Pro scan JBL

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Pro scan JBL

Post by kok68 »

Hvad er jeres erfaringer med denne måle metode?
Haft nogle dødsfald blandt mine rcs, neocaridina den sidste tid. Og har lige købt en for at måle vandværdierne. Skiftede vand i formiddags og lavet 4 målinger i eftermiddag og tidlig aften med denne Pro scan, og fået 4 forskellige målinger.

Det er ellers smart med en sticks i vandet, ligger den på en plade og scanner et billede med app på tlf. Men når jeg får 4 vidt forskellige målinger lige efter hinanden, er jeg i tvivl om det er min anvendelse af metoden, eller målemetoden der er usikkerhed på
Kenneth
Attachments
image.jpg
image.jpg (2.48 MiB) Viewed 7199 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pro scan JBL

Post by Aquahorti »

Normalt siger man at strips er godt til at få en ide om hvor ens værdier ligger, men at man skal bruge titrering hvis det er præcise målinger man søger. Når det er sagt er det oftest nok at vide sådan ca. hvor værdierne ligger så til daglig brug er strips OK.

Har du skrevet værdierne ned, for hvis de alle ligger indenfor det rigtige interval er det sandsynligvist ikke noget problem.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pro scan JBL

Post by Aquahorti »

Normalt siger man at strips er godt til at få en ide om hvor ens værdier ligger, men at man skal bruge titrering hvis det er præcise målinger man søger. Når det er sagt er det oftest nok at vide sådan ca. hvor værdierne ligger så til daglig brug er strips OK.

Har du skrevet værdierne ned, for hvis de alle ligger indenfor det rigtige interval er det sandsynligvist ikke noget problem.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Pro scan JBL

Post by kok68 »

Jeps, men m,ind målinger svinger så meget på de 4 målinger jeg har lavet idag, at jeg kke kan bruge dem, til noget,
Nitrat svinger fra 0 til 18 og tilbage til 0 igen ved sidste måling,
Nitrit svinger fra 10 i 3 af målingerne til 3,5 i sidste måling.
Gh lille på 3 i tre af målingerne og over 21 i den 4 måling
Kh ligger på 10 i alle målingerne
Chlorine ligger fra 0 til 1,5
Og CO2 på 35 i 3 målinger og < 15 i den fjerde,

Der er gået ca 4 timer fra 1 til sidste måling og har intet foretaget mig ved akvariet i mellemtiden.
Kan det have betydning om jeg holder strips længere tid i akvariet? Eller vandet flyder over på de andre felter?



KSClausen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 18
Joined: 11 Nov 2017, 21:12
Lokation.: Grindsted

Re: Pro scan JBL

Post by KSClausen »

Strips/sticks kan normalt ikke bruges til andet end vejledende/stikprøve. Dertil er de alt for upræcise. Samtidig med JBL pro scan, er der et problem med selve scanningen. Hvis ikke baggrunden, lyset og vinklen, som billedet tages fra, er ens fra gang til gang, så får du forskellige resultater. Jeg bruger selv strips/sticks (til havedam, men samme princip), som stikprøvekontrol.


Mvh
Karsten

Post Reply