Genbrug af bundlag

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
Nils
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 04 Mar 2015, 19:12

Genbrug af bundlag

Post by Nils »

Jeg har et mindre problem som består i at jeg skal tømme 8 stk. akvarier efter de kun har kørt 6 mdr.
Der er akadama i dem og det er efter min mening lidt synd at hælde det ud.
Dog er der et par problemer forbundet med selve idè`en - den bakteriekultur som befinder sig i bundlaget kan skabe problemer ved isætning af nye rejer. Jeg har haft problemer op til flere gange når jeg har sat rejer sammen fra forskellige akvarier for at opnå krydsninger. Det der sker er at der kan opstå konflikt/problemer mellem 2 eller flere bakteriekulturer når de bliver sat sammen i et akvarie. Det resulterer i at rejerne begynder at dø stille og roligt en efter en over en periode som kan vare flere uger. Man kan behandle dette problem med f.eks. Baytril injektionsopløsning, dog er det svært at overbevise en dyrlæge om at give en recept på dette.
Dog tænker jeg hvis man flytter bundlag og dyrene sammen i et andet akvarie, skulle det ikke være noget problem.

NOgen som har erfaring med hvor længe akadama er aktiv og sænker pH værdien?



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Genbrug af bundlag

Post by kylmann »

Hej Nils,

Har ikke selv testede hvor længe det er aktiv, men har læst mange steder at det skulle det være i over 2 år..

Jeg har ikke haft problemer med at flytte rejer rundt og køre selv med Akadama.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Genbrug af bundlag

Post by d9ha »

Har Akadama i 2 akvarier med bundfilter, og de har kørt to et halvt år nu uden ændringer i vandværdierne.


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Genbrug af bundlag

Post by monjak2444 »

ja jeg har hørt helt op til 3 år men tager lang tid at køre ind.


mvh

Deniz

TonnyJ
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 12
Joined: 05 May 2013, 18:40
Lokation.: Odder Østjyland

Re: Genbrug af bundlag

Post by TonnyJ »

d9ha wrote:Har Akadama i 2 akvarier med bundfilter, og de har kørt to et halvt år nu uden ændringer i vandværdierne.

Hvor store pumper har du på dine bundfiltre L/T
Jeg har selv fortrudt at jeg ikke har bundfilter i mit Thaiwan Bee akvarie og vil have lagt det om.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Genbrug af bundlag

Post by monjak2444 »

[/quote]Hvor store pumper har du på dine bundfiltre L/T
Jeg har selv fortrudt at jeg ikke har bundfilter i mit Thaiwan Bee akvarie og vil have lagt det om.[/quote]

hvorfor har du fortrudt det.


mvh

Deniz

Post Reply