og hvad de nu ellers optager), for de optager vel en smule gennem vandet. Medmindre de har adgang til rigeligt igennem foder.



Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: vandværdier hos Pinto

Post by Nissehulen »

Mange gange kan du ikke bruge vand værdierne fra transport posen de kom i, da de har gået og forurenet den lille mængde vand så meget.


I love shrimps
NISSEN

Post Reply