RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
tove
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 301
Joined: 29 Oct 2012, 18:00
Lokation.: 2670 Greve

Re: RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Post by tove »

Det jeg mener er, det er noget rod, at der er forskel på grading guide
og den grading der sælges rejer efter.



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Post by kim m »

Jeg har den opfattelse at "Sakura" er en fuldt farvet reje og "Fire" er en reje med rygstribe. Men ja, det er noget rod.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Post by Rejekællingen ;-) »

Kan konstatere at jeg ikke er den eneste der er forvirret :S Hvilket jo egentlig er lidt trist.

Vi må håbe på der kommer ordentlig gradueringsguide. For der er da klart forskel i kvalitet på RCS og fx Fire red.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Post by kim m »

Så der er "sporadisk røde", helt røde" og røde med stribe". :idea:


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: RCS, Sakura, Red fire, Bloody mary, arghh ?? :S

Post by Jonas »

Det kommer sig vel af, at der er forskellige gradueringssystemer rundt omkring i verden.
I tyskland bruges f.eks. K0 -K14 ligesom S-SSS er anvendt om krystalrejer.

Nogle steder, f.eks. krystalrejer, bruges S-SSS om mønstrene. Det siger ikke noget om kvaliteten af rejerne.
Ander steder i verden er det lige omvendt, der er S-SSS kvalitetsstemplet, hvor SSS er højeste kvalitet. Der kan der være samme mønster i måde S og SSS kvalitet.

I østen har man brugt Fire Red som højeste kvalitet af neocaridina rejer. I DK betegnes de i daglig omtale som Red Fire - i østen er det højeste kvalitet. I DK og europa dårligste kvalitet, mens SS er højere kvalitet.

Man bliver nok aldrig enig om en fælles graduering - synes dog at se en tildens til, at de store "reje-guruer" i tyskland er begyndt at bruge de internationale S-SSS grauderinger fra østen i højere grad end de egne udviklede tyske i takt med at Tyskland ikke bare er et "import" rejeland, men i høj grad også er begyndt at eksportere rejer til østen og andre lande.

Forhandlerne finder hele tiden på nye "salgsnavne", hvor der i grunden nok er tale om samme reje, blot med forskellige farvenuancer og dybde. Det gør det jo heller ikke næmmere at finde fælles fodslag.



Post Reply