demi/osmose

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: demi/osmose

Post by caso »

Det er dyrere, fordi det er dyrere at lave vandet. Omkostningerne ved at skifte filtermateriale i et mixed ionbytter filter er større end vandspildet ved et RO-anlæg. Så kan man selvfølge bruge et ionbytterfilter hvor filtemassen kan regenereres, men det tvivler jeg på at de fleste forretninger gider bøvle med.

Nu er det jo helt individuelt hvad man vægter, og hvis det nemmeste er lige at smutte ind og købe vand, når man alligevel kører forbi, så er det jo det man skal gøre.

Hvis jeg skulle give 8 kr. literen hver gang jeg skifter vand, så vil min hobby dog hurtigt få en ende. Det vil bliver over 40.000 kr om året!!!! :shock:


Mvh
Carsten

BZN
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 51
Joined: 22 Jan 2015, 08:57
Lokation.: hundested

Re: demi/osmose

Post by BZN »

Kan godt være næste step bliver et anlæg, syntes bare det ser noget besværligt ud. Skal det "bare" skrues på vandhanen?

Puha med SÅ meget vand kan jeg godt forstå du har et anlæg. :lol:



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: demi/osmose

Post by caso »

Det er ganske nemt. Mit RO anlæg bliver skruet på bruser udgangen. Det tager lidt tid at løbe igennem, men det passer sig selv.


Mvh
Carsten

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: demi/osmose

Post by cpg »

Mit osmoseanlæg sidder fast monteret i bryggers, og med en slange er det forbundet med mit akvarie. Slangen løber over loftet, ca 15 meter. Så det er bare at åbne for vandet og trykke på kontakten til pumpen.



BZN
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 51
Joined: 22 Jan 2015, 08:57
Lokation.: hundested

Re: demi/osmose

Post by BZN »

Har været inde på postevand og læse lidt- lige pt tager jeg den for mig lette løsning, men måske det bliver et projekt senere :lol: :P



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: demi/osmose

Post by Smedn »

Resinfilter (det er bare en tilføjelse til selve osmoseanlæget, ej heller svært) er ikke engang nødvendigt. Jeg bruger det dog selv. Men uden fungerede det nu lige så godt.
Men ja, det ER bare at sætte en slange med vand på anlæget. Så køre det - tager lidt tid, men helt selv :)



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: demi/osmose

Post by cpg »

Smedn wrote:Resinfilter (det er bare en tilføjelse til selve osmoseanlæget, ej heller svært) er ikke engang nødvendigt. Jeg bruger det dog selv. Men uden fungerede det nu lige så godt.
Men ja, det ER bare at sætte en slange med vand på anlæget. Så køre det - tager lidt tid, men helt selv :)
Er ikke enig med dig i at et resinfilter ikke er nødvendigt. Osmoseanlægget tager max 95% af urenhederne. Resten tager resinen.
Men er kravene til renheden af vandet ikke så store, så er det klart det kan undværes.



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: demi/osmose

Post by kim m »

Hvis du har en have og en regnvandstønde er det også en mulighed ;)


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

BZN
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 51
Joined: 22 Jan 2015, 08:57
Lokation.: hundested

Re: demi/osmose

Post by BZN »

Regnvand

Den havde jeg ikke lige tænkt.
Har både have og tønder da vi bruger det til blomster om sommeren.



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: demi/osmose

Post by kim m »

Jeg blander mit hanevand og regnvand 50/50. Det passer rejerne fint. Ingen opsaltning.

Det kommer jo selvfølgelig an på ens hanevand om det duer.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Post Reply