Nystartet både akvarium og jeg

Bundlag, træ, planter, sten
CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Nystartet både akvarium og jeg

Post by CKaufmann »

Jeg har et 60l akvarium, som bliver delt til 2 x 30l

Min opbygning:
1. bundfilter
2. Tropica aqarium soil, der lige dækker bundfilter
3. Borneo Wild Minerax, Borneo Wild Enlive, Borneo Wild Bebi - i nævnte rækkefølge
4. Efterfyldt med Tropica aqarium soil

Jeg vil bruge Aqua Nova dobbelt Bio-svampe filter, en i hvert akvarierum

Vil så sætte (i begge akvarie-rum) en troldnød, moskugler, rejerør samt en rod med mos på og en Murdannia keisak plante samt en Söchting Oxydator Mini

Det er mit første reje akvarie, så vil høre om det er et ok set-up eller om jeg er helt ude i hampen med mine planer
Foreslag til rejer der vil kunne trives i dette set-up



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by d9ha »

Du har tydeligvis læst en del om hvad der skal til for at køre et rejeakvarie.

Du spørger så til, hvad der passer til dit set-up. Normalt vil man lægge sig fast på en el. et par typer og så lave sit set-up ud fra de krav den type rejer stiller.

Jeg kender ikke rigtigt noget til de soil produkter du nævner, og vil derfor ikke rådgive dig. Min egen set-up strategi er keep it simple (and cheap). Så jeg kører med alm. grus el. sand og hanevand.

Opdeling af et 60L synes jeg ikke umiddelbart er nogen god ide, da der altid er risiko for at rejerne kan blande sig. Så hellere 2 x 30 L, hvis der ikke er plads til 2 x 60 L. Men generelt er det meget lettere at styre vandværdier i +50 L, end i mindre akvarier.

Bundfilter + filterpatroner er til gengæld en god idé, da man aldrig kan få filtrering nok.

Det vigtigste er nok, at de rejer du køber, er opdrættet ved vandværdier, så tæt på det du kan tilbyde som muligt. Det giver den største chance for succes.


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by monjak2444 »

ja det er dejligt når folk sætter sig ind i det :) hvor langt er projektet kommet kaufmann :)


mvh

Deniz

CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by CKaufmann »

Måtte desværre til dyrlæge med min hund, så det er sat lidt i bero :(
Men har fået indkøbt det meste, mangler at købe planterne hjem, men jeg har tid nok :roll:

Hvordan er det med CO2 til rejer, vil gerne have mini-græs, men det skal have både god belysning samt CO2 :?:



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by monjak2444 »

det var ikke godt med din hund :( håber den har det godt :)
ja noglegange kører det ikke altid efter ens hoved.

det kan du sagtens have rejer med co2 på har dog kun prøver de små anlæg fra tropica af og det var ikke den store succes hos mig,men uden tvivl så kan det godt lade sig gøre vis man har ordentligt styr på det :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by cpg »

Jeg har haft Co2 på et par reje akvarier. Og det gik fint nok. Det kan dog godt være lidt svært at skrue så langt ned for Co2, uden at det går i stå. Akvarierne er jo som regel ikke de største, og derfor kun et minimalt forbrug.



CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by CKaufmann »

Så er der kommet lidt gang i min reje balje - blev ikke helt som jeg havde tænk mig :roll:

Har fået flytter alle andre fisk over i mit store "farve tv" så pt. er der kun 10 Kirsebærrejer + 5 Helena snegle + lidt yngel fra min ene sværdrager.

Skulle i næste uge få 20 Super Tiger + 20 Golden Tiger samt 20 Bloody Mary

Den ene Kirsebær reje er med rogn, så jeg er lidt spændt på om der kommer noget ud af det :)

Har måtte erkende at rejehold er lidt lige som alkoholisme... man bliver "afhængig" Så nu er jeg ved at finde et par baljer mere.... ved ski bare ikke lige hvor jeg skal finde pladsen... men dét skal nok falde på plads :lol:
Attachments
IMG_3033.JPG
IMG_3033.JPG (1.44 MiB) Viewed 11064 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by monjak2444 »

ser godt ud og fedt du kom igang :) og ja men bliver stærkt afhængig af det men din rejepromille kan aldrig være for høj :lol: :lol: :lol:


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by cpg »

De tiger rejer. Havde du tænkt dig at sætte dem sammen? Det bliver noget rod, de krydser.
De kræver også andre vandværdier end dine kirsebær rejer



CKaufmann
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 17 Jul 2016, 11:46
Lokation.: Lolland

Re: Nystartet både akvarium og jeg

Post by CKaufmann »

cpg wrote:De tiger rejer. Havde du tænkt dig at sætte dem sammen? Det bliver noget rod, de krydser.
De kræver også andre vandværdier end dine kirsebær rejer
Nybegynder så er ikke helt ind i alt det der med krydsning :roll:

Sælger skulle "bare" bruge hårdhed på mit hane-vand, skrev at jeg i forvejen havde Kirsebær rejer, og så foreslog han ovenstående rejearter.

Har haft dem gående i samme balje i nu en lille uge, og har ikke fundet nogen døde rejer.

Du må meget gerne forklare nærmere hvad du mener :)

Er det de to tiger typer der kan krydse?



Post Reply