Nyt rejeakvarie

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
anders4202
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 14 Oct 2013, 15:36
Lokation.: Aalborg

Nyt rejeakvarie

Post by anders4202 »

Da jeg synes at mine Orange rili/sakura og Krystal fortjener mere plads end det nuværende 25 liter.
Har jeg købt et 60 liter Dennerle nano cube som nu har kørt knap 1 uge og de første Neocaridina flyttes ind i næste i næste uge
mens at Krystal rejerne følger senere.

det nye dobbelt så store akvarie står samme sted som det lille, belysning er 2 stk gu10 vægspots.
Bundlaget er Tropical Aquarium soil, dog kan det gamle ikke genbruges da det hvis ikke er aktivt og dermed årsagen til at bestanden af Krystal rejerne er skrumpet dratisk så der nu kun er et par stykker tilbage.
Eller alle de planarier der også er idet lille akv



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nyt rejeakvarie

Post by monjak2444 »

det bliver lækkert at se anders lad os få nogle billeder eller film så vi kan se dine flotte rejer :) og dit nye setup.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nyt rejeakvarie

Post by Aquahorti »

anders4202 wrote:Da jeg synes at mine Orange rili/sakura og Krystal fortjener mere plads end det nuværende 25 liter.
Har jeg købt et 60 liter Dennerle nano cube som nu har kørt knap 1 uge og de første Neocaridina flyttes ind i næste i næste uge
mens at Krystal rejerne følger senere.

det nye dobbelt så store akvarie står samme sted som det lille, belysning er 2 stk gu10 vægspots.
Bundlaget er Tropical Aquarium soil, dog kan det gamle ikke genbruges da det hvis ikke er aktivt og dermed årsagen til at bestanden af Krystal rejerne er skrumpet dratisk så der nu kun er et par stykker tilbage.
Eller alle de planarier der også er idet lille akv
Er en uge lidt kort tid til indkøring af et nyt akvarie?

Vi bruger 3-4 uger på at sikre os at det er indkørt helt inden vi tilsætter rejer/fisk og jeg har endnu ikke set at nitrogen cyklusen er oppe og køre efter en uge. Rejerne vil kunne overleve at blive sat I akvariet, men som folk her har raporteret, så kan det give problemer næste gang rejerne skifter skallen.

Jeg smider lige et link til en kort forklaring af nitrogen cycling I akvarier : http://www.fishlore.com/NitrogenCycle.htm



anders4202
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 14 Oct 2013, 15:36
Lokation.: Aalborg

Re: Nyt rejeakvarie

Post by anders4202 »

Om en uge er kort tid ved jeg ikke men eftersom at rejerne kommer i lidt af gangen går det nok, da jeg startede det lille op sidste år kom krystal rejerne i efter knap 2 uger.

har mulighed for at bruge filtersnak og filter fra mine andre akvarier
Attachments
IMG_2950.JPG
IMG_2950.JPG (2.41 MiB) Viewed 9372 times
IMG_0227.JPG
IMG_0227.JPG (1.46 MiB) Viewed 9372 times
IMG_0222.JPG
IMG_0222.JPG (2.03 MiB) Viewed 9372 times
IMG_0382.JPG
IMG_0382.JPG (2.29 MiB) Viewed 9372 times
Last edited by anders4202 on 24 Oct 2016, 22:52, edited 2 times in total.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nyt rejeakvarie

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:
anders4202 wrote:Da jeg synes at mine Orange rili/sakura og Krystal fortjener mere plads end det nuværende 25 liter.
Har jeg købt et 60 liter Dennerle nano cube som nu har kørt knap 1 uge og de første Neocaridina flyttes ind i næste i næste uge
mens at Krystal rejerne følger senere.

det nye dobbelt så store akvarie står samme sted som det lille, belysning er 2 stk gu10 vægspots.
Bundlaget er Tropical Aquarium soil, dog kan det gamle ikke genbruges da det hvis ikke er aktivt og dermed årsagen til at bestanden af Krystal rejerne er skrumpet dratisk så der nu kun er et par stykker tilbage.
Eller alle de planarier der også er idet lille akv
Er en uge lidt kort tid til indkøring af et nyt akvarie?

Vi bruger 3-4 uger på at sikre os at det er indkørt helt inden vi tilsætter rejer/fisk og jeg har endnu ikke set at nitrogen cyklusen er oppe og køre efter en uge. Rejerne vil kunne overleve at blive sat I akvariet, men som folk her har raporteret, så kan det give problemer næste gang rejerne skifter skallen.

Jeg smider lige et link til en kort forklaring af nitrogen cycling I akvarier : http://www.fishlore.com/NitrogenCycle.htm

det er meget normalt at man køre akvariet ind i 14 dage med neocaridina da de er meget mere hårdføre end caridina arterne,jeg selv dog venter altid en måned eller mere medmindre det er en nødsituation.
bare sørg for dine reje for de rigtige vitaminer så sker det ikke,men selvfølgelig er det er en gambling at tage når akvariet ikke er kørt ordentligt ind.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nyt rejeakvarie

Post by monjak2444 »

anders4202 wrote:Om en uge er kort tid ved jeg ikke men eftersom at rejerne kommer i lidt af gangen går det nok, da jeg startede det lille op sidste år kom krystal rejerne i efter knap 2 uger.

har mulighed for at bruge filtersnak og filter fra mine andre akvarier

Det nye akvarie indpakket ankommet fra Tyskland
IMG_2950.JPG
Opsat af det nye med lidt planter fra mine andre akvarier
IMG_0227.JPG
Her et sidste billede af beboerne 5 stk orange rejer, de resterende går i det gamle rejeakvarie
IMG_0382.JPG
ser sku godt ud anders så er det bare om at få bygget dine stammer op så vi alle kan nyde dine rejer :)


mvh

Deniz

mokinimca
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 63
Joined: 17 May 2015, 08:54

Re: Nyt rejeakvarie

Post by mokinimca »

ser dælme godt ud (Y) super lækker akvarie.



Post Reply