Fra hane til osmose

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Fra hane til osmose

Post by malibali »

Hei igen

Endnu en gang er nettet søgt tyndt, men jeg synes ikke rigtig at kunne finde et svar.
Jeg har efter megen overvejelse bestilt et omvendt osmoseanlæg, da jeg gerne vil have succes med mine rejer og det får man ikke, når nitraten nærmest vælter ud af vandhanen :(
Rejerne går i 21L akv med hanevand pt. og jeg har ikke mulighed for, at starte et nyt akvarie op til dem med osmosvand, så nu kommer spørgsmålet:
Hvordan får jeg startet op på osmosevandet - altså hvordan får jeg skiftet?
Tænker, om jeg skal fjerne en større del vand og dryppe opsaltet osmosevand i, i så fald hvor meget "tør" man skifte på een gang? og hvordan vil den eksisterende bakterieflora tage det?
Alternativet er, at jeg ved deres ugentlige vandskifte fylder(drypper) på med det opsaltede osmosevand, men det kommer jo nærmest til at tage 6md før de ikke ugentligt vil blive belastet af skiftende vandværdier (og længere periode med højt nitratniveau)

Det er N. white pearls jeg har - de skulle være relativt robuste.

Tillægsspørgsmål: Synes at have læst, at bunden i rejeakvarier IKKE må støvsuges - er det korrekt?

Er der nogen, som kan byde ind med et godt råd, for jeg kan da ikke være den første, der må turen igennem ;)



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Fra hane til osmose

Post by Smedn »

Hvis vandværdierne ændres meget, bør du nok tage det over tid. Altså bare holde dine normale vandskifte men bruge osmose vand i stedet, og måske øge vandskiftene hen ad vejen.
Så vidt jeg lige ved, sider bakteriefloraen primært i filteret, så det skal du ikke være bange for.

Der er en lidt ældre tråd omkring vandskifte: http://www.rejeforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=1687
Men det er som sagt lidt noget andet, hvis du ændre meget på vandværdierne.

Har ikke hørt bunden ikke må rengøres.



malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Fra hane til osmose

Post by malibali »

Tak for input Smedn - og guderne takke Google translate :lol: Jeg fik da kæmpet mig igennem halt tysk halvt volapykdansk :P
Det var bakterierne/biofilmen, som mine rejer spiser, som jeg også var bekymret for. :)
Vandværdierne ændres radikalt fra - til: (*vandværksmåling)
Ledningsevne 42,5 mS/m* - 285 mS/m
PH 7,9* - 7,5
Gh 11 - 6
Kh 5 - 2,5
Nitrat 8* (målt til ca. 10 herhjemme) - meget lavere :D

Så hvis ikke der kommer andre bud, så må den forsigtige tilgang være fremgangsmåden :)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Fra hane til osmose

Post by caso »

Umiddelbart vil jeg ikke mene at der er grund til at begynde at bruge RO-vand. White Pearl burde kunne leve fint i det vand du har. Oplever du dødsfald?


Mvh
Carsten

malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Fra hane til osmose

Post by malibali »

Caso: Jeg har læst, at white pearl er lidt følsomme overfor nitrat - de vil helst have under 5mg/L.

Jeg har mistet et helt hold af White pearl, som efter 14+ dage med super aktivitet, appetit og skalskifte, langsomt, men sikkert, een efter een blev uigennemsigtige og døde efter kortere og kortere tid. Efter at have søgt nettet tyndt for svar, har jeg en teori om, at de fik en infektion af en art grundet nedsat immunforsvar som følge af nitraten. Deres symptomer i starten passede dem ved dårlig vandkvalitet (havde også lige haft et filterkolaps, så det virkede meget muligt), men efter alle værdier blev rettet op (pånår nitraten) fortsatte de med at dø - selv dem, der ingen symptomer havde vist flere uger efter kolapset. Hvis ikke det er nitrat der er et problem, så ved jeg ikke, hvad det skulle være. En lille flage kobberfrit fiskeflagefoder til 15 rejer dagligt, kan vel ikke klasificeres som overfodring?

Og så har jeg jo håb om, at prøve andre rejer på et tidspunkt, når jeg har bevist, at jeg kan holde liv de fine hvide ;)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Fra hane til osmose

Post by caso »

En ting er sikkert. Det skader i hvert tilfælde ikke at bruge opsaltet RO-vand. Jeg tror ikke at det er indholdet af nitrat i dit hanevand, der er problemet. Måske en faktor i en større sammenhæng, men alene burde 8-10 ppm ikke slå dem ihjel.
Håber du får mere succes med dem, og måske blod på tanden til at prøve nogle andre rejer.


Mvh
Carsten

malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Fra hane til osmose

Post by malibali »

Tak skal du have caso. Anlæget kommer i morgen. Så må vi se om de små hvide overlever :D Det kunne jo være sjovt at prøve nogle engang, hvor man kan se forskel på individerne :shock:



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Fra hane til osmose

Post by Benjamins61 »

Er lidt nysgerrig for at høre efter om det hjalp den gang at få osmose anlæg?? ;)



Post Reply