Bundlag og høj pH værdi

Bundlag, træ, planter, sten
Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Bundlag og høj pH værdi

Post by Bjarne v p »

Jeg har et akvarium hvor min pH værdi ligger helt oppe på ca 8,3. Når jeg skifter vand bruger jeg halvt regnvand og halvt postevand. Det giver en pH på ca7,2. Men når vandet kommer i akvariet, stiger pH. Jeg mistænker mit Merkur grus, til at være skyld i det.
Jeg prøvede at tage lidt grus i en skål og tilsatte regnvand med pH på ca 6,8. Morgenen efter var pH oppe på 7,5. Hvad tænker i, tyder det ikke på at det er mit grus der er den store synder?

Næste spg er så, hvis det skal skiftes, hvad skal man så vælge?

1 Aktivt Bundlag( hvilke typer kan I anbefale)

2 almindeligt sand/grus (Hvordan sikrer man sig at det ikke påvirker pH igen?)


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Aquahorti »

Det er da bestemt ikke utænkeligt, givet dit forsøg, at det er gruset der er synderen. Jeg kiggede på nettet og så et par steder hvor de anbefalede at skylle gruset inden det blev taget i brug. Om det er en skrøne nu, ved jeg ikke.

Der er mange typer substrat, hvilke du skal bruge afhænger af hvad du vil have i akvariet.



Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Bjarne v p »

Det skal siges at det ikke er et nyt akvarium. Det har kørt et par mdr, så tvivler på at det havde hjulpet at skylle gruset(mere end jeg allerede gjorde) :)


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Aquahorti »

Eftersom jeg ikke ved hvad gruset er lavet af, søgningen i går gav ikke mange svar omkring Merkur grus, og ikke selv har noget til rådighed til at teste bliver det ren spekulation fra min side.

Har du prøvet at lade vandet stå i en skål uden grus, for at se om det ikke er en reaktion mellem vandet og atmosfærisk luft? Jeg har læst at f. eks RO vand kan gøre noget sådant, og hvem ved hvad for noget vand du har i hanerne.

Hvad med andre vandparametere, måler du på andet end pH og i så fald hvad måler du?



Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Bjarne v p »

Aquahorti wrote:Eftersom jeg ikke ved hvad gruset er lavet af, søgningen i går gav ikke mange svar omkring Merkur grus, og ikke selv har noget til rådighed til at teste bliver det ren spekulation fra min side.

Har du prøvet at lade vandet stå i en skål uden grus, for at se om det ikke er en reaktion mellem vandet og atmosfærisk luft? Jeg har læst at f. eks RO vand kan gøre noget sådant, og hvem ved hvad for noget vand du har i hanerne.

Hvad med andre vandparametere, måler du på andet end pH og i så fald hvad måler du?
Jeg prøvede lige at måle pH i en sjat jeg havde tilbage fra sidste vandskifte. Der var pH oppe på 8,1. Jeg kan ikke forså hvordan pH værdien bliver så høj, når mere end halvdelen af vandet er regnvand med pH på 6,9. Vores postevand ligger på 8,0. Nogen der kan forklare det?

PS måler ikke andet, mit KH sæt er løbet tør for vædske. Er ved at indkøbe micro Siemens måler, men den er ikke kommet endnu.


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Aquahorti »

Det korte svar er at det _kan_ være en buffering, forstået sådan at den kemiske sammensætning i hanevandet udgør en buffer. Hvad sker der hvis du kun har regnvand, og tilsætter lidt grus til det?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by MortenDAD »

Mange sandtyper påvirker både pH og hårdhed, oftest er der kalkforbindelser i større eller mindre mængder.
Regnvand har stort set ingen bufferkapacitet, det vil sige at der er risiko for fluktuationer i pH - prøv evt at måle pH på forskellige tidspunkter af dagen (lyscyklusen).
Dit lokale hanevand kan være sammensat så der sker en stigning i pH over tid - ved ikke nok om kemi til at kunne forklare hvorfor eller hvordan :roll:

Hvis du vil have surt vand kan du evt arbejde med lidt ugødet spagnum eller klyne i en nylonstrømpe, alternativt i forbindelse med dit filter. Hvis du begiver dig ud i det, så vær opmærksom på at du skal holde løbende øje med pH, så du ikke får styrtdyk.
Det er ikke ligetil at få de vandværdier man går og ønsker sig.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Aquahorti »

Dette, med mindre det ikke er muligt for dig at skifte bundlaget af den ene eller anden grund. Det begynder at virke som om det nok er mere arbejde end det er det værd.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by monjak2444 »

akadama så du stabilt bundlag i lidt over 3 år men tager en hulens lang tid at køre ind <:


mvh

Deniz

Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: Bundlag og høj pH værdi

Post by Bjarne v p »

Aquahorti wrote:
Dette, med mindre det ikke er muligt for dig at skifte bundlaget af den ene eller anden grund. Det begynder at virke som om det nok er mere arbejde end det er det værd.
I akvariet har jeg Pintoer(rød zebra) som jeg har købt af Kim M, til Rønbjerg messen. Kim bruger 50/50 regnvand og postevand. Problemet er bare at vores postevand(på trods af vi bor i samme by) ikke er fra den samme boring og jeg har en formodning om at min pH er højere end Kims. Måske Kim kan byde ind med hvilke vandværdier dine Pintoer går i? :)


Mvh Bjarne

Post Reply