Bundlag

Bundlag, træ, planter, sten
User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Bundlag

Post by Bjarne »

Jeg kunne god tænke mig og starte et emne der hedder bundlag , ved ikke om det har været taget op før ;) , gider ikke og se alle de gamle indlæg igennem ;) , jeg ser der er mange af jer der bruger Akadama e.l.og har selv brugt det ,men har droppet det ,hvorfor er i så glade for det ? jeg kan ikke rigtig kan se fidusen i det , jeg syntes det samler en masse foder rester m.m som betyder dårlig vandkvalitet , et lille eks . https://www.youtube.com/watch?v=bHC45Itw_ss#t=26 som jeg har lånt af monjak2444 , (håber ikke det gør noget ;) ) det viser fint hvor meget af foderet der ender i bundlaget til ingen verdens nytte , ja det skulle lige være de små orme der er i bundlaget der får glæde af det :D , jeg er i steden for begyndt og bruge et tyndt lag strandsand , det er max 3-4 mm tykt , og det virker rigtig godt hos mig , der trænger foder og møg sig ikke ned i bundlaget og snegle pløjer det fint igennem og holder bunden ren . ;)
Lad mig høre hvad i andre gør og mener om de forskellige bundlag , det kan jo være nogle af os bliver klogere :D



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Bundlag

Post by Jonas »

Den vigtigste årsag er vel at sænke ph-værdien...



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Bundlag

Post by Smedn »

Ja som Jonas siger, så er det for at ændre på vandværdier.



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Bundlag

Post by Bjarne »

Den kan vel sænkes på andre måder hvis der er nødvendigt , feks pH sænker eller sphagnum ;)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundlag

Post by monjak2444 »

hej bjarne

folk der bruger akadama bruger det fordi at det holder meget længere end det andet aktive bundlag der findes på market.personligt synes jeg det er grimt og bruger det ikke selv mere for kunne ikke holde ud at se på det mere.men det er gør det ikke til dårligt bundlag vis du har sarte rejer så kan du skifte dit bundlag efter 2-3 år og det er da optimalt og det holder den samme ph hele vejen igennem indtil det er opbrugt.

det gør ikke spor at du låner min video som eksempel. først vil jeg sige foderskåle det er lidt ligemeget i mit tilfælde for rammer altid ved siden af afligevel :D og jeg synes ikke det gør spor at foderet lægger sig i bundlaget det skal nok blive spist op af alle mine baby rejer som jeg tit ser en 1-2 cm ned i bundlaget for de er så små de babyer så de snildt kan navigere sig rundt i bundlaget.

en anden ting med foderskål så synes jeg det er lidt af et scoop som bare skal se godt ud i akvariet og selv om du rammer foderskålen hver gang vil dit foder afligevel sprede når det bliver opløst og højst sandsynlig ryger der noget ud af skålen.

og ved at du passer dine vandskift så sørger man for at man aldrig for dårligt vand kvalitet.

eller er der mange rigtige måder at køre et akvarie på og man behøver ikke aktivt bundlag vil jeg mene da man selv kan se på tuben så er der en masser der bare kører med sand med de mere sarte rejer og omvendt aktivt soil for neocaridina så der er mange rigtige måder man kan gøre tingene på.

og det var lidt af en roman jeg fik skrevet der :D


mvh

Deniz

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Bundlag

Post by Bjarne »

Sarte rejer skal bare vænnes til ikke og være sarte , man skal ikke være alt for god ved dem :D det lyder måske forkert , men hvis man lader sarte rejer overleve har man til sidst rejer der ingen ting tåler , et eksempel fra fiskenes verden , for en del år siden fik jeg en stamme af gul slangeskinds guppy , de var næsten hele tiden syge , de fejlede hele tiden noget bla svamp :roll: da jeg var op og have ca 50 stk blev de delt i 3 akvarier , og så stoppede jeg med medicin og der efter smuttede der en del , da dødsfaldene stoppede blev resten af fiskene samlet i et akvarie , og hver gang jeg så en syg fiske røg den over til skille som er min slangehoved skildpadde :D , i dag har jeg en stamme der aldrig fejler noget , så når man avler dyr skal man ikke kun gå efter de flotteste men også de stærkeste ;)
Jeg syndes heller ikke bundlaget er særligt smukt , jeg vil heller gå efter at det ligner den biotop som rejerne kan findes i hvis de findes i naturen ;)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Bundlag

Post by caso »

Nu tolker jeg dit indlæg i den retning at du ikke bare mener Akadama, men aktivt bundlag i det hele taget.

Jeg har selv været lidt af den samme holdning, men har over tid måttet sande at aktivt bundlag har sine fordele.

Jeg bruger aktivt bundlag i de akvarier hvor der går caridina arter, der trives bedst i blødt vand. I de akvarier er Kh noget nær nul. Kh har den effekt at det virker som buffer for udsving i PH. Det vil sige at i de akvarier hvor Kh er tæt på nul, er der en risiko for at PH kan svinge. Der kan være flere årsager til at den gør det, og det er ikke sikkert at den gør det. Rejerne er følsomme over for disse udsving. Aktivt bundlag virker stabiliserende på PH, og der vil derfor ikke komme de store udsving, hvis der er aktivt bundlag i akvariet.

I de akvarier hvor jeg har aktivt bundlag har jeg også bundfilter. Det trækker vandet ned gennem det aktive bundlag, der dermed kommer til at virke som et stort filter, med en kæmpe kapacitet. Det tilsikrer også at der ikke kommer iltfrie områder i bundlaget, hvor der kan opstå giftige gasser (på samme måde som ved en bundvending i vores fjorde om sommeren).

Jeg bruger sandbund i de akvarier hvor jeg bruger almindeligt hanevand. Der ligger min Kh på 2-3 stykker, og kan derfor fungere som buffer.

Jeg er heller ikke bekymret for at der kommer foder i bundlaget. Rejebabyerne tager meget af det, og sneglene og ormene klarer resten. Jeg bruger heller ikke foderskåle. Efter min mening endnu et forsøg på at trække unødige penge ud af rejefolket. Jeg bruger mest pulveriseret foder, der alligevel aldrig nogensinde lander i skålen.

Med hensyn til at alt for steriliserede og kontrollerede forhold giver svage rejer, fordi de svage får lov til at overleve, er jeg delvist enig i. Det er formentligt medårsag til at eks. Taiwan Bees er så sarte som de er. Dog kræver visse rejearter særlige forhold for overhovedet at kunne overleve. En del af arterne fra Sulawesi er nødt til at have de rette vandværdier for at overleve og yngle. Det er muligt at man over tid langsomt kan ændre vandværdierne, og tilvænne dem til noget andet vand, men det er noget der tager mange generationer.


Mvh
Carsten

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Bundlag

Post by Bjarne »

Nej jeg mener ikke kun Akadama men også lignede produkter , jeg vil indrømme jeg ikke har brugt bundfilter når jeg har brugt Akadama ;) det vil måske hjælpe på problemet med det pakker/slammer til , men tror stadig det vil slamme til med tiden ,har brugt bundfilter for år tilbage og når man tømte akvariet var der slam i hjørner af filteret ,det sjove er jeg i flere år slet ikke havde bundlag i mine akvarier , jeg brugte til gengæld et stort filtersvamp i akvariet , ja det gør jeg stadig :D i et 54 l akvarie måler det 30x30 og 10 cm i tykkelsen og det er et meget tæt skumfilter ,det er ikke særligt kønt ,men det virker :D og det har kørt fint i mange år og har bla Kardinaler , babaulti , crs , sakura ,blåtigere, Taiwan Bee m.fl . nogle af filter svampene har ikke været renset i 10 år , jeg går ikke og måler vandværdier på mine akvarier ,men ser bare på akvariet om det køre som det skal , måske noget der kommer med årene når man holder akvaire ;)



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Bundlag

Post by kim m »

Jeg er helt med Bjarne. Sand i alle akvarier :)

Det er billigt, skidtet er let at fjerne (hvis man gider - jeg har bunker af "mulm" (som tyskerne kalder det) i hjørner og under rødder. Selv tror jeg det er godt til rejerne at have noget at pille i.
Desuden synes jeg sand er pænest.

Mht. sænkning af pH mener jeg selv at det er overkill til det meste. Alle mine rejer er i vand med pH 7,5 og en hårdhed på 10. Microsiemens siger 420-450/cm. og der er yngel fra både bees, tigre osv.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundlag

Post by monjak2444 »

nu har jeg slet ikke så mange år på bagen i denne skønne hobby så det er altid rart med andres folks erfaringer :)

bjarne hvordan er det gået med dine taiwan bees overlevelses rate iblandt ungerne.
og jeg vil lige lave en film i dag eller senere så i kan se mit bundlag hvordan det ser ud,stadig samme bundlag og rejer i det akvarium.

og jeg var igang med en test af et akvarium med 1 centimeter soil i,men bliv desværre nød til at lukke akvariet ned da min brors akvarie bliv utæt.

og jeg prøver gerne med sand og taiwan næste gang jeg starter et akvarie op :)


mvh

Deniz

Post Reply