Demineraliseret vand - ok ?

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

Demineraliseret vand - ok ?

Post by Nordvig »

hejsa

Da jeg ikke syntes jeg har behov for et osmose anlæg selv til en lille reje tank ville jeg købe mig til det, det viste sig så at være sværere end forventet..

Jeg fik så rådet at bruge demineraliseret vand istedet ... Som jeg oveni købet har fri adgang til..

Vil det være ok ?



BZN
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 51
Joined: 22 Jan 2015, 08:57
Lokation.: hundested

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by BZN »

Hej

jeg har brugt DEMI vand siden opstart som jeg opsaltede, og det har virket super



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by kylmann »

Hej,

Ja, det er fint at bruge, men det er mere vigtigt at op salte det..



Rasmusgmortensen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 01 Nov 2017, 20:00
Lokation.: Holstebro

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by Rasmusgmortensen »

Kan man bruge det i stedet for alm hanevand.. :?:



KSClausen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 18
Joined: 11 Nov 2017, 21:12
Lokation.: Grindsted

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by KSClausen »

Ja det kan man godt. Men de fleste bruger det i en kombination. En blanding af demineraliseret og hane vand, for at opnå den ønskede hårdhed (blødhed) i vandet.


Mvh
Karsten

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by d9ha »

NEJ man kan ikke bruge demineraliseret vand uden tilsætning af salte! (eller opblanding med hanevand)


Mvh
Henrik

Rasmusgmortensen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 01 Nov 2017, 20:00
Lokation.: Holstebro

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by Rasmusgmortensen »

Kan de bringe PH værdien ned... eller er det andet der skal til

Det er for min gh kh og pH ligger lidt højt i mit hanevand.. eller hva skal der ellers til for at bringe dette ned..



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by simming »

Du har ikke mulighed for at samle regnvand


Hold en god tone det er musik i ørene :D

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by MortenDAD »

Demineraliseret vand ligger lige omkring 7,00 i pH - hvis du vil have pH længere ned skal du til at arbejde med vandforbedring - for at få en vedvarende effekt skal dit vand være blødt - jo blødere, jo lettere at nedbringe pH og jo mere vedvarende er nedbringelsen, til gengæld bliver pH også mere ustabil i blødt vand.
Du skal have fundet en balance mellem hårdhed og pH som dine dyr trives med og det kræver en del målearbejde ved indkøringen.
Husk at du skal teste pH på forskellige tidspunkter af døgnet eftersom planternes og algernes fotosyntese påvirker pH.
I mine survandsakvarier bruger jeg 80% regnvand og 20% hanevand, ved tilsætning af pH-ekstrakt (3,0 pH) kan jeg tvinge pH ned omkring 5,5 i akvarierne; men der er fluktuationer i intervallet 4,9-6,1.
Hvis jeg vil længere ned i pH mindsker jeg andelen af hanevand.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Demineraliseret vand - ok ?

Post by simming »

Fremgangsmåde ved anvendelse af spagnum! – "HAP"

En 10 liter plastikspand.
Langtrævlet spagnum, UDEN GØDNING!!!! – klyner eller løst spagnum.
3 % handels saltsyre.
Vand - helst blødt.
Måleudstyr til ph måling.

Fyld spanden ca. ½ op med spagnum, tilsæt så meget vand at det lige dækker spagnummen!
Efterfyld når spagnummet har suget vandet til sig, rør rundt til en lind grød!
Tilsæt saltsyren lidt ad gangen, under omrøring, til den ønskede ph – mål igen efter et par minutter, tilsæt mere saltsyre til den ønskede ph – kontrollere ph efter nogen timer, tilsæt eventuelt mere syre til man har en stabil ph.
ph skal være lidt under den ønskede værdi (f.eks. ønsker man en ph på 6.8 indstiller man ph på 6.0)
efter ca. et døgn kan spagnummen bruges, det vrides for vand, og kan kommes i et filter eller hældes i en nylonstrømpe og hænges direkte i akvariet.
Virkningen af denne metode, varierer efter hvilken vandtype man har i akvariet, hvor meget spagnum man anvender til liter vand, typisk holder en ½ liter spagnum i et 250liter akvarium og med almindelig postevand omkring 1-3 måneder, en god ide er at måle vandet i akvariet en gang om måneden, eller bedst bruge en elektronisk ph måler.
Bjarne Halgreen.


Hold en god tone det er musik i ørene :D

Post Reply