Akadama indkøringstid?

Bundlag, træ, planter, sten
Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Akadama indkøringstid?

Post by Rejekællingen ;-) »

Hejsa..
skal akadama køres ind ligesom de andre aktive soils? altså ca 4 uger..

Jeg har købt dette:
http://www.bonsai-shopping.eu/BonsaiErd ... a2-16.html


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Akadama indkøringstid?

Post by monjak2444 »

Opdrættere jeg har snakket med siger en 3 måneder cirka da det er længere tid om at få stabile vandværdier.


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Akadama indkøringstid?

Post by kylmann »

Jeg kørte mit ind med de 3 mdr. men syntes først at de helt stabile vand værdier kom efter 4 mdr. men kan havde lidt at sige når der kom en masse rejer i og foder til..

Men vigtigt er det at skifte vand på det en masse gange mens man køre det ind..



Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Akadama indkøringstid?

Post by Rejekællingen ;-) »

JESUS - tager det så lang tid. Det ved jeg sgu ikke om jeg har tålmodighed til (selvom jeg allerede har fået det hjem fra Tyskland haha ;) )
det var sørens. nå men må jo sætte de andre akvarier op også og så bare sætte indkøringstiden i gang, i mens de går på HELP advanced soil :)
Nogle der ved hvor man kan få HELP Advanced Soil (Powder) i DK (foruden shop.akvariebiksen.dk - for han vil først bestille hjem når lagret er tomt)


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Akadama indkøringstid?

Post by caso »

Jeg kørte mit ind i en måneds tid. Det gav ikke anledning til dødsfald dengang. Det er 1 år siden.

Jeg vil dog sige at de 4 akvarier jeg har med Akadama aldrig rigtigt er kommet til at fungere godt. Meget få unger, perioder med uforklarlige dødsfald. Mos ser ud til at gro ok, men Salvinia Natans mistrives. Jeg kan ikke se andre forklaringer end bundlaget. Det er ikke sikkert at det passer. Jeg er i gang med at skifte bundlag i disse akvarier.


Mvh
Carsten

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Akadama indkøringstid?

Post by Rejekællingen ;-) »

kylmann wrote:Jeg kørte mit ind med de 3 mdr. men syntes først at de helt stabile vand værdier kom efter 4 mdr. men kan havde lidt at sige når der kom en masse rejer i og foder til..

Men vigtigt er det at skifte vand på det en masse gange mens man køre det ind..
Hvordan kører dine akvarier med akadama i? Håber ikke det er ligeså slemt som ved caso


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Akadama indkøringstid?

Post by kylmann »

Det er som Caso siger ikke ret godt for Salvinia Natans, ved ikke hvorfor. Men de er ikke glade for at vokse der.

Ellers så vokser mit mos og tang godt i dem og reje avlen køre fint lige nu..



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Akadama indkøringstid?

Post by cpg »

kylmann wrote:Det er som Caso siger ikke ret godt for Salvinia Natans, ved ikke hvorfor. Men de er ikke glade for at vokse der.

Ellers så vokser mit mos og tang godt i dem og reje avlen køre fint lige nu..
Det synes jeg lyder underligt. Hos mig vælter planterne frem i overfladen. Næsten så de ligger i flere lag.
Det kan ikke have noget med lyset at gøre i stedet for?



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Akadama indkøringstid?

Post by caso »

Ikke hos mig. To akvarier med samme lys. I Det hvor der er Akadama gror det ikke godt. Det gror langsomt og bladene bliver brune og rådner.


Mvh
Carsten

Søren Terp
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 13
Joined: 27 Jul 2015, 17:19
Lokation.: Svinninge

Re: Akadama indkøringstid?

Post by Søren Terp »

Jeg kørte mit Akadama ind i en måned før mine RCS kom i.. jeg satte de første planter i efter ca 14 dage og resten kom i efter 3 uger. Cryptocorynerne smeltede lidt ned som de jo kan ved flytning. Det var kun dem med de større brede blade, de smal bladet tog flytningen bedre. Det mos jeg købte gror helt vildt nu og Cryptocorynerne skyder fint.. og der vælter RCS'er unger rundt over alt.

Ved godt at netop RCS ikke er sarte, men det må siges at den måde at køre det ind på har virket fint for mig.. har heller ikke alge problemer eller noget i tanken..



Post Reply