salty shrimp Ph 8.5

Kardinal m.fl.
TaiwanTossen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2014, 08:07
Lokation.: 7200 Grindsted

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by TaiwanTossen »

Bjarne du siger det jo selv. De fleste rejer. Men ikke dem jeg har tænkt mig.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

faldt lige over den her hjemmeside der står en masse lidt om de forskellige søer og flodrejer de har i sulewesi. http://www.shrimpism.com/sulawesi.html


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by Bjarne »

Sidste gang jeg målte vandet i Slagelse var den ca 1200 us det ligger godt nok et par år tilbage men tvivler på det har ændret sig ,jeg har vel 150 Caridina dennerli gående på ledning vand , jeg satte et nyt akvarie op for 4 måneder siden og smed 10 stk i , der er nok 100 stk i nu ,har solgt 30 stk i denne uge , så det virker fint hos mig , du er velkommen til et besøg hvis du tvivler ;) alle rejer hos mig går på ledningsvand , og alle yngler fint , så det kan ikke være helt forkert ;) for mig er der nogle vigtige ting der skal være i orden hvis man skal have held med de svære typer , bla køre mine akvarier en måned med vand fra et andet akvarie før der kommer rejer i , et effektivt filter , det rigtige foder ( det laver jeg selv ) jeg har også droppet "Reje bundlag " da jeg ikke kan se fidusen ved det ;) men bruger et meget tyndt lag strandsand , de lever jo heller ikke på rejebundlag i naturen , det er min mening til hvordan man holder rejer :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

jamen jeg tror skam på dig bjarne :) det eneste jeg siger at mange steder på sjælland kan det ikke lade sig gøre pågrund af for hårdt vand.også det andet vis taiwantossen skal have andre rejer fra sulewesi af som nok er mere sarte end kardinaler er,så turde jeg personligt ikke at udsætte rejer også de små penge jeg har til rejer på det.

men nu hvor du ikke bruger osmose anlæg hvordan ser akvariet så ud angående kalk,her i hvidovre der går en uge så er det kalket til :)og det symes jeg heller ikke var fedt.
også vis du bruger osmose kan du jo efterligne deres habitat fuldstændigt med deres rigtige værdier og det er da fedt der er nogle der har regnet den ud :)

men lav endelig en tråd om dine rejer og dit setup bjarne det kunne være spændene at se lidt flere kardinal rejer her på siden :)


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by Bjarne »

Mit setup er ganske simpelt , de fleste akvarier jeg bruger er 54 l starter akvarier , som bundlag bruger jeg 2-3 kopper strand sand , det bliver ikke vasket bare hældt i akvariet , ud over sand , kommer jeg er del små sten også fra standen på 3-5 cm i diameter og et par trærødder , som filter bruger jeg et luftdrevet filter , som er lavet af en 10 cm tyk svamp ,som sider i den ene ende af akvariet , ikke særligt kønt , men det virker og bliver aldrig renset , det klare rejerne , det sidste jeg kommer i akvarierne er Sulawesi snegle , de taget det foder rejerne ikke spiser , vandskift 5-10 liter en gang og ugen , koldt vand fra hanen , det er mit setup :D ser lige om jeg på et tidspunkt får tid til og tage et par billeder ;) er der nogle der er intreseret i kardinaler så sig til , :D



TaiwanTossen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 20
Joined: 23 Sep 2014, 08:07
Lokation.: 7200 Grindsted

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by TaiwanTossen »

Bjarne jeg kunne godt være interesseret. Men du bor desværre for langt væk.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

det ser jeg frem til at se nogle billeder men opret gerne en tråd om rejerne bjarne :)


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by d9ha »

Mit Kardinal akvarie er på 128 L med kvartssand i bunden, en stabel sten og et par rødder. Der sidder en spandpumpe på og vandskift er 5-10 % ca. hver 14. dag. Vandet bliver taget direkte fra den kolde hane. Her har det en PH på 7,5 og en GH på 10. jeg har aldrig målt microsiemens. Rejerne formerer sig fint og ligeså en flok Tylomelania Patriarchalis. Holder i øvrigt Blue tiger, Crystal red (og alle mine andre rejer) på stor set samme måde.


Mvh
Henrik

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by Bjarne »

Rart og høre det ikke kun er mig der holder rejer på den måde :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: salty shrimp Ph 8.5

Post by monjak2444 »

hehe gid det var mig der havde jeres vand :)men nu skal i huske osmoseanlægget er ikke jeres fjende men faktisk åbner jeres muligheder op for at have alle slags rejer,fisk i ferskvand,brakvand og saltvand fra hele verden og synes altid det er rart med muligheder :)


mvh

Deniz

Post Reply