White Pearl selektion/udvilking

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
Post Reply
malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

White Pearl selektion/udvilking

Post by malibali »

Nu håber jeg, at jeg har ramt den rigtige kategori.
Nu har jeg set, at for nøsten alle andre Neocaridinavarianter er der snak om high/lowgrade, intensivering af farve osv., men jeg har absolut intet fundet på white pearl af den slags. Egentligt regnede jeg med, at de ser ud, som de nu bare gør (det er nu engang svært at intensivere gennemsigtighed ;) ) Dog ser jeg, at det andet hold WP jeg har fået hjem ikke ser helt ud som det første - de voksne hunner har eks.en hvidlig streg langs ryggen. Jeg søgte lidt mere på nettet og ser andre, som nærmest er drysset med gul/guldstøv.

Hvordan ser en "rigtig" WP ud, hvis en sådan findes og nytter det noget at selektere på WP, hvis man ikke blander dem med andre varianter? (Tænker lidt, at den med guldstøv måske har fået lidt gentilskud andetstedsfra)

Jeg håber, at I kan hjælpe mig med at finde svar, for jeg har allerede brugt ALT for lang tid på at spekulere over det :D



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by caso »

Det er sandelig et godt spørgsmål. Der er ikke mange her, der så vidt jeg ved, har gjort sig de store erfaringer med White Pearl. Jeg har selv haft blue Pearl for nogle år tilbage, men droppede dem ret hurtigt, da jeg syntes de var for lidt blå, og at de varierede for meget.

Man vil formentligt kunne gøre meget gennem selektering. Jeg har dog aldrig set eller hørt om forskellige gradueringer af WP.

White Pearl er jo en fremavlet variant, så der vil helt sikkert være forskelligheder i hvordan de enkelte stammer ser ud. Når der ikke er opstået lige så mange forskellige stammer som der er af N. Davidii, så er det måske fordi de er mere stabile i generne. Eller er mange af de forskellige stammer N. Davidii resultatet af kryds med N. Palmata.

Det kan være at du ret hurtigt kan blive eksperten inden for WP. Med det du har læst, er din viden om dem i hvert tilfælde større end min.


Mvh
Carsten

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by kim m »

White pearl er vist bare en white pearl.

Som Caso skriver, så er der ikke arbejdet så meget med Neocaridina palmata som Neocaridina davidi. Så vidt jeg ved er der i hobbyen "kun" 3 N. palmata-varianter; Marmor (naturvarianten) og White og Blue pearl.

Det er muligt at WP kan rodes lidt med, men selv har jeg aldrig set andet en "den almindelige" i virkeligheden. Ingen med guld osv. udover på billeder.

Selvfølgelig kan der krydses N. davidi ind og så videre. Det er op til dig. For mig er kryds mellem uafhængige arter ikke noget jeg vil lave.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by malibali »

Det blev jeg jo ikke meget klogere af, og så alligevel :D

Nu må jeg se, om jeg kan holde liv i dem og få nogle unger i første omgang - det er jo ligesom alfa og omega ;) Skulle alle ungerne vokse op og ligne deres forældre, så bliver der ikke meget at selektere i - de er simpelhen ikke til at se forskel på, ikke indenfor kønnene i hvert fald.

Jeg har ingen planer om at skulle blande dem med davidi eller andet godt. Det synes jeg vil være synd, når de er så stabile. Måske en gang i fremtiden EN enkelt parring med noget andet for at se, HVOR stabile de er. Det skulle kun være for at stille min nysgerrighed (somom det kan lade sig gøre :lol: ) og engang, hvor jeg får akvarier nok til at holde det seperat fra stammen.


Til Kim (du har tilsyneladende noget styr på dem, siden du husker vildtformen) kan jeg fortælle, at der arbejdes på følgende farvemorphs: Amber (mørkegul), grøn, orange og rød ifølge Planetinverts i hvert fald.



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by Bjarne »

Jeg vil mene er White Pearl er en ren stamme , men det kan da godt være der kan være lidt forskel på farverne , men det kan der jo også være på feks fisk fanget i naturen , der kan være stor forskel fra fangsted til fangsted , ud over det kan samme reje se forskellig ud hvis man leger med lys og billedredigering , den hvide streg/prik er kun noget hunnerne får , det er æggene man kan se , og det er kun den art der lyser hvidt , efter hvad jeg ved .



malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by malibali »

Tak for svar Bjarne - det er i øvrigt dine, som går her i huset nu :) De har det tilsyneladende godt. Den største hun er desværre gået til - jeg opdagede først midt i vandskiftet, at hun havde lagt æg og det var vidst mere end hun kunne klare. Dog regner jeg med, at mindst een bærende hun dukker op en af dagene, da hannerne fræser hovedløst rundt for tiden.
Endnu en gang tak for dem, de er som sagt meget fine og hunnerne har den hvide stribe, hvilket mit tidligere hold ikke havde - hvoraf min undren er opstået :D



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by Bjarne »

Det lyder godt , det her gamle link http://www.rejeforum.dk/viewtopic.php?f ... 3&start=10 er også rejer der stammer fra mig :D da de er købt hos Mallen.dk :D



malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by malibali »

Jeg kan nu stolt annoncere: Der er kommet rejebørn i weekenden - mange af dem :D Havde to hunner, der "lagde" æg (hvad kalder man det?) med 24 timers mellemrum, som begge er gået tiden ud.
Ungerne er større end jeg forventede, men nu har jeg også siddet og set på cyclops i flere dage. I forhold til dem, er alt stort :) Jeg bilder også mig selv ind at kunne se, at de er vokset - altså rejerne ;)
Er der så andet jeg skal være opmærksom på nu med ungerne udover, at de kan kravle om bag min HMF-måtte? Overvejer pt. om det er noget jeg vil leve med eller om den skal skiftes - har åbenbart ikke været så heldig i tilskæringen af den...
Der har været et enkelt dødsfald (af hvad jeg har opdaget) siden sidst - en ung reje på ca. 1 cm. Går ikke ud fra, at det er noget at gå i panik over, når det kun er den ene? De er ikke lige så glade for at stille op til tælling som mine fisk er :mrgreen:
Så må vi se, hvor mange af de køre små, der når at blive tro kopier af deres forældre :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by monjak2444 »

Et stort tillykke herfra Malibali og de skal nok komme til at ligne forældrene og dødsfald er meget normalt der ryger en enkelt reje i ny og næ.


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: White Pearl selektion/udvilking

Post by Bjarne »

Ja Tillykke med ungerne :D nej du skal ikke være bange hvis der dør en enkelt reje , den kan fesk være død på grund af ham skifte som er noget der godt kan gå galt hos rejer :( :(



Post Reply