Regnvand

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Regnvand

Post by Janalai »

Hvad gør de af jer der har regnvand i akvariet?

Hvor meget? Hvordan renser i det?

Håber det er ok at spørge:)



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Regnvand

Post by kim m »

Janalai wrote:Hvad gør de af jer der har regnvand i akvariet?

Hvor meget? Hvordan renser i det?

Håber det er ok at spørge:)
Jeg bruger 50% regnvand og 50% hanevand i mine akvarier med Taiwans og andre "blødtvandsrejer". Mit hanevand har en pH på 7,5-7,8 og en ledningevne på 450 microsiemens/cm. så hvis jeg blader cirka 50/50 passer det nogenlunde med rejernes krav. Jeg tilsætter ingen salte eller andet gejl.

Den eneste filtrering jeg har er en 90 liters murerbalje som er delt af en 10 cm. grov filtersvamp. Regnvandet fra taget løber i på den ene side af svampen og på den anden side er der overløb ned i palletanken hvor jeg tager vandet fra. Det er mest bare for at alt muligt snask ikke ender i palletanken.

Om vinteren tempererer jeg vandet inden jeg bruger det. Om sommeren bruger jeg det direkte fra palletanken.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Regnvand

Post by simming »

Jeg har brugt regnvand i mange år til opdræt af Discus og til mine rejer,jeg køre det altid direkte i baljen uden nogen form for filter.
hvis jeg havde et par Discus i stuebaljen som var yngle klar og som gik i hanevand ,blev de kørt direkte over i opsaltet regnvand og har aldrig haft problem også selv om jeg bor i Hvidovre.


Hold en god tone det er musik i ørene :D

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Regnvand

Post by MortenDAD »

Regnvandet ryger oftest direkte fra tønden i baljen hos mig; alt efter hvilke dyr jeg har i baljen bliver det blandet med hanevand.
Vær opmærksom på placering af regnvandstønden og eventuel afdækning - kommer der for meget direkte sol på vandspejlet risikerer du at stå med en grøn suppe i løbet af sommeren.
Det er klasse med grønt vand hvis du avler med småfisk; men det er ikke særlig kønt i et showakvarie



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Regnvand

Post by Janalai »

Det lyder jo godt. Jeg vil se om jeg kan få et svampefilter på tanken også. Min tank er overdækket heldigvis mht vandspejl.

Tak for hjælpen:) skal senere have discus tænker jeg..tror dog ikke med rejer:) på den anden side de virker enormt langsomme og majestætiske.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Regnvand

Post by simming »

Lad være med at putte de pæne rejer ned til Discus ,men dem du sortere fra kan du godt bruge som fodder :)
De skal nok få spist alle de rejer du putter ned ,og har du rødder kan dine Discus få skader når de jager rejerne
Jeg har en højtryks pumpe til at bringe vandet ind og det tager ikke mange minutter ,ved selv vandskift på 200 -300 l


Hold en god tone det er musik i ørene :D

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Regnvand

Post by cpg »

Janalai wrote:Det lyder jo godt. Jeg vil se om jeg kan få et svampefilter på tanken også. Min tank er overdækket heldigvis mht vandspejl.

Tak for hjælpen:) skal senere have discus tænker jeg..tror dog ikke med rejer:) på den anden side de virker enormt langsomme og majestætiske.
Det vil formentlig heller ikke gå særligt godt med den blanding. Discus kræver langt højere temperatur end rejerne bryder sig om



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Regnvand

Post by Janalai »

spændende betragtninger vedr discus:)

god ide med rejer kun som fodertilskud, vildt alligevel at de kan hapse rejer med den mini mund!

Må undersøge nærmere hvad jeg kan fidne på de kan have i akvariet, vi kan ikke have de kommer til skade. Tænkte der måske skulle være grønne bakker med minikarse ( ved ikke lige hvad det rigtige navn er ), og høje baggrundsplanter - Eller et setup inspireret af en scene fra en sci fi film. Blev lidt imponeret over en junglescene fra en star wars film i et terrarie jeg så den anden dag på facebook. Det må kunne laves til et godt levested for discus stadig, afhængigt af hvad man vælger.

Så pæne rejer i kommer ihvertfald i et seperat akvarie. Det hænger meget godt sammen med at så er de også mere fremme, hvis de ikke føler sig truet af fisk.

De rejer jeg har fået er lidt spøjse, de er solgt som rcs, men nogle har en lys orange rygstribe. sært. troede rcs var ensfarvet. pæne er de ihvertfald ligemeget hvad de hedder.

regnvandet er hermed begyndt at komme med i akvariet, startede med 30% vandskift hvor halvdelen var regnvand, og de er da ikke døde endnu.. men de skulle jo også kunne klare en del, så hurra! :)



Post Reply