Spinat og hokaido-græskar???

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Post Reply
Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Spinat og hokaido-græskar???

Post by Rejekællingen ;-) »

Hejsa.. :D

Har set foder hvor spinat og hokaido indgår. Min kæreste har lige købt et hokaido græskar i dag. Kan jeg ikke give rejerbørnene noget af det? Skal det varmebehandles først i så fald? Ligeledes med spinat. Hvis jeg køber frisk spinatblade kan jeg så give dem det? Skal de have et opkog inden? Eller kan jeg give dem optøet spinat uden at behandle det først? :)

Lidt mange spørgsmål på meget få linjer :lol:

Håber i stadig lige vil komme med lidt erfaringer og viden :)

Kh Dorthe


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by Jonas »

hokaido græskar kender jeg ikke....spinat er et meget anvendt foderprodukt hos mange rejeentusiaster.
personligt ville jeg lige give dem en bad med kogende vand i 5-10 sekunder for at få eventuelle baktier væk - andre mener det er unødvendigt og skader de gode virkninger fra spinaten.



Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by Nissehulen »

Hokaido græskar købes tørret, og kun skrællen. Tjek lige at det er øko, så du ikke foder dem med sprøjte gift. Mine rejer er vilde med spinat, men græskar!! Siger dem intet. Spiser max 2-3 min af det og så gider de ikke mere. Husk! Det skal op lige efter de går fra det, da det forurener ret voldsomt.
Hilsen
Thomas


I love shrimps
NISSEN

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by Rejekællingen ;-) »

Jonas wrote:hokaido græskar kender jeg ikke....spinat er et meget anvendt foderprodukt hos mange rejeentusiaster.
personligt ville jeg lige give dem en bad med kogende vand i 5-10 sekunder for at få eventuelle baktier væk - andre mener det er unødvendigt og skader de gode virkninger fra spinaten.
Oki. Ja det er jo svært så :S det spinat man køber på frost tænker jeg er blancheret, så der burde det vel egentlig ikk være noget problem. Hvis jeg køber det frist kunne jeg også være tilbøjelig til at skylle det i kogende vand.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by Rejekællingen ;-) »

Nissehulen wrote:Hokaido græskar købes tørret, og kun skrællen. Tjek lige at det er øko, så du ikke foder dem med sprøjte gift. Mine rejer er vilde med spinat, men græskar!! Siger dem intet. Spiser max 2-3 min af det og så gider de ikke mere. Husk! Det skal op lige efter de går fra det, da det forurener ret voldsomt.
Hilsen
Thomas
Tror bare jeg springer hokaidoen over :) vil klart prøve med spinaten. Hvordan behandler du det? Bruger du frost eller friske blade?

Det der med det skal være øko er det ikke noget som er hypet lidt op inden for rejeverden? Er der lavede egentlige forsøg med det? Andre dyr klare sig jo fint på konventionelt foder (lur mig om ikke fiskefoder også er konventionelt langt hen ad vejen). Set i forhold til rejens levetid er jeg sgu ikke sikker på det har dem store betydning. Men kan da godt ske at rejens størrelse og sarthed gør den udsat?!
Vi kan godt blive enige om at pesticider ikke er godt. Men hvis man tager indholdet af pesticid i betragtning indeholder råvaren vidst ikke meget. Helt sikkert er det i hvert fald at de ikke overskrider grænseværdierne. I øvrigt er det jo ikke nødvendigvis bedst altid at købe øko - kommer an på hvilket land råvaren kommer fra. Mange lande har jo slet slet ikke de samme regler indenfor økologi som vi har i Danmark. Her kunne en given dansk råvare fx være bedre og indeholde mindre sprøjtegift (+mindre CO2 udslip).

Bare lige nogle tanker jeg kom til at gøre mig. Er vidst efterhånden godt farvet af min uddannelse jeg er ved at tage (ernæring og sundhed) :lol:
Køber selv mange varer økologisk. Og ved nogle grøntsager kan det godt betale sig rent sundhedsmæssigt.. Men det er hele tiden sat op i forhold til nuværende viden. I 60'erne var det heller ikke usundt at ryge, her i dag er vi heldigvis blevet klogere. Og sådan bliver det sgu nok også med diverse sprøjtemidler og tilsætningsstoffer vi bruger i dag (Sorry ku ikke lige dy mig :lol: )


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Shandy
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 77
Joined: 04 Jan 2014, 16:26
Lokation.: Helsinge

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by Shandy »

Jeg tror det med at være øko, er fordi rejer er så sarte overfor diverse giftstoffer også i forhold til hvad mange fisk kan tåle.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Spinat og hokaido-græskar???

Post by kok68 »

Kan se det er et gammelt indlæg, men svarer nu alligevel. Jeg skærer hokaido i tynde strimler og tørrer dem i ovnen ved 140 grader, til de er helt tørre. Klipper dem så i små stykker på 2x2 mm. Og fodrer rejerne med, de er vilde med dem ;)

Har ikke prøvet spinat endnu, men har det i haven så det skal snart prøves



Post Reply