iltsten

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

iltsten

Post by Nordvig »

Hejsa..

Iltsten er ikke rigtig noget jeg har brugt og slet ikke hos rejerne.

Men da jeg hos en i familien lige har set iltsten´s virkning på mos, må jeg lige spørge om der er nogen der har dårlig erfaring ved at sætte iltsten/ bobler i deres rejetank ?

Mvh
Dennie



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: iltsten

Post by cpg »

En luftsten, er lidt overflødig i et reje akvarie. Dit filter sørger for nok vanbevægelse til at ilt kommer ned til rejerne.

Selvom jeg har haft med akvarier at gøre i over 50 år, har jeg aldrig hørt at en luftsten skulle have nogen speciel indvirkning på mos.

Eneste jeg kan komme på, skulle være at der kom lidt mere co2 i vandet til mosset end uden.
Men mos gror under normale forhold ret godt, når det får fat.



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: iltsten

Post by kylmann »

Jeg har 10 akvarier der køre rent på luftsten, og vil da sige at mit mos gror fint. Det som jeg mere ligger mærke til er hvordan de vokser forskelligt i forhold til lyset..



Nordvig
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 25 Mar 2015, 15:20
Lokation.: Midtjylland

Re: iltsten

Post by Nordvig »

tak :) så det gør altså ikke noget skidt for rejerne ?


personen jeg så det hos, havde en ganske pæn rod med Java mos i forvejen, hun købte så ( fordi hun syntes boblerne er pæne) en luftpumpe med ilt sten... og hendes Java mos er "eksploderet" smukt og tæt.. generelt bare virkelig flot og en stor forskel at se på, så jeg ville prøve det..



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: iltsten

Post by d9ha »

Tillader mig at tvivle lidt på at iltstenen er skyld i at mosset vokser bedre. Tror, det skyldes andre forhold. f.eks. lys, næring, alderen på mosset etc.
Men mos er en underlig størrelse, du kan have 2 akvarier, der står ved siden af hinanden med ens vandværdier og opsætning, hvor mosset gror som ukrudt i det ene og slet ikke vil trives i det andet. Men hvis du mener at boblerne er gavnlige, så prøv det endelig af, det kunne jo være de vises sten.


Mvh
Henrik

Post Reply