Sulawesi projekt - Kardinal?

Kardinal m.fl.
kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by kenbro »

Jeg starter lige en ny tråd til dette. Her vil jeg løbende opdatere.

Jeg har besluttet mig for at prøve kræfter med et Sulawesi rejeakvarie. Alle tips og gode ideer er velkomne.

Fluval Spec 5 (19 l.) er bestilt
Sort bundlag slebent er bestilt

Akvariet skal sættes op på lørdag hvis det hele er kommet.

Jeg overvejer stadig om jeg skal anvende kenya rocks (det blev de kaldt hos forhandleren). de minder meget om de hvide hul / hule sten, men er lidt mere brune i det. Jeg synes de hvide ville danne en flot kontrast til rejerne, men jeg har fået at vide at de andre er neutrale i forhold til vandværdierne. Måske er det ikke så tosset med de hvide alligevel. Hvis de er kalkholdige og påvirker PH værdien opad er det vel ok?

Jeg har tænkt mig at bruge Sulawesi mineral 7,5 og osmosevand. Kardinalrejen, som jeg tror det bliver, trives vidst bedst ved 7,5 til 8,5 - så der er vel plads til at stenene hæver PH lidt? Akvariet er meget langt og smalt. Jeg vil bygge en stensætning igennem akvariet så man ser stensætningen fra begge sider af akvariet. Tænker også der skal en red moor rod i.

Kan ikke rigtig finde ud af om der er andre interessante Sulawesi rejer der er lige så flotte som kardinalen uden at være sværere?

Der skal selvfølgelig snegle i. Jeg skal have Tylomelania snegle ca 10 stk. Dem har jeg gående i et andet akvarie lige pt. Overvejer om jeg skal putte nogle ret flotte tårnsnegle i også (brune nuancer). Kan ikke helt finde ud af om jeg synes der er for meget skidtsnegl over den.........Men den er nu flot den udgave jeg har gående i et af mine andre akvarier.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by monjak2444 »

bare for lige at svare på om der er flottere rejer end kardinal rejen der må jeg sige ja det er der,kan ikke lige huske navne på dem men der er pænt mange som er ligeså flotte som kardinalen vis ikke flottere,vender lige tilbage jeg have et link et eller andet sted.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by d9ha »

Hvis det skal være Sulawesi kan jeg ikke rigtig komme på noget der er let og samtidig flottere end Kardinalen. Der er jo Harlekin, men de kan ikke ligefrem kaldes lette.


Mvh
Henrik

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by kenbro »

Ok tak skal i have. Det bliver nok kardinaler - men monjak - jeg kunne da rigtig godt tænke mig det link hvis du kan finde det



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by monjak2444 »

http://www.mypalhs.com/forums/showthrea ... nail/page4 det er da lidt til at starte med.
Og min Mac er lige gået ned så kan ikke engang finde det link til dig,men søg på sulewesi rejer i Google billeder så skal du nok blive overrasket og harlekin rejer er som Henrik siger utroligt svært at holde liv i ynglen.
Er ikke helt sikker men du kan vist have flere forskellige arter fra sulewesi i samme akvarie så vidt de kommer fra samme sø eller lignede.


mvh

Deniz

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by kenbro »

Så kom akvariet op at køre. Nu skal det bare modne inden der skal snegle og rejer i. Regner med at sætte sneglene i om 3 uger ca.
Attachments
Fluval spec1.jpg
Fluval spec1.jpg (28.78 KiB) Viewed 11560 times



User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by mich »

Det ser flot ud Kenneth :)


Mvh. Mich

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by kenbro »

Tak skal du have - jeg glæder mig bare helt vildt til at få lidt rejer i. Tror jeg vover pelsen og prøver at sætte nogle få stykker i inden så længe.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by monjak2444 »

ja det ser godt ud,fandt du ud af om du kunne have flere arter i samme akvariet og putter du kardinal rejer.

jeg ved tårnbytorv dyrehandlen sagde han ville få rejer hjem fra sulewesi og det var lidt forskellige han ville tage hjem men har tjekket hans hjemmeside og der har ikke rigtig været noget men ring til dem man ved aldrig måske kan de hjælpe dig med din søgen efter nogle spændene arter,men han er halvdyr så ved du det.


mvh

Deniz

kenbro
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 19 May 2012, 21:39

Re: Sulawesi projekt - Kardinal?

Post by kenbro »

Hej Monjak

Jamen jeg har bestemt mig for at prøve med kardinal først. Tantes Have i Fredericia skulle få dem hjem inden længe. Tænker jeg vil have 12 stk. i.

Jeg har ikke fundet ud af om de krydser - fandt et forum et sted hvor det blev diskuteret men ikke nogen konklusion desværre. Gad godt prøve med 2 slags men gider ikke at de krydser.

Rent logisk tænker jeg at de gør det - Sulawesi snegle krydser jo også.

Tantes have skulle få 3 stk. for 100 kr. og det er jo ret billigt



Post Reply