Hjælp dør en efter en?

Tiger, Red/Black Bee, Snow White m.fl.
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Hjælp dør en efter en?

Post by Benjamins61 »

Hej reje folk :D

Mine rejer dør en efter en, hvad gør jeg galt? :o
Har både rød og sort krystal, men det er de røde der dør flest af?

De har gået i 35L akvariet siden den 4/5.
Den 31/7 går 4 med æg
Lige nu går der yngel der i
Har ellers haft fint skalskift.
Går i rent regnvand
Vandskift hver uge
PH 6.5
Dh 1
No3 0
Har en mini Oxydator 4.9%
Har CO2 på til planter 3 bobler på 1 minut

Har haft muslingekrebs og har ikke fodret i 2 uger. Derefter begynder de at dø en hver anden dag ca. Skynder mig at begynde at fodre igen, men, de dør stadigvæk :( Har ikke set skalskift den seneste måned?

Hvad gør jeg galt??

Er det min dH der er for lav?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by d9ha »

Med en hårdhed tæt på 0 er der jo basis for pH styrt - især når du tilfører co2, men det ville du have set på målingerne, og så havde det været mere end 1 ad gangen, der røg i svinget. Men regnvand kan jo indeholde alverdens ting, alt efter hvor og hvordan det er indsamlet. Jeg hælder dog mere til fodringen. Du skriver ikke noget om, hvor mange rejer du har i akvariet, eller hvor meget vand du skifter. Har du mange rejer, og ikke har fodret i flere uger, vil de dels sulte og dels vil der være for få bakterier til at styre nitrificeringsprocessen, hvilket betyder udsving i nitrat og måske endda forekomst af ammoniak, og det vil ikke bekomme rejerne særlig godt.
Det burde rette sig, når nitrificeringsprocessen igen er stabil. Er det ikke bedre efter 14 dage skal du nok kigge på indholdet af tungmentaller el. giftstofer i dit regnvand. Alternativt gå over til omvendt osmose.


Mvh
Henrik

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Benjamins61 »

Jeg skifter 25% vand hver uge og der går ca 15 rejer der i nu, så det er ikke alverden.

Har også lige fået afvide det kan være mit CO2, fordi jeg ikke slukker for det, når lyset slukker. Havde self ikke tænkt på at planterne kun optager ilten i vandet når lyset er tændt :|

Har lige købt et brugt osmoseanlæg, så vil stille og roligt gå over til det, også op salte det med Gh+.

Jeg opsamler vandet fra regnvandstønde også igennem et lille filter der på :roll:

Kan man få noget til at tjekke hvad der er af tungmetaller i vandet :?:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 516
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Aquahorti »

Der er flere muligheder, men jeg mangler en del målinger for at kunne være sikker på hvad der er det mest sandsynlige senario.

Jeg har visse forbehold mht. brugen af Oxydator, men de kan findes andetsteds på dette forum og jeg vil derfor ikke bruge tid på dem her.

Givet mængden af CO2 du tilsætter til akvariet har enten ikke mange planter i det, eller også tilsætter du ikke nok CO2 til at det har nogen udtalt virkning. Et plantet akvarie på 35 ltr vil man normalt tilsætte ca. 30 bobler per min. Det har sandsynligvis ikke nogen indflydelse på dødsfaldene, men jeg ville stadigvæk lige nævne det.

Din GH er ganske lav og eftersom jeg ikke ved nok om at opsalte vand, hvilke mængder der skal tilsættes, kan jeg ikke vide om din GH værdi er den ønskede. En hurtig sidebemærkning, GH og KH er ikke det samme (1). Det kunne tænkes at dine rejer ganske enkelt dør som følge af mangel på de rigtige mineraler.

Det er ikke helt nok at se på NO3, men der kan dog ligge et hint der. Nu ved jeg ikke hvor godt du har sat dig ind i nitrogen cyklusen, men NO3 er slut produktet. Du burde måle NH4/NH3, NO2 og NO3 for at se om dit akvarie har en sund bakterie koloni. Jeg vil ikke forvente at få en måling på NO3 på 0, mm. der er så mange planter i akvariet at man stort set ikke kan se andet end planter. Hvis det er tilfældet så er 3 bobler med CO2 per min. også alt for lidt.

Hvis jeg skulle komme med et bud, vil det være at dit akvarie ikke er indkørt, eller at bakteriekulturen er ødelagt, samt at der er mangel på sporstoffer. Hvis disse to kan udelukkes ville jeg personligt kigge på Oxydatoren.



1 http://answers.seneye.com/en/water_chem ... ardness%3F



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 516
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Aquahorti »

Jeg glemte dit spørgsmål om tests for tungmetaller. Jeg har aldrig selv testet for disse i akvarier, men skulle jeg gøre det ville jeg nok bruge et sæt som dette: http://www.sensafe.com/test-strips/sens ... -50-tests/.

Det er nok værd at nævne at graden af tungmetallers giftighed også afhænger af pHen. Kim m ved sikkert mere om dette end jeg gør, givet hans baggrund, men jeg skal ved lejlighed smide et link op til en gennemgang.


Links:

Artiklen er gemt bag en betalingsvæg, men lidt information kan hentes fra abstract, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... A65.f01t01


Denne skal man også betale for at se, men den siger at der i det mindste for denne art er mindre afhængighed af pH, https://academic.oup.com/jcb/article-ab ... 25/2327522.

Endnu en betalings artikel, men nok info i abstract, http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2400000729.

Jeg kan anbefale at lave en profil på Researchgate.net eller bruge biblioteket på det nærmeste universitet for at få adgang til videnskabelige artikler.
Last edited by Aquahorti on 13 Oct 2017, 15:20, edited 1 time in total.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by MortenDAD »

Du bruger blødt vand - hvorefter du undlader at fodre i 14 dage?

Mit bud er at dine rejer mangler mineraler og sporstoffer, hvilket understreges af at du ikke ser skalskifte - De har simpelthen ikke de nødvendige byggeklodser til at lave ny skal og derfor bliver de i den gamle så længe som muligt.
En primitiv og uvidenskablig betragtning; men for mig virker den logisk. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Jeg ville begynde at lave 10% vandskifte hver dag med hanevand i en uge, hvorefter jeg ville gå tilbage til 20-25% ugentligt; men 50/50 regn/osmosevand og hanevand. Hvis du tror mere på opsaltet osmosevand, så brug det i stedet.
Regnvand er ikke helt så blødt som osmosevand; men jeg tror stadig det skal saltes op for at rejer kan trives i det på den lange bane.
Tvivler kraftigt på at det kan være co2 der spiller ind, 3 bobler i minuttet er meget lavt og selv ikke med blødt vand burde det kunne give store udslag.
Hvis du tror jeg er helt galt på den med hensyn til vandets hårdhed; men mere hælder til tungmetaller/forgiftning fra regnvandet kan du begynde at filtrere over aktivt kul. Både i akvariet og regnvandstønden.

Akvariet har kørt i en pæn periode og burde være kørt ind med hensyn til nedbrydning i filtret; med mindre du har tilsat et eller andet der har kvæstet din bakterieflora.

En understregning af vandets beskaffenheds betydning for hvirvelløse dyr har jeg set over sommeren i et akvarium med en flok rød neon - de gik indtil foråret i 50/50 regn/hane; men er ført over i næsten 100% regnvand med ugentlige vandskifte på 30-40% med regnvand. Bundlaget er optrevlet klyne og bøgeblade - pH er faldet fra 7,2 til 5,3 i løbet af sommeren. Der er ikke en eneste snegl tilbage i akvariet!



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 516
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Aquahorti »

Hvordan går det med rejerne, har du fundet en løsning, eller leder du stadigvæk?

Jeg glemte helt at spørge om hvilken type foder du bruger. Fruen fortalte at folk i nogle af de aquascaping grupper hun er med i, har observeret at NO3 gik op til over 100 ganske få timer efter at have brugt Ebi Dama reje foder. Jeg har ikke links til det da det er en Facebook gruppe og jeg ikke er på Facebook, beklager.
Hvis du bruge Ebi Dama og din nitrogen cyklus er ødelagt vil du ikke se dette, da du i stedet har NH4/NH3, som er de mest problematiske elementer i kæden, i dit akvarie og det er det der slår rejerne ihjel.



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Benjamins61 »

Wow tusinde tak for alle de svar og muligheder for hvad det kunne være :shock:

Aquahorti: Tænker også selv om det skulle være mangel på mineraler?

bude det ikke næsten være indkørt når jeg har holdt rejerne der i, i over et halvt år??
Men kan self godt være bakteriekulturen er ødelagt af på en eller anden måde?

Men har faktisk tænkt rigtig meget på hvad det kunne være, eller hvad der kunne have været sket. Jeg proppede en sten i for omkring en en 2-3 uger siden, og tog den så op forleden dag, fordi jeg kunne næsten ane at en form for rust agti kom frem?? Kan det ikke være årsagen?? Har lagt et billede ind af den.

Jamen det går adh...... til, det er gået så stærkt de sidste dage. Hvad jeg kan se af reje tilbage er 1 stk også 1 stk yngel :(

Synes selv de har fået lidt varrigerne kost, og det har de altid fået. De har fået: tørrede brændenælder, shrimp King med spinat/hokkaido loops/csf echinacea/csf spinat/ DAYBYDAY.



MortenDAD: Jaa det gjorde jeg jo sådan set, men det må man ikke, eller hvad? :roll:

Prøver stadig det med vandskift hver dag, men har ingen forandring gjort endnu?
Attachments
IMG_9132.JPG
IMG_9132.JPG (2.89 MiB) Viewed 12425 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 516
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Aquahorti »

Hmm, stenen ligner ved første øjekast granit/gneiss som har ligge i vand gennem længere tid og er blevet eroderet der. Jeg tror ikke at det er uorganiske forbindelser der kommer fra stenen der er årsag til dine kvaler, også selv om denne type sten kan indeholde alle mulige forbindelser.
Noget som kunne være sket er at der har været en eller flere jordbakterier som har udkonkurreret dele eller hele din oprindelige bakteriekultur. Problemet vil så være at jordbakterierne efter nogen tid dør, da de ikke kan leve permanent i et vandigt miljø - men det kan også sagtens være noget andet som gør at dine rejer dør.

Hvordan behandlede du stene inden du lagde den i akvariet? Vi har normalt nyt hardscape materiale liggende mindst 24 timer i en steriliseringsvæske, hvorefter de bliver grundigt udvandet, netop for at forhindre uønskede ting i akvarierne (Vi steriliserer også alle redskaber vi bruger fra gang til gang, og fra akvarie til akvarie).

Med hensyn til fodringen, så lyder det ikke som om de mangler noget fra deres foder, men på den anden side ved jeg ikke rigtigt noget om hvad den type rejer normalt fodres med så andre må give deres besyv med for at det kan afskrives som årsagen.


Under normale omstændigheder skulle 14 dages faste ikke betyde det store for sunde rejer, se evt. denne tråd: http://rejeforum.dk/viewtopic.php?f=58&t=2296



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Hjælp dør en efter en?

Post by Benjamins61 »

Okay godt at høre det højt sandsynlig ikke er den sten..

Okay men hvad kommer sådan en jordbakterie af, er det noget der måske har været i min vandbeholder??

Jeg har bare lagt sten i kogende vand i ca 5 minutter.

Kan godt se jeg skal til at starte helt forfra, men det bliver ikke regnvand.

Må man spørg efter hvad hvad vand du holder dine rejer i, og hvad rejer du har??

Har nu lige set 2 rejer, 1 med æg også 1 yngel..
Forstår det ikke helt, hvis de har det dårligt, hvordan kan en af de så gå med æg??

Så må det næsten være pga skal skift??



Post Reply