Hvilket køn?

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilket køn?

Post by kim m »

Der var nogen få mellem de første Pinto jeg købte i Tyskland. Dem selekterede jeg på og har siden købt lidt nye at sætte til gruppen.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilket køn?

Post by monjak2444 »

kim m wrote:Hvis det viser sig at Carapax er for kort må du selvfølgelig hente En ny Bjarne ☺

Jeg synes ellers jeg er opmærksom på det.
Det er dælme en fin service kim og det skal siges at det er rigtigt svært at få øje på om de har kort carapax ,har selv kommet til at sælge nogle og man ligger ikke mærke til det medmindre man sider med en lup.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilket køn?

Post by Aquahorti »

Der er også andre muligheder for kortere vækst blandt andet for meget kobber (uden at vi skal ind I en debat om hvor meget kobber er for meget ;) http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 8600004427 ), men det er vel nærliggende, og meget rimeligt, at antage gener som værende årsagen.

Når det så er sagt har jeg ikke kunne finde noget om at det skulle være et problem med en lille difference I længden på rygskjoldet (jeg sad og målte på billederne og fandt en forskel på 7%, hvor jeg brugte deres øjne som reference måling, jeg er lidt imponeret over at du fangede den uden at måle Deniz :geek: ).
Jeg har ledt lidt efter artikler på området, men har ikke kunne finde nogen der angiver helbredsmæsige problemer ved et kortere rygskjold (der er ved de dyr der lever ved hydrotermiske dybhavs væld1, men her ikke fundet noget I de artikler der direkte skulle kunne overføres til de rejer vi har I akvarier), hvorfor jeg antager at det er æstetik der gør at et kortere rygskjold ikke er ønskværdigt?


1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4496463/, det er samspillet mellem rygskjoldets størrelse og den deraf følgende mængde af symbiotiske bakterier.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilket køn?

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Der er også andre muligheder for kortere vækst blandt andet for meget kobber (uden at vi skal ind I en debat om hvor meget kobber er for meget ;) http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 8600004427 ), men det er vel nærliggende, og meget rimeligt, at antage gener som værende årsagen.

Når det så er sagt har jeg ikke kunne finde noget om at det skulle være et problem med en lille difference I længden på rygskjoldet (jeg sad og målte på billederne og fandt en forskel på 7%, hvor jeg brugte deres øjne som reference måling, jeg er lidt imponeret over at du fangede den uden at måle Deniz :geek: ).
Jeg har ledt lidt efter artikler på området, men har ikke kunne finde nogen der angiver helbredsmæsige problemer ved et kortere rygskjold (der er ved de dyr der lever ved hydrotermiske dybhavs væld1, men her ikke fundet noget I de artikler der direkte skulle kunne overføres til de rejer vi har I akvarier), hvorfor jeg antager at det er æstetik der gør at et kortere rygskjold ikke er ønskværdigt?


1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4496463/, det er samspillet mellem rygskjoldets størrelse og den deraf følgende mængde af symbiotiske bakterier.
hehe det er ikke rygskjoldet jeg snakker om,men Carapax det er hovedskjoldet på rejen ved føderne der simpelthen er for kort desværre og disse dyr skal desværre aflives da man ikke ønsker at yngle videre på,hvorfor de for det aner jeg simpelthen ikke.
men en ting er sikkert disse rejer har aldrig været på dybt vand da det er fremavlet rejer og kobber i vandet er osse højt usandsynligt :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilket køn?

Post by Aquahorti »

Carapax = rygskjoldet http://denstoredanske.dk/Natur_og_miljø ... r/krebsdyr (på engelsk carapace), jeg tror carapax er den tyske betegnelse https://de.wikipedia.org/wiki/Carapax men jeg læser ikke mange artikler på tysk, så der er jeg lidt rusten.

Nu har jeg haft lidt tid til at læse om deformiteter som følger af den til tider hårde selektion som avlere foretager for at opnå nye varianter, og jeg har ikke fundet dokumenterede studier på betydningen af milde defekter (eller de mere alvorlige for den sags skyld). Jeg er ikke i tvivl om at mange af de mere alvorlige defekter betyder meget for overlevelsraterne for rejerne og det er helt sikkert noget jeg vil holde øje med i fremtiden på egen yngel.
Jeg kan se at der er enkelte steder der prøver at bringe problematikken frem i lyset, men det er ikke ligefrem det første der komme op ved internetsøgninger. Det er lidt en skam, for det er bestemt en vigtig problematik der sikkert ligger nogle gode afhandlinger gemt i, både adfærds mæsssige og genetiske. I sidste ende vil sådanne studier kunne hjælp med bedre at selektere.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilket køn?

Post by monjak2444 »



mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilket køn?

Post by kim m »

monjak2444 wrote:
kim m wrote:Hvis det viser sig at Carapax er for kort må du selvfølgelig hente En ny Bjarne ☺

Jeg synes ellers jeg er opmærksom på det.
Det er dælme en fin service kim og det skal siges at det er rigtigt svært at få øje på om de har kort carapax ,har selv kommet til at sælge nogle og man ligger ikke mærke til det medmindre man sider med en lup.
Jeg synes det er rimelig let at få øje på på de røde. De sorte er meget svære at se det på synes jeg.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilket køn?

Post by monjak2444 »

har aldrig set det på de sorte pintoer men de skal nok være derude,jeg sælger somregel rejer under en centimeter så det er lidt svært når man sidder med nettet og fisker rejer ind :)


mvh

Deniz

Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: Hvilket køn?

Post by Bjarne v p »

kim m wrote:Hvis det viser sig at Carapax er for kort må du selvfølgelig hente En ny Bjarne ☺

Jeg synes ellers jeg er opmærksom på det.
Hej igen Kim
2 stk pinto er stadig i live, ud af de 6 zebra jeg købte i Rønbjerg. Vil du evt sælge nogle low-grade til mig?


Mvh Bjarne

Post Reply