Blue Jelly

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Blue Jelly

Post by Aquahorti »

Står i en situation hvor vores Blue Jelly får masser af unger, men som det ser ud lige nu (3 kuld på 2 uger, og 3 mere på vej) er der ca 50% der har en klar rødlig farve.
Jeg har læst at det ikke er usædvanligt at Blue Jelly ikke får rent afkom, men jeg har svært ved at bestemme mig for om vi blot skal sætte de 'fejlfarvede' i vore karantæne akvarie og se hvad der kommer ud af det de så evt får lavet, for på den måde evt at kunne supplere de gode ind i Blue Jelly akvariet, eller om de skal ende som kampfiske fodder lige fra starten?

Nogle af forældre rejerne er efter min mening rigtigt flotte, og det kunne være sjovt at få en god stamme der er mere ren mht afkommet. Jeg har det bare svært med ikke at have en vis genetisk variation...



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Blue Jelly

Post by cpg »

Hvis du lader dem med rødt skær blive i akvariet og formere sig med de blue jelly, så ender du på et tidspunkt med en almindelig Neocaridina davidii i naturform. Derfor er hård selektering nødvendig.
Om du så vil fodre med de afvigende eller forsøge at lave noget andet af dem, kommer an på plads og lyst



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Blue Jelly

Post by monjak2444 »

jep det er i gang med at selektere og selektere og fik jeg nævnt selektering :mrgreen: men det er nu ret hyggeligt når man kommer ind i rutinen :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Blue Jelly

Post by Aquahorti »

Det er Fruens rejer, og hun elsker at sidde og fange dem hvis vi laver et nyt setup i et akvarie, så det bliver sikkert hende der kommer til at stå for det :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Blue Jelly

Post by monjak2444 »

De skal nok blive flotte :) hen over tiden,jeg havde selv en stamme jeg ægrer mig lidt over jeg solgte.

Deres navn er forresten lavet om til blue fairy.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Blue Jelly

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:De skal nok blive flotte :) hen over tiden,jeg havde selv en stamme jeg ægrer mig lidt over jeg solgte.

Deres navn er forresten lavet om til blue fairy.
Argh, nu igen, det ville være godt om navnene på de enkelte varianter blev fastsat centralt :D .

Jeg vil mene at med den hastighed de sætter afkom i verden kan vi nok godt forvente et vist overskud i løbet af året. Så skulle du på det tidspunkt have interesse i dem må vi finde ud af noget.

Kiggede på dem igen i går, og så en af de små som så ud som om den havde en rød plamage mellem øjenene, og en rød stribe ned af ryggen, medens resten er en sart blå farve.

Det skal blive interessant at se hvad den bliver til.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Blue Jelly

Post by cpg »

Hver gang der dukker en reje op med en anelse anderledes udseende, så skal den absolut have et nyt navn, blot for at kunne tjene nogle flere penge på dem.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Blue Jelly

Post by monjak2444 »

det er vist et par år siden de ændreret navn og hvorfor har jeg ingen ide om.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Blue Jelly

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:
monjak2444 wrote:De skal nok blive flotte :) hen over tiden,jeg havde selv en stamme jeg ægrer mig lidt over jeg solgte.

Deres navn er forresten lavet om til blue fairy.
Argh, nu igen, det ville være godt om navnene på de enkelte varianter blev fastsat centralt :D .

Jeg vil mene at med den hastighed de sætter afkom i verden kan vi nok godt forvente et vist overskud i løbet af året. Så skulle du på det tidspunkt have interesse i dem må vi finde ud af noget.

Kiggede på dem igen i går, og så en af de små som så ud som om den havde en rød plamage mellem øjenene, og en rød stribe ned af ryggen, medens resten er en sart blå farve.

Det skal blive interessant at se hvad den bliver til.
mange tak for tilbudet men jeg har masser af blue dreams så det bliver nok ikke til blue jellys til mig foreløbig :)


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Blue Jelly

Post by caso »

monjak2444 wrote:det er vist et par år siden de ændreret navn og hvorfor har jeg ingen ide om.
Så vidt jeg husker er det fordi at "blue jelly" allerede var givet til en taiwan bee variant.

http://www.shrimpspot.com/index.php?/to ... iwan-bees/


Mvh
Carsten

Post Reply