salty shrimp Ph 8.5

Kardinal m.fl.
TaiwanTossen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2014, 08:07
Lokation.: 7200 Grindsted

salty shrimp Ph 8.5

Post by TaiwanTossen »

Hej er der nogen der bruger dette? Savner lidt erfaring med opløsning af det.

Mvh Alex



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

hej alex

jeg bruger ikke mineral fra sulewesi af men jeg bruger gh+ og gh+kh+ det jeg gør jeg når jeg har min spand med nylavet osmosevand så hælder jeg den mængde mineral salt i jeg skal bruge og lader det modne en dag.

jeg ved at der bliver brugt andre metoder rundt omkring en af dem de fyldr en halv liter flaske med mineral salt og osmosevand og lader den stå i køleskabet også når du skal bruge lidt så hælder du bare lidt i,men har aldrig selv prøvet den teknik.

hvilke rejer skal du kaste dig ud med ?

mvh Deniz


mvh

Deniz

TaiwanTossen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2014, 08:07
Lokation.: 7200 Grindsted

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by TaiwanTossen »

Det er fordi den Ph 8.5 der skal der bruges co2 til at opløse saltet. Men ville bare høre hvad folks erfaring var med det. Og har hørt at der er nemmere metoder bare ikke hvilke. Vil prøve caridina harlekin og caridina striata :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

hvorfor skal man bruge co2 til at opløse saltet,er det ikke bare det samme som gh+ mineral salt.


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by cpg »

Enig med Monjak det lyder helt forkert at skulle bruge co2 for at opløse saltet.
Co2 sænker pH i vandet, så kalk og karbonater kan opløses. Men det er jo kun i saltvand at man gør sådan noget



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by caso »

Nej, den er god nok. Sulawesi saltet er meget sværere at opløse end GH+ saltet. Det skulle være en fordel at tilsætte CO2 i beholderen hvor man blander sit vand, inden det kommer i akvariet, og så lufte det godt igennem med alm luft inden det kommer i baljen. Jeg formoder at det er pga surheden at saltet opløses nemmere. Det kan altså tage dage at forberede sit vand til et vandskifte.

Netop det store arbejde, der er i at tilberede vandet, har været grunden til at flere jeg kender har droppet Sulawesi rejerne igen. Hvis ikke saltet opløses ordentligt inden vandet tilsættes, vil vandværdierne langsomt stige, i takt med at saltet opløses i akvariet.


Mvh
Carsten

TaiwanTossen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2014, 08:07
Lokation.: 7200 Grindsted

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by TaiwanTossen »

Ja det er sku noget bøvlet. Men JEG VIL PRØVE hehe :D
men har bare hørt ar der var andre metoder men ikke hvilke.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

vildt nok det vidste jeg ikke,men så ville jeg prøve metoden af med en flaske i køleskabet fyldt med sulewesi mineral også kan du ryste den godt og grundigt så har du altid vand vis salten vil opløses.


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by Bjarne »

Hvor for alt det bøvl med salte og co2 mm , de fleste rejr kan holdes på alm ledningsvand , har en pH på ca 7.2 ved ikke hvad us er men vandet i Slagelse er rimeligt hårdt :)
Jeg har akvarie med bla kardinal , blue tiger , krystalrejer mm og de lever og yngler fint hos mig :) jeg gør ikke andet ind og give dem en sjat koldt vand en gang om ugen .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

nu er det ikke alle steder i landet hvor vi har godt vand bjarne feks her i hvidovre ligger ms på 900 og svinger meget så du kan aldrig være sikker på dine vandværdier så personligt vis jeg skulle have kardinal rejer igen så bliver det med mineral,for jeg holdte mine kardinaler i hårdt vand og de stod af alle sammen.


mvh

Deniz

Post Reply