DYI akvarieplanter.

Bundlag, træ, planter, sten
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: DYI akvarieplanter.

Post by Aquahorti »

Fruen og jeg kiggede på disse frø og blandinger, da de som nævnt er meget populære. Det iser sig dog desværre at det der oftest sker er at man har en flot vækst i op til 3 mdr, hvorefter planterne dør og rådner. Det andet scenarie som ofte beskrives, er at planterne basalt set er som ukrudt. Dvs man ender med at trimme planterne uforholdsmæssigt ofte og de er nærmest umulige at slippe af med igen.

Vi har ikke selv prøvet dem, men tænkte at det nok var bedst at videregive advarslen.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: DYI akvarieplanter.

Post by cpg »

Aquahorti wrote:Fruen og jeg kiggede på disse frø og blandinger, da de som nævnt er meget populære. Det iser sig dog desværre at det der oftest sker er at man har en flot vækst i op til 3 mdr, hvorefter planterne dør og rådner. Det andet scenarie som ofte beskrives, er at planterne basalt set er som ukrudt. Dvs man ender med at trimme planterne uforholdsmæssigt ofte og de er nærmest umulige at slippe af med igen.

Vi har ikke selv prøvet dem, men tænkte at det nok var bedst at videregive advarslen.
Det er vel stærkt begrænset hvor meget Glossostigma elatinoides og Hemianthus callitrichoides skal studses.

Til de priser for frøene, overlever vi nok at lægge akvariet om hvis planterne rådner eller bliver alt for store



Ro9p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 31
Joined: 11 Sep 2016, 16:04
Lokation.: Sorø

Re: DYI akvarieplanter.

Post by Ro9p »

Aquahorti wrote:Fruen og jeg kiggede på disse frø og blandinger, da de som nævnt er meget populære. Det iser sig dog desværre at det der oftest sker er at man har en flot vækst i op til 3 mdr, hvorefter planterne dør og rådner. Det andet scenarie som ofte beskrives, er at planterne basalt set er som ukrudt. Dvs man ender med at trimme planterne uforholdsmæssigt ofte og de er nærmest umulige at slippe af med igen.

Vi har ikke selv prøvet dem, men tænkte at det nok var bedst at videregive advarslen.
Der er frø for 8,- incl fragt. Så skulle forsøget gå helt i vasken, så laver vi det bare om med noget andet beplantning.
Der var mere for at se om det overhovedet kunne lade sig gøre.. :D

Er iøvrigt i gang med at se om jeg kan få det til at gro i et HMF filter, og det virker ret lovende...



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: DYI akvarieplanter.

Post by Aquahorti »

Ro9p wrote:
Aquahorti wrote:Fruen og jeg kiggede på disse frø og blandinger, da de som nævnt er meget populære. Det iser sig dog desværre at det der oftest sker er at man har en flot vækst i op til 3 mdr, hvorefter planterne dør og rådner. Det andet scenarie som ofte beskrives, er at planterne basalt set er som ukrudt. Dvs man ender med at trimme planterne uforholdsmæssigt ofte og de er nærmest umulige at slippe af med igen.

Vi har ikke selv prøvet dem, men tænkte at det nok var bedst at videregive advarslen.
Der er frø for 8,- incl fragt. Så skulle forsøget gå helt i vasken, så laver vi det bare om med noget andet beplantning.
Der var mere for at se om det overhovedet kunne lade sig gøre.. :D

Er iøvrigt i gang med at se om jeg kan få det til at gro i et HMF filter, og det virker ret lovende...
OK, men bare så folk er klar over det, så har planterne ikke ret meget at gøre med det som det er opgivet at de skulle være.
link til tråd om disse mirakel planter: http://www.aquaticquotient.com/forum/sh ... from-seeds

nok et link: http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... 2-a-4.html

Jeg håber det går jer bedre end de mange andre der har prøvet det, men hvis noget lyder for godt til at være sandt er det oftest netop det.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: DYI akvarieplanter.

Post by MortenDAD »

Hvad er status på frø-planterne?
Krydser fingrene for at de stadig frodes



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: DYI akvarieplanter.

Post by cpg »

Planterne vokser stadig, men ligner ikke mere det som de startede med. Nu er de fleste af dem, nogle med lancetformede blade og vokset til ca. 3 cm højde.
En anden type jeg fik hjem, er blot nogle tynde "synåle" Hvad de bliver til må tiden vise.
Har også nogle andre frø liggende, de er markant større i det men kun benævnt #8 og #12, men ser ellers ens ud. Har ikke prøvet at så dem endnu



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: DYI akvarieplanter.

Post by MortenDAD »

Så bliver det jo superspændende at se hvad du har vundet i frølotteriet.
Du skal måske til at dyrke ris?



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: DYI akvarieplanter.

Post by cpg »

MortenDAD wrote:Så bliver det jo superspændende at se hvad du har vundet i frølotteriet.
Du skal måske til at dyrke ris?
Det var frøene for små til. Faconen var der



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: DYI akvarieplanter.

Post by cpg »

En lille opdatering!

De frø som jeg købte først. Dem der skulle være Glossostigma elatinoides. Det er det bare slet ikke.
Bladene bliver lancet formede med tiden og planten noget/meget større.

"synålene" er ikke en vandplante, fordi de går til med tiden.

Har købt nogle "koralfrø"! og de spirer fint, men hvad det ender med at blive ved jeg ikke. Har frø med samme udseende, men med vidt forskellig påskrift.
IMG_20170312_122853.jpg
IMG_20170312_122853.jpg (3.11 MiB) Viewed 10274 times
IMG_20170312_122912.jpg
IMG_20170312_122912.jpg (2.79 MiB) Viewed 10274 times



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: DYI akvarieplanter.

Post by MortenDAD »

Hvad det end er - så ser det ikke helt tosset ud!! :D



Post Reply