Hjælp til red crystal!

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
OliviaRosendal
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 7
Joined: 19 Feb 2017, 23:14
Lokation.: København

Re: Hjælp til red crystal!

Post by OliviaRosendal »

monjak2444 wrote:det er en chance at tage vis du lave halv/halv jeg ville foretrække osmosevand/destilleret vand/regnvand og gh+mineral så er du sikker på succes.

hvilken slags vand kom rejerne fra ?
Har mulighed for regnvand, ellers kan jeg købe osmosevand? Kan ikke lige finde ud af hvad der er bedst. Fik linket dette http://www.taipan-shrimp.dk/shop/saltys ... -268p.html behøver jeg så kun det? :)

Det ved jeg ikke



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til red crystal!

Post by monjak2444 »

du behøver osse måleren så du kan se hvor meget du skal opsalte dit vand :)

vis du har masser af rengvand kan det godt lade sig gøre :)


mvh

Deniz

OliviaRosendal
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 7
Joined: 19 Feb 2017, 23:14
Lokation.: København

Re: Hjælp til red crystal!

Post by OliviaRosendal »

monjak2444 wrote:du behøver osse måleren så du kan se hvor meget du skal opsalte dit vand :)

vis du har masser af rengvand kan det godt lade sig gøre :)
Jep, måleren er også bestilt hjem. Det begynder at virke overskueligt nu :) Tak for hjælpen!



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til red crystal!

Post by monjak2444 »

OliviaRosendal wrote:
monjak2444 wrote:du behøver osse måleren så du kan se hvor meget du skal opsalte dit vand :)

vis du har masser af rengvand kan det godt lade sig gøre :)
Jep, måleren er også bestilt hjem. Det begynder at virke overskueligt nu :) Tak for hjælpen!
Det var så lidt :) og skriv endelig vis du er i tvivl om noget :)


mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hjælp til red crystal!

Post by kim m »

OliviaRosendal wrote:
kim m wrote:Her er det også halvt regnvand og halvt hanevand, men både jeg og Kim bor i og omkring Holstebro og har nok blødere vand end du har i København.

Ved du hvad din hådhed, pH eller ledningsevne er?
Min hårdhed ligger på omkring 14
pH 8
Kender ikke til ledningsevnen
Her er det hårdhed 10-11 og pH 7,5-7,8.

Du kan prøve 1/3 hanevand og 2/3 regnvand tænker jeg. Selv går jeg ikke så meget op i at blande helt nøjagtigt ens hver gang. Jeg tror på at variation giver mere robuste dyr.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til red crystal!

Post by monjak2444 »

her er et link til vores hårdhed håber det hjælper jer lidt med at vores vand er alt for hårdt og ikke engang menesker burde drikke det vand.

http://www.hofor.dk/vand/vandets-haardhed/


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp til red crystal!

Post by d9ha »



Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til red crystal!

Post by Aquahorti »

Jeg har længe undret mig over hvorfor nogle af jer vælger at bruge regnvand frem for RO vand?

Jeg har været noget loren ved at bruge regnvand til meget andet end blomstervanding siden jeg for efterhånden mange år siden læste følgende metastudie fra Miljøstyrelsen: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -566-8.pdf.

I byerne er det mest kontaminering med stoffer udledt fra biler og deslige, medens jeg ude på landet mere ville bekymre mig over pesticider. Nu bor vi ret dårligt for begge ting (800 m fra Viborgvej, mellem Århus og Viborg, samt omgivet af konventionelt dyrkede marker og ca. 1 km fra enorme arealer med intensiv juletræsdrift), så jeg kunne aldrig drømme om at bruge vores regnvand til andet end vanding af blomster.

I har sikkert gode resultater med brugen af regnvand (det kan jeg se at I har), men ville I kunne få endnu bedre resultater med opsaltet RO vand (eller hanevand der bliver opsaltet)?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til red crystal!

Post by monjak2444 »

jep det bløde vand er på vej her til os fra sjælland af :)


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp til red crystal!

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote:Jeg har længe undret mig over hvorfor nogle af jer vælger at bruge regnvand frem for RO vand?

Jeg har været noget loren ved at bruge regnvand til meget andet end blomstervanding siden jeg for efterhånden mange år siden læste følgende metastudie fra Miljøstyrelsen: http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/ ... -566-8.pdf.

I byerne er det mest kontaminering med stoffer udledt fra biler og deslige, medens jeg ude på landet mere ville bekymre mig over pesticider. Nu bor vi ret dårligt for begge ting (800 m fra Viborgvej, mellem Århus og Viborg, samt omgivet af konventionelt dyrkede marker og ca. 1 km fra enorme arealer med intensiv juletræsdrift), så jeg kunne aldrig drømme om at bruge vores regnvand til andet end vanding af blomster.

I har sikkert gode resultater med brugen af regnvand (det kan jeg se at I har), men ville I kunne få endnu bedre resultater med opsaltet RO vand (eller hanevand der bliver opsaltet)?
RO vand koster på vand kontoen - og jeg tænker ikke på de basseøre vandet koster; men på at jeg hælder godt brugbart vand direkte i kloakken - Det er min væsentligste grund til at bruge regnvand (når det altså er flydende).
Jeg tror det er okay at bruge, jeg har lavet 3 kuld rød neon på det lokale regnvand.



Post Reply