Brug af PU i akvarier

Bundlag, træ, planter, sten
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

Jeg faldt over følgende artikel som efter min mening er yderst interessant i forhold til at nogle bruger kunstige hardscapes i akvarierne. Artiklen kræver adgang for at kunne læse den i sin helhed, men hvis man ikke har den adgang, er der nok informationer i abstractet til at man kan få en ide om hvorfor det er bedst at bruge naturlige matrialer i akvarier.

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 7311006418



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Brug af PU i akvarier

Post by MortenDAD »

Mon ikke nedbrydningen og frigivelsen af toxiner er så langsom at det rigeligt modvirkes af vandskifte?

Er dog helt enig i at naturlige materialer er klart at foretrække - det er bare meget lettere at få det helt rigtige udtryk eller den rigtige funktionalitet når man bygger selv.

Jeg har aldrig fundet en sten hvor der både var en hule til en apistogramma-hun, en 25 cm høj afskærmning til "nabokonens" revir og samtidig havde et hul der var stort nok til at plante en amazonsværdplante med saftigt bundlag - de få sten der opfylder et af kriterierne er næsten aldrig plane i bunden.

Men takket være al-fix har jeg 6 af den type sten.

Ingen tvivl om at jeg heller ville bruge en rigtig sten!



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

Hvis du vil bruge natursten, vil jeg anbefale lava. De bliver ofte modificeret netop så man kan have planter i dem. Jeg skal lige kigge på et par sider, så smider jeg et link eller to til eksempler på steder hvor man kan købe dem.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

OK her er der er par links, det ene er til ADAs hjemmeside, hvor den type sten der måske ville kunne være interessant er type der går under navnet Unzan Stone. http://adana.co.jp/en/contents/products ... ail01.html De kan også bruges til akvarier, og Wabi Kusa bliver også brugt at at 'snyde' et akvarie igang hurtigt.

Det andet link er blot en tråd om hvordan man forbereder lava sten til brug i ciklide-akvarier http://www.cichlid-forum.com/phpBB/view ... p?t=207017.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Brug af PU i akvarier

Post by MortenDAD »

Jeg kan godt lide at de ting jeg putter i mine akvarier har mange anvendelsesmuligheder. For eksempel at en sten kan være hule, plantekrukke, territoriegrænse og dekorativ samtidig. Den skal også være sikker - må ikke kunne vælte hvis der skulle komme gravende dyr i, ikke ødelægge skægtråde hvis der skulle komme pansermaller i og så videre.

Lava er et relativt fornuftigt materiale at arbejde i med hensyn til at skære og bore; men sammenlignet med al-fix er det et helvede. Lava har også den ulempe at have meget skarpe kanter, så pansermaller er no-go.

Det sagt så har jeg brugt lavasten gennem flere år; specielt til yngel af nanofisk er en gammel lavasten genial. Hvis den har ligget i et velfungerende akvarie gennem en længere periode er den et slaraffenland af microorganismer som de små kan gå og nippe af.

Sten kan købes i de fleste velassorterede fiske pusherier, for eksempel har min lokale 5 varianter på hylderne pt.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

Jeg kan anbefale at tage til Island på en forlænget weekend, Blue Lagoon er altid et fint sted at bruge et par dage på at plaske rundt (Rigtigt fedt når det samtidigt sner). Samtidigt kan man finde en masse fine sten i landskabet, og hvis man tager ud til en af elvene er de som bonus afrundede (den eneste lava sten jeg har i et akvarie er netop fra en sådan tur)



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Brug af PU i akvarier

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote:Jeg kan anbefale at tage til Island på en forlænget weekend, Blue Lagoon er altid et fint sted at bruge et par dage på at plaske rundt (Rigtigt fedt når det samtidigt sner). Samtidigt kan man finde en masse fine sten i landskabet, og hvis man tager ud til en af elvene er de som bonus afrundede (den eneste lava sten jeg har i et akvarie er netop fra en sådan tur)
Jeg tror min kone vil se meget underligt på mig hvis jeg foreslog hende at tage til Island og hente sten...

Hun deler ikke min interesse for akvarier!!!!!!
Hun har faktisk sagt at nu må det være nok; et akvarie mere og så skrider hun.
Gad vide hvordan hun kommer til at reagere når der i morgen aften leveres 21 stk 96-ltrs akvarier med tilhørende porsa?
Den tid den sorg....



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:
Aquahorti wrote:Jeg kan anbefale at tage til Island på en forlænget weekend, Blue Lagoon er altid et fint sted at bruge et par dage på at plaske rundt (Rigtigt fedt når det samtidigt sner). Samtidigt kan man finde en masse fine sten i landskabet, og hvis man tager ud til en af elvene er de som bonus afrundede (den eneste lava sten jeg har i et akvarie er netop fra en sådan tur)
Jeg tror min kone vil se meget underligt på mig hvis jeg foreslog hende at tage til Island og hente sten...

Hun deler ikke min interesse for akvarier!!!!!!
Hun har faktisk sagt at nu må det være nok; et akvarie mere og så skrider hun.
Gad vide hvordan hun kommer til at reagere når der i morgen aften leveres 21 stk 96-ltrs akvarier med tilhørende porsa?
Den tid den sorg....
Tag hende med på et Spa ophold, det er så belejligt at der ligger et godt sted kaldt Blue Lagoon :-D.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Brug af PU i akvarier

Post by MortenDAD »

Er bange for at et bad ikke er nok til at formilde hende - :lol:
Det hjalp lidt da hun fik et fodbad med 200 Gara Ruffa, men derfra og så til at synes det er en god ide med en 2000 ltr reol er der meget langt ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Brug af PU i akvarier

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Er bange for at et bad ikke er nok til at formilde hende - :lol:
Det hjalp lidt da hun fik et fodbad med 200 Gara Ruffa, men derfra og så til at synes det er en god ide med en 2000 ltr reol er der meget langt ;)
Kendte ikke til de fisk.

Jeg har prøvet det med rejer, så mon ikke man kan overbevise fruen om at rejer er gode ;-) .



Post Reply