Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Post Reply
Akvariefrisk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 08 Apr 2015, 17:24

Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by Akvariefrisk »

Som relativt ny rejeejer, bliver jeg nød til at spørge, hvorfor det tilsyneladende er anbefalelsesværdigt at investere i specielt (og oftest dyrt) rejefoder, når nu de kære kræ, lever (og formerer sig) ganske fortrinligt af alger og fiskefoderrester?



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by Smedn »

Det er rigtigt der findes en jungle af forskellige produkter og foder typer, som jeg også selv har undret mig over.

For mit vedkommende, har jeg en del forskellige ting jeg anvender. Det kommer fra hvad jeg har læst er godt, og så synes jeg det er sjovt at se hvilket foder rejerne helst vil have (alt fra brændnælder til "mærke" vare).
Sådan har jeg haft god succes med at komme igang, men det kan da være resultatet var det samme helt uden.

Så af to årsager:
Det er sjovt/hobby.
Jeg prøver at optimere forholdene for rejerne.



Nils
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 04 Mar 2015, 19:12

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by Nils »

Afhængig af hvilken form og slags rejer man holder er foder rent faktisk en vigtig del af det.
Som Smedn nævner så er det en jungle og der er et hav af produkter.

Men ikke desto mindre så er en afblanaceret kostplan for rejer vigtig hvis man vil have glade og tilfredse rejer i det lange løb.
Dog er det ikke sådan at man behøver dyre foderposer.
Hvis man tager det lidt overordnet set så har rejer brug for følgende.

Grønalger/planter - spirulina pulver er også en billig form
Proteiner - den billige måde er afkapslet artemia æg tror jeg det hedder.
Calcium - brændenælder sku indeholde godt med calcium. Eller en blæksprutteskal fra havet kan ikke huske hvad de hedder-

Ved manglende calcium opstår der hamskifteproblemer hvilket de dør af.
Rejer spiser mange forskellige ting men kan sagtens være kræsen, det er afhængig af hvad slags foder de er vant til.

Så kan man få produkter som fremmer helbred, fordøjelsessytemer, vitaminer, yngelvillighed osv osv.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by d9ha »

bruger kaninpiller og afskallede grønne ærter som hovedfoder, men fodrer også med andet foder, dog ikke så meget det dyre rejefoder i små poser. men til blå og black tiger bruger jeg især kommercielt fremstillet støvfoder. Det har virket mht. at få rejeyngel til at vokse op, så hvis det virker, er der jo ingen grund til at ændre på det. Jeg har også et stykke sepia skal (det er det de hedder Nils) i alle de akvarier, jeg har rejer og snegle i. Min erfaring er at filtrering (og vandskift) er det vigtigste ved at holde rejer, de er sarte overfor forurening og behøver sandsynligt også andre mineraler fra vandet end kalk, så det er vigtigt at skifte lidt vand jævnligt.

Som det allerede er nævnt er det også vigtigt at variere lidt med foderet, ligesom til fisk - og mennesker for den sags skyld.


Mvh
Henrik

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by kim m »

Jeg bruger ikke "rejefoder" men alle mulige udgaver af sticks, tabs, flakes etc. som jeg fodrer hele akvariet med - rejer, fisk osv.

Derudover er der selvfølgelig godt med trådalger, visne blade osv.

Som Henrik er inde på - varieret foder er godt.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by cpg »

Jeg fodrer med et pænt stort udvalg, men det meste er Sticks af forskellige slags.
Men jeg gider ikke mere bruge penge på det opreklamerede CSF. Det er simpelthen for dyrt.
Brændenælder går der en del af, men heldigvis er de ganske gratis



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by kylmann »

d9ha wrote: Jeg har også et stykke sepia skal (det er det de hedder Nils) i alle de akvarier, jeg har rejer og snegle i. Min erfaring er at filtrering (og vandskift) er det vigtigste ved at holde rejer, de er sarte overfor forurening og behøver sandsynligt også andre mineraler fra vandet end kalk, så det er vigtigt at skifte lidt vand jævnligt.

Som det allerede er nævnt er det også vigtigt at variere lidt med foderet, ligesom til fisk - og mennesker for den sags skyld.
Hej,

Ved godt det er et stykke tid siden der er blevet skrevet her, men ville gerne høre mere om hvordan du giver dem Sepia skaller?

Skal det behandles på en bestemt måde og hvor meget??



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by d9ha »

Hej Kylmann,

De skal udvandes i ferskvand for at få saltet ud af dem (vandet skal skiftes engang imellem). Det tager mellem 2 og 8 måneder før de synker. og så er de klar tilat fordele i akvarierne. Afhængig af skallens og akvariets størrelse lægger jeg en mindre bid op til en hel skal i.


Mvh
Henrik

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Hvorfor investere i specielt rejefoder?

Post by kylmann »

Hej Henrik,

Ok, Det må jeg igang med og prøve. Mange tak for det gode råd :)



Post Reply