Hjælp til mit vand

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Post Reply
hjortlund81
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 15 Jan 2019, 10:21
Lokation.: Bramming

Hjælp til mit vand

Post by hjortlund81 »

Hejsa
Jeg vil høre om i kan hjælpe mig?
Jeg har fundet 4 døde rejer indfor 24 timer.
Kan det skyldes mit vandværdier?
Attachments
Rejer1.jpg
Rejer1.jpg (106.31 KiB) Viewed 6377 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til mit vand

Post by monjak2444 »

kommer lidt an på hvilke rejer du har,det lignede du have neocaridina kan det passe, de er ikke så glade for blødt vand og ellers ville jeg bare få nitritten ned med et par vandskift.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp til mit vand

Post by d9ha »

2 ting:
Man bør give rejer de samme vandværdier de er vokset op i. Kommer dine rejer fra lav pH og blødt vand er det fint. Hvis ikke må du regne med en stor dødelighed, selvom neocaridina er meget tilpasningsdygtige.

Din nitratværdi er alt for høj. Du fodrer sandsynligvis alt for meget. en anden mulighed er at dit aktive bundlag ikke er kørt ind længe nok. Hvor længe har det stået? Lave flere vandskift over flere dage. Mener ikke at man må skifte så meget ad gangen med aktivt bundlag. her må andre lige råde dig, da jeg ikke bruger det. Men hvis man kan, så 50 % til at starte med og derefter 20 % hver dag de næste 3-4 dage.

Men giv ikke op, selvom det måske går lidt galt i starten, man lærer af sine fejl.

Kom lige i tanke om, at mange tror de finder døde rejer, når de finder skelletterne efter skalskift. Du er sikker på at det er døde rejer du har fundet?


Mvh
Henrik

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Hjælp til mit vand

Post by kok68 »

Jeg har tropica soil i 6 af mine akvarier og skifter ca 50% vand ugentligt uden problemer, sørger dog for at det nye vand har samme temperatur som det i akvarierne. Blander regnvand/hanevand i en beholder i mit akvarierrum et par dage inden vandskift.

Umiddelbart er din nitrit for høj, jeg har dog oplevet med den type målinger du bruger, at få forskellige resultater om jeg ligger min stick og plade lyst eller et mere mørkt sted i rummet. Så bruger kun værdierne vejledende fra den type måling du har der. Men vil da lave et par hurtige vandskift, og se om det hjælper.

Der ka være mange grunde til at dine rejer dør,såsom har du lige fået dem? Blev de ordentligt afklimatiseret, infektioner mm. Og som de andre skriver, går de ved samme værdier som hos opdrætter :)

Håber det lykkes for dig
Kenneth



Post Reply