Montmorillonit??

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Beegreen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 23
Joined: 14 Jan 2015, 11:24
Lokation.: 4800 Nykøbing F.

Re: Montmorillonit??

Post by Beegreen »

Jeg har heller ikke den store fidus til mineralsten, kugler og hælde pulver i vandet - men et er sikkert, efter jeg begyndte at have mineralfoder på menukortet får jeg ingen "mærkelige" dødsfald, mere livlige dyr, flottere farver og dyr med altid god appetit. Hvis ikke rejerne behøver mineralerne gider de ikke æde det og der vil så være et fint lag mineralpulver tilbage i madskålen - det oplever jeg ikke.

Kører selv med osmosevand og 300 ms, 10% vandskift pr. uge - men det er ikke altid at jeg behøver at salte op for at holde balancen, så der kan nemt gå over en måned i nogle baljer, hvor der kun er tilsat ren osmose (10 ms).

Så min erfaring er: virker det, så bliv ved med det!



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Montmorillonit??

Post by d9ha »

Kører kun med hanevand, dog et par akvarier med aktivt bundlag (Akadama).

Tror som Carsten heller ikke er det er så nødvendigt med alverdens tilsætninger. Men det er min erfaring, at man skal passe vandskiftene - også selvom filtreringen er i top. Der skal lidt frisk vand til for at der ikke skal opstå problemer med skalskift og uforklarlige dødsfald (hvilket ofte er det samme).

Jeg lægger et stykke sepia skal i alle akvarier med rejer og snegle (det koster mig ikke rigtig noget) og ellers sørger jeg bare for at foretage små regelmæssige vandskift (min. hver 14. dag).


Mvh
Henrik

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Montmorillonit??

Post by cpg »

Jeg har siddet og kigget på mineralpulver. Hos garnelen tom, findes både Shirakura's White mineral powder og så Mironekuton pulver.
Farven på det Mironekuton, ligner mest af alt cement. Er det ligegyldigt hvad mærke? Får dog 15 gange mere for stort set samme pris af Mironekuton pulveret.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Montmorillonit??

Post by caso »

Beegreen wrote:efter jeg begyndte at have mineralfoder på menukortet får jeg ingen "mærkelige" dødsfald, mere livlige dyr, flottere farver og dyr med altid god appetit. Hvis ikke rejerne behøver mineralerne gider de ikke æde det og der vil så være et fint lag mineralpulver tilbage i madskålen - det oplever jeg ikke.
Kunne være interessant hvis du kunne gøre forsøget at stoppe med mineralfoder, for at se om det gør nogen forskel. Jeg er dog klar over at man selvfølgeligt ikke ønsker at ændre noget, når nu det hele kører uden problemer.


Mvh
Carsten

Beegreen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 23
Joined: 14 Jan 2015, 11:24
Lokation.: 4800 Nykøbing F.

Re: Montmorillonit??

Post by Beegreen »

caso wrote:
Beegreen wrote:efter jeg begyndte at have mineralfoder på menukortet får jeg ingen "mærkelige" dødsfald, mere livlige dyr, flottere farver og dyr med altid god appetit. Hvis ikke rejerne behøver mineralerne gider de ikke æde det og der vil så være et fint lag mineralpulver tilbage i madskålen - det oplever jeg ikke.
Kunne være interessant hvis du kunne gøre forsøget at stoppe med mineralfoder, for at se om det gør nogen forskel. Jeg er dog klar over at man selvfølgeligt ikke ønsker at ændre noget, når nu det hele kører uden problemer.
Det gør jeg også med min svingerklub-balje - der kører jeg parallelt med kommercielt foder fra bla. JBL og Dennerle, men kun når jeg tester mit eget. Jeg kan tydelig se en mærkbar forskel - måske også fordi mit foder er økologisk og helt uden animalske tilsætningsstoffer.



Post Reply