Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by Smedn »

Er der noget bestemt i holder øje med, når det er ved at være tid at skifte bundlag? Jeg har nu prøvet et par gange, at bestanden langsom (men meget sikkert) går tilbage. Mit eneste bud er at bundlaget er blevet "træt" og jeg kan også se PH forskel. Har i en grænse for hvad PH må ligge på? Begge akvarier har ligget på 6.5 når jeg endelig har taget mig sammen til at gøre noget, men jeg vil tro nedturen begyndt endnu tidligere.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by monjak2444 »

jeg holder simpelthen bare øje med rejerne fornylig da jeg klippede noget flammemos i min golden tiger akvarie lagde jeg mærke til der ingen unger var,hvilket er ret underligt og jeg tog det som en advarsel og rykkede alle rejer til et nyt akvarie og 3 dage efter var der en masse unger i akvariet.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by Aquahorti »

Måske et dumt spørgsmål, men kan man ikke bare tilsætte additiver så man ikke behøver at skifte bundlaget?



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by caso »

Jeg skifter ikke det aktive bundlag. Det er simpelthen for stor en udskrivning hvis det skal skiftes hver 1-2 år.

Jeg tror at det er vigitigst at skifte bundlaget hvis man anvender hanevand. Jeg bruger ionbyttet vand med tilsatte mineraler. Det har en fin PH og hårdhed inden det møder et evt. aktiv bundlag, så for mig er den eneste gevinst ved et aktivt bundlag den stabiliserende virkning i f. t. udsving i PH. Derudover er det et forrygende filtermateriale i samarbejde med et bundfilter.

Jeg skal dog ikke kunne udelukke at mine rejer ønsker sig nyt bundlag. Det ældste jeg har kørende er vistomkring 4 år. Taiwanerne i det ser ud til at hygge sig vældigt.


Mvh
Carsten

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by Smedn »

Hmm det lyder da interessant Caso. Det er noget tid siden jeg testede mit osmose vand, men jeg tror nok det også sænker PH'en til under 6 ihvertfald. Men det laver dog ikke om på at PH'en i mine akvarier stiger med alderen. Kan du måle PH i dit ældste akvarie?

Mht til tilsætningsstoffer, så ved jeg faktisk ikke præcis hvad aktiv bundlag gør, udover at hjælpe PH ned. Det skulle jo holde "værdierne stabile". Jeg har ikke målt på andet end PH, så jeg aner ikke om det andet har ændret sig.

Det var også mest for at høre hvordan i gjorde det, som fx Monjak gør. Men det er da lidt spændende, om den holdbarhed på 1-2år ikke betyder så meget alligevel.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by monjak2444 »

så vidt jeg husker havde mit golden tiger akvarie kørt i 3 års tid.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hvornår skifter i jeres aktive bundlag?

Post by caso »

Smedn wrote:Hmm det lyder da interessant Caso. Det er noget tid siden jeg testede mit osmose vand, men jeg tror nok det også sænker PH'en til under 6 ihvertfald. Men det laver dog ikke om på at PH'en i mine akvarier stiger med alderen. Kan du måle PH i dit ældste akvarie?

Mht til tilsætningsstoffer, så ved jeg faktisk ikke præcis hvad aktiv bundlag gør, udover at hjælpe PH ned. Det skulle jo holde "værdierne stabile". Jeg har ikke målt på andet end PH, så jeg aner ikke om det andet har ændret sig.

Det var også mest for at høre hvordan i gjorde det, som fx Monjak gør. Men det er da lidt spændende, om den holdbarhed på 1-2år ikke betyder så meget alligevel.
Jeg skal prøve at få det gjort ved lejlighed.


Mvh
Carsten

Post Reply