Nybegynder gerne i CRS.

Red Fire, Yellow Fire, Sakura m.fl.
Post Reply
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Nybegynder gerne i CRS.

Post by Benjamins61 »

Hej :)
Jeg er helt ny inde for reje verden her. Har for en del år siden haft lidt CRS og RCS, uden rigtig at vide det helt vilde om dem. Jeg synes de var så fascineret den gang, at jeg nu endelig har tid til at sætte mig 100% ind i det :) så har lige et par spørgsmål da jeg skal til at sætte et 36L akvaire op. Vil gerne starte stille og roligt op også gerne med CRS.

-hvilke bundlag skal det være, tænker selv meget mørkt?

-hvor finder jeg de flotteste CRS henne? :roll:

-er der nogle planter der er bedre end andre?

Håber der er nogle der kan hjælpe en nybegynder ;)

På forhånd tak :)
Benjamin



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by monjak2444 »

hej Benjamin og velkommen til rejeforum :)

først ville jeg finde ud af dine vandværdier,så du ved om du kan have crs gående,før jeg begynder at anbefale osmoseanlæg og alt muligt :) lad det dog ikke skræmme dig :) vis du skal bruge det er skidelet.

jeg vil anbefale dig noget aktivt bundlag som ada ,red bee advanced shrimpsoil ,tropica.

aner faktisk ikke hvem der har flotte røde krystal rejer herhjemme,ellers ville jeg finde en opdrætter i tyskland :)

få fat i let voksende planter som anuabias eller Bucephalandra som er skideflotte men halvdyre ellers noget langtsomt voksende mos.

ellers vil jeg råde dig til at lade dit akvarie køre ordentligt ind :) i en måneds tid :) og hav tålmodighed med rejerne :) god fornøjelse :)


mvh

Deniz

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by Benjamins61 »

Mange tak for det :D

Synes bare folk skriver de sagtens kan gå i almindeligt hanevand. Bor i Skagen og når jeg går ind og kigger står der hårdhed 8.7-10 dH så det må vel være middelblødt også nitrat 8.4 mg/l, men ved ikke hvad det skal være?

Er der hjemmesider hvor man kan finde opdrætter henne, i Danmark og Tyskland?? ;)

Det var også min plan, ikke noget hastværk.

Og tak for hjælpen :D



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by kim m »

Jeg har en dH på 11 og en pH på 7,5 og crs kan yngle i det her.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by Aquahorti »

Hvis jeg husker ret, så er grundvandet oppe omkring Skagen ikke den bedste kvalitet da det kommer fra meget grunde grundvands magasiner, og disse er yderst dårligt beskytte af de jordlag der ligge over dem. Det er dog 17 år siden jeg arbejde med kortlægningen af dem, så hvordan tingene ser ud nu er jeg dog ikke sikker på.
Jeg vil dog råde dig til at tage et nærmere kig på kemien af dit vand ( nitrat på 8,4 mg/l er en god indicator. Alt alt ikke er helt som det skal være)



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by Benjamins61 »

Tak for svarende.

Kim - hvor meget skal man gå op i det dH hvornår er det for høj eller for lavt? :) Men forstår bare ikke når jeg går ind og kigger efter vandværdierne, at der ikke er pH værdi derinde af vandet?? :arrow: http://www.forsyningen.dk/Admin/Public/ ... f+vand.pdf

Aquahorti - okay spændende :) men hvordan skal jeg finde ud af det, skal jeg købe pH og nitrat tester også selv tester? Men hvordan finder jeg ud af hvad alle værdierne skal være?? :shock:
Synes det er svært at finde noget læsestof og de tekniske ting :roll:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder gerne i CRS.

Post by Aquahorti »

Det er nu ikke så vanskeligt at teste, der hvor problemerne opstår er hvis man ønsker at teste for noget der er lidt ud over det sædvanlige, lad os sige Kobalt (Co). Der finds test sæt til den test, men dem jeg har fundet med en simple internet søgning er ikke egnede til akvariebrug (manglende sensivitet) https://www.simplexhealth.co.uk/quick-t ... p-414.html. Så der er løsningen at man selv får fat i de rigtige kemikalier til at kunne lave en titrering.

Nu er det heldigvis et fåtal der er vandvittige (pun intended) nok til at teste for sporstoffer i akvarievand, så mm. det er noget du vitterligt vil teste for vil jeg ikke komme ind på tests for mere de mere usædvanlige parametere.

Jeg vil tro du kan nøjes med et test sæt som f. eks.: http://www.akvarieforretningen.dk/produ ... roduct=280 eller https://www.sera.de/en/product/sera-aqua-test-box-cl/



Post Reply