Erfaring med fx lavasten

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Erfaring med fx lavasten

Post by Smedn »

Hvad kan man komme i baljen, som ikke påvirker vandværdierne? Fx lavasten er det lidt forskellige meninger om, og jeg kan finde en gammel tråd her på forum, hvor Jonas skriver de fleste "pæne" sten desværre afgiver noget.

Så er der nogen af jer der kommer sten i rejebaljerne?

Jeg selv bruger kun alm rødder og planter - ingen sten.



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Erfaring med fx lavasten

Post by Bjarne »

Smedn wrote:Hvad kan man komme i baljen, som ikke påvirker vandværdierne? Fx lavasten er det lidt forskellige meninger om, og jeg kan finde en gammel tråd her på forum, hvor Jonas skriver de fleste "pæne" sten desværre afgiver noget.

Så er der nogen af jer der kommer sten i rejebaljerne?

Jeg selv bruger kun alm rødder og planter - ingen sten.
Flintesten skulle ikke påvirke vandet , kun hvis der er hvide belægninger på eller i huller på stenene hvor der kan side kalk, de nemmeste steder og finde flint er ved kysterne , og gode steder er feks ved møns eller stevnsklint ,der er faktisk noget rigtig flot flint :D for og undersøge om en sten afgiver kalk kan du komme den i syre , bruser den er der kalk i , lavasten afgiver stoffer til vandet , ikke kalk men andre stoffer , men hvad det er for nogle ? og det har nogle betydning ? , der er vel bare og prøve , ved at der i områder hvor der har været vulkanudbrud bliver meget frodigt på grund af de mineraler mm der er i lavaen , måske det også er godt i akvariet :D man har jo brugt lava i akvarier i mange år , og har aldrig hørt om feks døde fisk på grund af lave :D
Ps nu er du fra nordjyland , så er der jo lidt langt til feks Stevnsklint :D men du kan også finde det på feks Mors :D
Link til sten i akvariet http://cichlidebaljen.weebly.com/sten-i-akvariet.html



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Erfaring med fx lavasten

Post by Smedn »

Det er til taiwan bee rejer, så det må helst ikke påvirke vandet overhovedet :)

Kom til at bestille en "red jasper" sten fra en netside. Aner ikke noget om den, men tænker at komme den i vand, og se om den påvirker µs. Spørgsmålet er så, hvor længe der kan gå før den evt vil begynde at frigive stoffer.



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Erfaring med fx lavasten

Post by Bjarne »

Smedn wrote:Det er til taiwan bee rejer, så det må helst ikke påvirke vandet overhovedet :)

Kom til at bestille en "red jasper" sten fra en netside. Aner ikke noget om den, men tænker at komme den i vand, og se om den påvirker µs. Spørgsmålet er så, hvor længe der kan gå før den evt vil begynde at frigive stoffer.
Dit største problem er vel kalk , som jeg skrev , stenen i noget saltsyre , så har du svaret på om der er kalk i stenene ;)



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Erfaring med fx lavasten

Post by cpg »

Tvivler stærkt på at der er ret mange sten som afgiver noget til vandet som er af større betydning.
I skifter jo alligevel vand jævnligt.
Kalk kan nok afgives til vandet, men det er i så små mængder at det ingen betydning har.



Post Reply