Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by Jonas »

Som tidligere skrevet i indlæg ”Status 1. halvår 2012”, så var en af mine mål for 2. halvår 2012 at få fremavlet nogle Taiwan Bee ”Red Wine Mosura”, ”Blaue Mosura” og evt. en med ”Smiley” mønster. Det er vist ved at være på tide med en lille opdatering og status på disse mål.
Bmosura.JPG
Bmosura.JPG (120.04 KiB) Viewed 8786 times
Har fået fremavlet 2 Red Wine Mosura rejer som tidligere vist på forum, men begge er desværre gået bort. Har et par små rejer på vej, som enten kan blive almindelige mischlinge eller Red Wine Mosura. Tiden må give svaret. Tillige må jeg konstatere, at Taiwan Bee med et rent smiley mønster heller ikke er lykkedes endnu, selvom det har været tæt på. En af mine Blaue Mosura har et delvis smiley mønster set fra den ene side, men mosura mønster fra den anden side.

Derimod er det efterhånden lykkedes at få fremavlet en lille gruppe af Blaue Mosura på ca. 15-20 rejer. Enkelte deraf er dog gået bort eller blevet solgt. Vil tror min nuværende stamme er på ca. 10 rejer mellem 0,7 og 2 cm.

Derudover er der en 5-7 forholdsvis nye frigivne rejeunger på vej.
TB BM 1.jpg
TB BM 1.jpg (127.84 KiB) Viewed 8786 times
Jeg vil prøve at redegøre for min vej til Blaue Mosura. Måske andre kan bruge ”opskriften”, såfremt de synes det kunne være interessant at have disse rejer i sine akvarier.

I slutningen af 2011 fik jeg en lille gruppe på 3 ”Black Smiley” og 7-8 ”Red Smiley” hjem fra Tyskland. Sidenhen fik jeg selv fremavlet en del flere Black Smiley via kombinationen Red Smiley x Blue Bolt. Fik også senere bekræftet af min leverandør af smiley rejer, at det var samme fremgangsmåde, at han selv havde fremavlet Black Smiley. Der var således tale om F1 Taiwan Bee mischlinge. Om alle Black Smiley således reelt er mischlinge skal være usagt.
F1 Mischlinge.jpg
F1 Mischlinge.jpg (66.07 KiB) Viewed 8786 times
F1 Mischlinge1.jpg
F1 Mischlinge1.jpg (121.13 KiB) Viewed 8786 times
Tænke selv, at man således måtte kunne tage disse Black Smiley F1 Mischlinge x Blue Bolt, og så måske få Blaue Mosura eller K14 Taiwaner derfra.
BBhan1.JPG
BBhan1.JPG (128.08 KiB) Viewed 8786 times
Fik tillige 2 uafhængige tips fra Tyskland på samme fremgangsmåde, så det var bare med at komme i gang.


Det viste sig faktisk at være sandt. Langt størstedelen af ungerne er dog almindelige smiley mischlinge, en lille andel røde og langt de fleste sorte, men enkelte rejer pr. kuld har vist sig at være Blaue Mosura. Som ved alle andre Taiwan Bee rejer, så vokser ungerne ret langsomt i forhold til de andre mischlinge fra samme kuld. Nogle af de små rejer har et blåt skær fra starten, mens andre mere ligner Panda Mosura med klar hvid farve og først senere får den blålige farvenuance.
TB BM 2.jpg
TB BM 2.jpg (62.53 KiB) Viewed 8786 times
En anden fremgangsmåde, som også har givet enkelte Taiwan Bee Mosura rejer her, er via Panda Mosura x Blue Bolt og Panda Mosura H x Black Smiley Mischlinge. Panda Mosura opstod hos mig spontant i mit 54L Taiwan Bee med Panda H, Panda og Blue Bolt rejer.

Det burde således være muligt at få fremavlet et par små Taiwan Bee Mosura rejer i løbet af forholdsvis kort tid – 2 generationer.

1. En Blue Bolt han x Red Smiley hun = F1Mischlinge, der burde give en del Black Smiley Mischlinge i blandt.
2. En Blue Bolt han x F1 Mischlinge (Black Smiley)
Erfaringen her viser, at enkelte rejer pr. kuld er Blaue Mosura
BM.JPG
BM.JPG (96.17 KiB) Viewed 8786 times
Ovenstående er baseret på min egen erfaring og fremgangsmåde.
Der kan selvfølgelig ikke garanteres 100% succes ved fremgangsmåderne, men prøv ad, såfremt I måtte finde mine erfaringer og observationer interessante.



tove
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 301
Joined: 29 Oct 2012, 18:00
Lokation.: 2670 Greve

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by tove »

Hej jonas
Det er nogle meget fine rejer du har og det er meget interessant at føgle dine opdræt



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by monjak2444 »

yep flotte rejer jonas og fedt du giver så meget info angående rejer super fedt :)


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by Jonas »

Her et lille video fra 20L baljen med K14 Mischlinge og blue bolt. Blajen har nu også fået selskab af et par KK rejer, men alle ungerne deri er fra BB x K14 mischlinge.

Filmen ses bedst i 720p eller 1080p.

http://www.youtube.com/watch?v=JMbLkxFFw8c



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by monjak2444 »

det ser godt ud jonas og nice mønster de har dine mischlinge men hvad betyder k-14.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by Jonas »

Det er blot den tyske betegnelse for smiley kategoriseringen.
Svarer til SSS smiley.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by monjak2444 »

cool nok så det næste efter k-14 er det pure red line så eller høre de for sig selv :)


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by monjak2444 »

ok så k-14 er det den højeste på scalaen.


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by Jonas »

Var der ikke engang, at SSSS var lig snow white i de internationale gradueringsguides og dermed den højeste graduering?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Min vej til Taiwan Bee ”Blaue Mosura”

Post by monjak2444 »

hvordan laver du så helt hvide snowwhites ,de plejer at være rosa eller blåligt skær.


mvh

Deniz

Post Reply