Hæve pH og sænke GH?

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

Hæve pH og sænke GH?

Post by Nordvig »

Mig igen, undskylder alle de spørgsmål for tiden :)

Har søgt rundt men kan ikke rigtigt finde et svar, jeg vil gerne hæve pH og sænke GH i mit hane vand, på så naturlig vis som muligt..
Er der råd til det ?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by d9ha »

Opsamlet regnvand


Mvh
Henrik

Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by Nordvig »

Ja men sænker jeg så ikke også ph yderligere ?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by d9ha »

Jo, havde ikke læst spørgsmålet ordentligt, beklager.

Der er nok ingen vej udenom r/o (omvendt osmose).

Vil du løfte sløret for, hvorfor du finder det nødvendigt med mere basisk og blødere vand?


Mvh
Henrik

Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by Nordvig »

Smukke Kardinaler :D
Har sat 2 akvarier op til dem, da jeg vil lave forsøg med trivselen i hhv opsaltet demi vand og hanevand..

Har før haft dem i mit hanevand uden at gå særligt op i vandværdierne og det gik okay, men nu hvor jeg tjekker kan jeg da godt se at det langtfra er optimalt med ca 12 i gh og 6,3 i ph



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by monjak2444 »

jeg tror det ville værre lettere at demiraliseret vand eller osmose også gh mineral fra sulewesi end at du skal til at rode med at hæve ph og sænke din gh i dit hanevand.

ellers kan du osse bruge regnvand selvfølgelig :)


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by Bjarne »

Hvis du vil hæve eller sænke Ph er der flere muligheder , feks http://www.akvariebutikken.dk/product/j ... 0-ml-3333/ den findes også en til og hæve ph , så kan du vælge den billige og lave det selv , køb en klyne (det er en spagnum klods man bruger til feks et havebasin ), smid den i en tønde med regnvand og lad den trække nogle uger og tilsæt lidt saltsyre , så har du surt vand , du kan også lave en stamopløsning med saltsyre , hvor du bruger feks 3 del vand og 1 del saltsyre , så komme du få dråber i en tønde med vand og lader den stå en dags tid ,og ser resultatet , hvis du vil hæve pH kan du også lave en stamopløsning med vand og kaustisk soda , og tilsæt lidt af gangen også i en tønde ,kom det ALDRG i akvariet , det kan nemt gå galt , når du roder med saltsyre og kaustisk soda skal du bruge gummi hansker , briller og gammelt tøj , og gerne i frisk luft :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by monjak2444 »

puha det lyder lidt farligt,brug sikkerheds briller :geek: :ugeek: :mrgreen: ej men det er osse en mulighed på bjarne måde måske lidt tidskrævende.

så er det lette med regnvand og salt fra sulewesi af.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hæve pH og sænke GH?

Post by d9ha »

Har du virkelig 6,3 i hanevandet? Pumper de det direkte fra en mose, der hvor du bor?


Mvh
Henrik

Post Reply