Kardinal reje akvarie

Kardinal m.fl.
kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Kardinal reje akvarie

Post by kenbro »

Hej

Jeg skal i gang med dette nu. Har prøvet rigtig mange forskellige rejer, men vil nu øge sværhedsgraden. Jeg har læst de indlæg jeg kan finde herinde, men har stadig lidt spørgsmål.

1. Overvejer at bygge det op med de hvide hulsten man kan købe, men påvirker de vandværdierne? Hvis ja - hvordan? De virker meget kalkholdige stenene.

2. Hvad er den mest optimale pH værdi - kan se der nævnes 7,5 - 8,5

3. Har set mange forsk. bud på microsiemens - fra 180 - 280 - hvad er bedst at have dem ved?

4. Hvis de rejer jeg køber har gået i alm ledningsvand - kan jeg så have eks. pH på 8 og microiemens på 280 og vænne dem til det over en halv dags tid - eller skal jeg så srate op med ledningsvand og over tid ændre vandværdierne? Kan ikke helt finde ud af hvor skrøbelige de er og hvad der vil være rigtigt at gøre

5. Jeg hører om flere der opdrætter dem i ledningsvand - hvorfor så ændre vandværdierne?

6. De er svære at sikre nok foder da ikke opsøger foderet som neocaridina og krystal rejer osv. Hvad fodrer i dem med - pulver? Hvilket ?

7. Vil bruge et fluval spec 5 til dem på 19 l. Indsugningen er via overløbsrist - eftersom de holder sig ved bunden og er sky ryger yngel vel ikke igennem den - eller? Skal den dækkes til med noget fintmasket alligevel?


På forhånd tak for hjælpen

Kennet



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Kardinal reje akvarie

Post by monjak2444 »

hej kenbro

hvilke rejer har du haft dig ?

1.tror du skal glemme de sten da som du selv siger de for ledningsevnen til at stige i vandet.
2.så ville jeg skaffe et osmose anlæg vis du ikke har et også ville jeg skaffe sulewesimineral og tror det hæver din ph til 7,5-8.
3.jeg er ikke sikker men tror det de skal ligger lavere end det.
4.brug 2 igen :) ville ikke lade kardinal rejer gå i normal vandhanevand ligemeget hvor lavt ms er på.
5.det har jeg aldrig hørt om nogen der har opdrættet dem i vandhanevand men vis de har tager jeg hatten af for dem.
6.kardinal er ret kræsne hvad deres foder angår men et godt indkørt moden akvarie så er du klar.
7.kan jeg ikke hjælpe med bruger selv skumfilter og bundfilter.

held og lykke med det og nu skylder du billeder :D :D :D :D


mvh

Deniz

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Kardinal reje akvarie

Post by kenbro »

Tak for svar.
Jeg har haft de fleste gængse rejer - både neocaridina, tigerrejer og krystalrejer.

Har målt ledningsvandet og det matcher faktisk ret godt de vandværdier de kræver, så overvejer bare at køre med det. Er dog meget i tvivl om stenene - ved ikke om de påvirker vandværdierne - vil rigtig gerne have den type, men kun hvis de kan bruges.

Håber det er til at holde stabile værdier i et 19 l. - har haft mange i den størrelse og har det stadig, men med mindre krævende rejer.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Kardinal reje akvarie

Post by monjak2444 »

smid stenene i en ren bøtte med osmosevand så får du hurtigt svar dagen efter vis du har en microsiemens måler.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Kardinal reje akvarie

Post by d9ha »

Af med hatten Monjak - se evt. http://www.rejeforum.dk/viewtopic.php?f=28&t=925

@ Kennet: Først og fremmest ville jeg ikke gå igang med det projekt i et 19 liters, da de ud fra mine observationer ikke er særligt interesseret i almindeligt foder, men hovedsageligt tager af biofilmen. Jeg tvivler på, at de vil kunne finde det nødvendige foder til f.eks. 10 stk i et 19 L. Men jeg vil også meget gerne høre, hvis der er nogen, der har fundet noget foder, de interesserer sig for.

Vandværdierne ville jeg ikke bekymre mig om, hvis de er opdrættet under lignende værdier som du kan tilbyde dem (på hanevand).


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Kardinal reje akvarie

Post by monjak2444 »

lol hvad har jeg nu gjort og du have ikke tænkkt dig at jeg skulle læse den roman der :)


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Kardinal reje akvarie

Post by d9ha »

@ Monjak - se punkt 5 i dit svar - så bare af med den, tak.

Det er ikke mit indtryk, at de er så sarte med hensyn til vandværdier De yngler villigt under de forhold jeg tilbyder, men ser ud til at blive begrænset af foderudbudet.


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Kardinal reje akvarie

Post by monjak2444 »

okay henrik for det første så gå jeg ikke med hat det er en hue <: for det andet så er den taget af :D fint du har opdrættet den i hanevand cool men vis du brugte osmosevand og mineral tror du så ikke dit resultat ville være bedere,hvor mange unger får du på dit yngel cirka.

også lige det sidste her hvor jeg bor ligger hanevandet på 800ms så hanevand til kardinaler er en no no,i naturen ligger ms på 100 eller sådan noget

og jeg har haft kardinaler i hanevand her og det gik ikke for godt.


mvh

Deniz

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Kardinal reje akvarie

Post by kenbro »

Hmmm - tak for svar - men blev jeg klogere?

Akvariet er bestilt så det bliver et 19 l. fluval spec da det kommer til at passe godt ind i stuen - krav fra fruen.......

Nå men hvis det ikke skal være kardinal - hvilken Sulawesi reje er så bedre (nemmere at få til at tage foder) så jeg kan have dem i et 19 l.

1 krav - de skal være flotte og til at få til at yngle uden den helt store eksamen - jeg har den lidt mindre eksamen i rejer men dog langt fra nybgynder :D



kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Kardinal reje akvarie

Post by kenbro »

@ Monjak - Jeg hr skam læst den roman - og det er god nyttig viden - selvom den er lang :o



Post Reply