Så blege

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
Post Reply
Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Så blege

Post by Kristina »

Jeg købte nogle gule, røde og blå neocaridina davidi for ca. 2 måneder siden (forskellig størrelse).
De blev smidt i hvert deres plastikbalje med en lille pumpe, lidt planter og en lille trærod. So far, so good.

De blå har fået unger (mange unger). Et par enkelte røde er drægtige, de gule overlever bare... Ja, generelt så virker det som om de alle bare prøver at overleve. Deres farver er matte (ok, nogle af dem er ret farverige, som reglen dem der giver unger) og jeg aner ikke, hvad jeg gør galt.

Deres mad er hjemmelavet og pt en blanding af flagefoder, brændenælde, morbær, røde myggelarver, knuste mallepiller og ærter.

De går i samme ledningsvand som der hvor de er købt og vandværdierne er fine. Hvad pokker mangler de små kræ for at trives?



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Så blege

Post by cpg »

Der er lige et par spørgsmål. Som du også kommer til at fortælle lidt om. Hvad bundlag er der i akvarierne og hvad med indretningen. Har de steder de kan skjule sig i. Og hvor eget lys er de



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Så blege

Post by kylmann »

Og et par spørgsmål om du kan se køn på dem? Kan være at du ikke har fået begge køn med?
Hvad temp. er de ved?

Har du nogle billedere af dem?



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Så blege

Post by Smedn »

Som sagt, så kan bundlaget påvirke både vandværdier og farve. Og ellers er 2 måneder ikke urimelig lang tid uden unger - de har det med at holde pauser, og nogle gange laaange pauser.. Hver akvarie kan opføre sig forskelligt, også selv om de har lavet på præcis samme måde.



Kristina
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 08 Aug 2015, 18:01

Re: Så blege

Post by Kristina »

Så tog jeg mig sammen og gjorde noget ved det.
Hele søndagen gik med at sortere 2 af baljerne (har 4. En til de gule, en til de blå, en til de røde og så en blanding fra de første rejer jeg købte som var en skøn blanding af røde og blå rejer).

Den balje, hvor der kun skulle være røde i er der kommet blandingsunger. Det er selvfølgelig fordi den balje var baljen for mine første rejer (blandingsrejer).
Så nu har jeg flyttet næsten 400 helt klare eller svagtfarvede rejeyngel væk derfra og har 13 nogenlunde pæne/ganske flotte røde rejer tilbage.

De gule tilbageværende rejer er vist alle hanner. Det skulle jeg jo selvfølgelig have tjekket.

De blå har klaret sig fint. Jeg aner ikke, hvor mange de er, men der er mange og kvalitetsmæssigt er de forskellige. Desværre går de også på sort grus, så jeg vil skulle have dem op hver især for at vurdere dem.
Noget af ynglen er dog nærmest glasklart, så de skal pilles ud, når de bliver større.

Så... Der er nok ikke noget i vejen, andet end jeg havde minimale gennemsigtigt yngel i baljen, da jeg tilføjede mine røde og disse er bare vokset op nu.

Næste problem bliver at få mine rejer til at vokse sig så store, at de kan overleve i mit store akvarie sammen med sværddrager, guppyer og guramien.... Overvejer at lægge en slags plade 2 cm over en lille del af bunden (bagved) hvor de kan søge tilflugt. Derudover er jeg ved at gro en græsplæne, jeg har nogle store planter og en vandpest-lignende plante..... Er der andet jeg kan gøre?
Hele dette projekt var netop at få rejer ind i mit store akvarie, men hvis de bare bliver ædt... *suk*



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Så blege

Post by monjak2444 »

Jeg ved at jeg lige har givet min bror en håndfuld rejer som hans gurami og andre fisk har hygget sig med godt og grundigt,og jeg advaret ham endda men han ville lære på den hårde måde.

Så nu har krebs der nede :) lidt sværere for fisken at få bugt på dem :)


mvh

Deniz

Post Reply