Prøver at forstå genetikken

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Prøver at forstå genetikken

Post by Kristina »

Hej

Jaaaah! Mine rejer har fået unger. Damn, de er godt nok små!!! I går så jeg, at min fine røde RCS hunreje havde mistet sine æg, men der var ingen unger... I dag stirrede jeg så ned og jeg har set 3 mikro rejer... Wuhuuu!!!!

Nå, men nok om det.
Mine RCS er blå og røde... Og jeg har en enkelt brun?
De kommer fra en mand, der havde smidt en blanding af rene røde og rene blå sammen og jeg købte så nogle stykker.

Jeg har tænkt mig at farveopdele dem (jeg skulle lige tjekke om jeg overhovedet kunne holde disse små dyr, men de lader til at have det fint og flere er drægtige). Så i aften bliver de nok opdelt efter farve (de er tilfældigt opdelt for at tjekke om de kunne overleve i de nystartede baljer).

Men... Jeg har set, at man for visse rejer har et skema, der viser hvordan man får visse farver frem. Findes det til RCS og i så fald, hvor?
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan jeg fremavler flere brune... Eller generelt bare hvordan farverne videregives (jeg kender alt til dominante/recessive gener, jeg vil bare vide lidt mere om disse dyrs farve)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by monjak2444 »

Hej Christina og tillykke med de små basser :)

De rejer unger du for vil nok blive til noget brunt og det kræver en del generationer før man virkelig kan få dem stabile i farverne og få dem til at yngle rent.

Og Tove herinde fra har eksperimenteret meget med neocaridina og hun ville helt klart kunne hjælpe dig lidt mere på vej end jeg kan.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by caso »

Der er desværre ikke beskrevet ret meget om rejernes genetik. Jeg har aldrig set noget som det du efterspørger. Desværre. Det tætteste er de par typeoversigter der ligger under artikler, men de giver ikke meget.


Mvh
Carsten

tove
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 301
Joined: 29 Oct 2012, 18:00
Lokation.: 2670 Greve

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by tove »

Hej Kristian
Når man blander de forskellige farvevarianter med blå rejer, kan man få mange forskellige farver.

Hvis det skal lykkes at lave en farve variant, skal du have mindst 5-6 flotte rejer
og så tager det ca 1-2 år



Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by Kristina »

Hejsa

Undskyld... RL kom i vejen ;)

Jeg købte faktisk rejer af én herinde fra. Han havde nogle "overskuds" røde og blå, som han havde smidt i samme akvarie og jeg købte en 10 stykker af ham.
Jeg kan godt regne ud, at jeg risikerer nogle kuld af blandede farver (særligt fordi jeg ikke skilte dem ad fra starten af), men nu er de sorteret efter farve (så godt som. Nogle er mere røde end andre, nogle har lys blå krop og rødt hoved...).

Hvis det går helt galt, så kan jeg jo altid sætte dem i det store akvarie og så starte forfra med en stamme af den rigtige farve.

Men... det jeg mente var lidt i samme stil som skemaet her; http://shrimpkeepersforum.com/forum/top ... e-results/
Eller endnu bedre; en lidt mere simpel liste (fx et krydsningsskema): https://www.pinterest.com/pin/132504414010016921/
PÅ det sidste skema er det nemt at se, at det røde gen er recessivt ... Det er lidt det jeg er ude efter i RCS'en :)



Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by Kristina »

Hov... Jeg har da fået oprettet emnet her det forkerte sted :roll:

Admin, vil du lige flytte den over til Neocaridina rejerne... Spørgsmålet drejer sig jo om neocaridina davidi - rejer ;)



tove
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 301
Joined: 29 Oct 2012, 18:00
Lokation.: 2670 Greve

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by tove »




Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by Kristina »

Hej Tove

Ja, lidt :)

Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvordan man går fra fx red cherry til orange. Den må da være blandet med noget? Eller er det virkelig ikke andet end selektiv avl (at tage de lyseste af de røde indtil man får en orange)?

Hvis det ikke er andet (undskyld udtrykket), så forstr jeg bedre, at det er så pokkers svært at finde krydsningsskemaer og info om dominante/recessive gener og nedarvning.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by caso »

Som jeg nævnte tidligere så har jeg kun set skemaer som dem der er linket til under artikler og som andre linker til her i tråden. Det skyldes formentligt at der hovedsageligt er tale om selektiv avl og tilfældige mutationer når nye varianter opstår.

Mange har prøvet at lave forskellige kryds med forskelligt resultat. Jeg prøvede på et tidspunkt at krydse to neocaridina (husker ikke hvilke) og fik en super super kedelig næsten gennemsigtig reje ud af det.

Det du søger findes desværre ikke, men du kan jo lægge noget arbejde i det og starte det op :)


Mvh
Carsten

Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: Prøver at forstå genetikken

Post by Kristina »

Ja, det kunne jeg jo.... Og det er fristende at gøre...
Men så skal jeg starte med en hel ren blå, en hel ren rød og en hel ren gul (eller hvilke farver man nu er intereresset i)... Og være helt sikker på, at de ikke bærer af diverse ting.

Det vil naturligvis kunne lade sig gøre, men det vil kræve en del bassiner og en hel del viden. Og selvom jeg har det sidste, så er jeg ikke sikker på, at jeg har nok. Selv har jeg nogle blandingsrejer af rød og blå. Kroppen er let blålig, halen og hoved er røde... Umiddelbart tænker jeg, at den blå er vigende overfor den røde farve, men når jeg ikke kender forældrene, så er det jo bare et gæt.
En meget rød hun har fået unger med en let blålig han (med rød hale og hoved, så vidt jeg husker). Ungerne er røde.

Derudover så er der jo det, at rejerne bliver klare, hvis de ikke trives.... Som total nybegynder er jeg nok ikke den bedst egnede til dette projekt... Jeg er stadig i tvivl om jeg gør det rigtigt, men så længe de parrer sig, så har de det vel fint... :?:



Post Reply