Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by kylmann »

Hej,

Er ret ny, så alle gode råd er velkommen..

Reol:
9 x 25 l.
3 x Am-Top CR-40 pumper.
9 x Elefant fødder.
Lys 3 x T5 21W 827.

Bundlag er planen at det bliver Akadama.

Min plan er:
Der skal køre 3 akvarier til hver luft pumpe, som kommer til at gå op til et elektrikerrør, (fik ide fra Lars Kjær, http://caridina.dk/?page_id=1274).
Lys kommer til at køre med timer.

Jeg kunne godt bruge nogle gode råd:

Om hvordan jeg skal sætte luftpumpen til elektrikerrøret? Der er 2 udgange på pumpen, skal jeg sætte dem til i hver sin ende af røret eller i samme ende?
Lys, et T5 827 rør, skulle vist være 2700 kelvin? Er det ok til rejer?
Hvor mange timer i dønet skal de have lys?

Ville gerne sætte nogle billeder med, men det vil ikke lige lykkes helt for mig, men nu fik jeg lagt et link.

https://plus.google.com/u/0/10946056616 ... MYdLTps3sE
Last edited by kylmann on 26 Mar 2014, 12:43, edited 4 times in total.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by monjak2444 »

velkommen til kylmann

først så ville jeg skaffe en anden pumpe end de 3,en pumpe som resun,hiblow eller yasunaga de larmer ikke og på de pumper sætter man en slange på som man sætter over på dit elektirker rør.
de 3 pumper tror jeg ikke har nok kraft til at køre 9 akvarier.

og vis du skal have neocaridina så ville jeg vælge noget mørkt sand i nogle af akvarierne,til caridina arter som er lidt mere sarte er akadama helt fint bundlag.

mit lys kører 8 timer om dagen.


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by kylmann »

Mange Tak..

Jeg ved godt at de 3 pumper ikke lige er vejen frem, men jeg havde dem og de skulle kunne give ca.180 l/timen.

Jeg har kigget lidt på en Hailea v 60, http://koiimport.dk/product/hi-blow-hai ... -ltrm-486/ , Men der er ikke så mange der skriver noget godt eller dårligt om dem. Kender du noget til dem? eller hvilken hiblow ville du anbefale?

Er akadama dårligt til Neocaridina ?

Jeg har haft RCS i lang tid nu, og vil gerne prøve nogle rejer som er en smule mere udfordrende.

Lys; ok det vil passe mig helt fint, hvilke timer i løbet af døgnet har du lys?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by monjak2444 »

der er nogen der godt kan li halea v60 jeg havde selv sådan en der brændte sammen som bare fik en tur ud af vinduet :)jeg vil altid vælge yasunaga men vis jeg ikke havde råd til det så havde jeg valgt en hiblow eller resun.

akadama sænker din ph værdi og det er der mange neocaridina arter der ikke kan lide,men fint bundlag tager bare lidt længere tid at køre ind.

vis du vil prøve lidt sværere rejer af så er det bare om at få nogle caridina arter :) feks sorte tiger rejer måske eller taiwan bee's.


mit lys tænder vist ved 12-13 tiden og slukker 8 timer efter.

og hvordan du sætter pumpen på elektriker rør,der køber du et T-stykker og sætter på den ramme du laver til dit luft og en 16mm slange tror jeg det er den passer lige over på fra pumpen af :)


mvh

Deniz

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg bruger Akadama hos mine Neocaridina Davidi Carbon Rili..... de trives fint på det, og de yngler godt.


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by kylmann »

Monjak: ok, hvor lang tid havde du den før den brændte sammen? Jeg har kigget på yasunaga, de er vel også toppen af pumper og prisen er jo nok derefter. Kan være om et godt stykke tid jeg får sparret sammen til sådan en.

Når du skriver hiblow, kunne du så ikke sende mig et link til hvilken en du mener? Finder ret mange når jeg googler hiblow.

Jeg tænkte at sænke ph ikke er det store problem, når man let kan hæve det igen med et par vand skift. Eller er det forkert?

ok, Hvad så men dagslys? eller er alle vinduer lukket til? Forstå mig ret, min reol står ikke så det bliver ramt af sollys på nogen måde, men der kommer jo lys ind i hele rummet.

ok, Med luft system, skal man lime dem med noget specialt eller er super lim godt nok? Ved ikke om det skulle kunne påvirke på nogen måde, men rart hvis nogle af jer ved det.

Henrik: ok, Hvad er din ph værdi hos dem?



Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by Nissehulen »

Hej Kylmann.
Du skal ikke kun kigge på liter pr min, når vi taler luftpumpe, men tryk i mbar. De små pumper yder de liter pr min/time uden nogen form for modstand, da deres tryk er så lavt. En luft sten under ca 20cm vand, kan nedsætte liter pr min/time med mere en halvdelen, så istedet for feks. 180 lpm, til 90 lpm. Derfor er de små luft pumper okay til et enkelt eller to akvarier, men det er så også det. Typisk kigger aller efter hvad de bruger pr wat i timen, og liter luft i timen, men som sagt, er det vigtigste micro bar tryk pumpen kan levere, for hvad hjælper en masse luft ved lavt tryk, hvis pumpen står på gulvet og skal levere luft op til akvariet på øverste hylde 180cm oppe, det duer bare ikke.
Hvad er så et fornuftigt tryk ?. Alt efter hvad den skal trække, feks. bundfilter, svampefilter, hvor mange i hvert akvarie, hvor højt er reolen ?, er der rør system til luft ?, ja mange ting skal der tages hensyn til.
Angående dine akvaries liter mål, lyder det fornuftigt, dog ville jeg tage et enkelt 45-50l også :).
Hilsen
Thomas


I love shrimps
NISSEN

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by kylmann »

Hej Thomas (Nissehulen)

Der står selvfølig ikke noget om tryk på dem. Men jeg må nok indse at det klart er en vigtig ting. Så nu ryger de tilbage, også må jeg vente lidt med at sætte det hele op til jeg får sparet sammen til en ny pumpe.

Hvad ang. Det rigtige tryk, kommer det til at køre på et lukket elektrikker rør system.

Hvor der alt i alt kommer til at være ca. 360 cm. elektrikker rør, og 180 cm. alm. luft slange.
Dertil kommer at de skal alle have 1 elefantfod i hver akavrie.
Højten på reolen med elektrikker rør er 175 cm.

Er der en formel man kan bruge til så at regne med hvor højt ens tryk så skal være?

Akvaries liter mål bliver det samme, det er en brugt reol jeg har købt og sætter i stand.
Men har et par 180 l. Skvarier hvor i det ene er der RCS. sammen med nogle krebs og fisk.

Hvilke rejer ville du mene skulle have mere plads? siden du forslår 40-50 l. ?

Mvh.

Daniel



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by monjak2444 »

http://www.thykoi.dk/index.php/luftpump ... -hp-detail

her der er hiblow godt nok lidt dyr i prisen eller kig under annoncer og køb en brugt.

nu ved jeg ikke om det er sandt men jeg ville aldrig stille pumpen på gulvet vis den går i stykker og begynder at suge vandet ud af dine akvarier så op over reolen med den så slipper du for tryk problem os.

min pumpe brændte sammen efter et års tid.

ja det er lidt forkert du vil ikke hæve din ph på akadama bundlag da de sartere rejer gå i den ph værdi og vandskift skal holdes til et minimum

bare sørg for din reol ikke står i direkte sollys da det for alger til at eksplodere.

jeg har ikke brugt noget lim har bare klemt rørerne sammen og vupti :)

og et størrer akvarie vis du skal have dyrere rejer så du har mere stabile vandværdier.


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Reol under opbygning. (Min første Akvarie reol)

Post by kylmann »

Monjak: Det er en fin pumpe, men ja ret dyr.

På den måde som jeg sætter det lukkede system op med elektrikkerrør, skulle der ikke kunne løbe vand ud på samme måde som med en hævert. Er noget jeg tester efter før jeg overlader det uden opsyn, eller ja så kommer pumpe op over.

ok, de rejer jeg går og tænker på at skulle have er CRS og CBS, så der skulle en lav ph være fin. Hvor tit skifter du vand, og hvor meget tager du af?

Det gør den ikke.

Jeg syntes at de sidder lidt løse, så tror jeg limer dem, så der ikke smutter luft ud nogle andre steder end ønsket.



Post Reply