luftpumper

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

luftpumper

Post by mich »

Er der nogen af jer der kører med hailea's luftpumper? De fåes i 10, 20, 30 og 60 ltr./min.

Jeg har læst mig til på flere tyske forum, at der er mange der taler godt om dem og så er de prismæssigt billigere end high blow pumperne, skal se om jeg kan finde nogle links senere idag.

Men kom gerne med jeres erfaringer omkring de forskellige mærker af luftpumper der er på marked


Mvh. Mich

User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: luftpumper

Post by mich »

her er et link til Hailea luftpumperne http://www.koigarten-mueller.de/teich-b ... /index.php


Mvh. Mich

User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: luftpumper

Post by mich »

Har overvejet at købe V30'eren (25watt) til at trække min reol (4x54L, 6x25, 1x20) også kommer der måske et ekstra 20L til, dvs ca. 400L

V30'eren tager 30 liter/min., hvilket er 1800liter/timen divideret med 400L, det er 4,5 gang at vandet i akvarierne bliver filtreret i timen. Det burde vel være ok.


Mvh. Mich

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: luftpumper

Post by Jonas »

Har kun erfaring med "storebror" High Blow og der er støjen fra pumpen i hvert fald næsten ikke eksisterende.
Ydelse også tilfredstillende til mit behov med en HB40, der giver 40L pr. minut, altså 2400L/time. Det passer meget godt til mine akvarier. Ydelsen bliver jo lidt nedsat, jo længere væk akvarierne er fra pumpen.

http://koiimport.dk/product.asp?product=5935
Luftpumpen V fra Hailea er en såkaldt membranpumpe. En membranpumpe virker ved at der via en dobbelt membran system suger luft ind og kompromeres og sendes ud via en luftudgang. Modsat en stempelkompressor er er en metalisk lyd. Pumpen er en super lydløs luftpumpe som kan anvendes til flere forskellige opgaver
Membranen er en sliddele på disse pumper og man skal forvente ca 1½ års levetid ved normalt brug

http://www.koigarten-mueller.de/teich-b ... /index.php
In unserer Anlage laufen diese Hiblow Luftpumpen zum Teil schon über 15 Jahre ohne Membranwechsel oder sonstige Ausfälle.

Ved ikke om det netop forskellen er slidtagen på membranpumpen. Hvis en HighBlow kan holde betydeligt flere år end V-serien, er de enkstra penge måske givet godt ud? Men V-modellen er da godt nok noget billigere....



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: luftpumper

Post by cpg »

Jeg har sådan en V20. Den fungerer fint. den er ikke til at regulere. Der følger en slange og en 4 delt forgrener med. Pumpen er ikke 100% lydløs, men ikke noget der generer.
Det eneste problem jeg har haft med den har været at den i en periode blev ved med at skyde slangen af, muligvis fordi forbruget af luft var for lille. Og det er noget svært at sætte en spændbånd fast om slangen, da slangestudsen er helt nede ved bunden og inden under den.



User avatar
mich
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 25 Sep 2011, 09:58
Lokation.: Ølstykke/Sjælland

Re: luftpumper

Post by mich »

Tak for info cpg, rart med nogle input :)

Jeg overvejer at lave et lukket ringsystem i pvc, hvor der skal skrues metal haner ind i pvc rørene også fordele luften til hver akvarie via en alm. 4/6 mm luftslange.

Der er mange måder at lave sådan et system, har set flere der benytter et lukket ringsystem/loop i pvcrør - hvor trykket så er konstant og bliver tildelt via alm. 4/6mm luftslanger.

Her er f.eks. en der har lavet et lukket ringsystem http://www.garnelenklick.de/index.php?p ... eadID=2047 - man kan finde andre forslag hvis man via google søger på "Ringleitung garnele" ved ikke lige hvad man vil kalde det for på dansk.

Ved ikke om det lige nødvendigvis skal være et loop, man kan vel også lave det som et W der er væltet til højre? med bundpropper forenden af W'et (hvis man f.eks. har 3 hylder med akvarier - kan i følge mig?)

Umiddelbart tror jeg bare at man får bedere udnyttelse af en luftpumpe, hvis man benytter nogle større rør til at fragte luften så tæt på akvarierne og så først derefter fordele via 4/6mm luftslanger. Så behøver pumpen måske heller ikke at være så kraftig og dermed kan man jo spare lidt ved at købe en luftpumpe med nogle færre watt.

Hvordan har i andre fordelt luften fra jeres luftpumpe/luftpumper? Eller overvejer at gøre det?


Mvh. Mich

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: luftpumper

Post by Jonas »

Lyder som en spændende projekt med denne opsætning...
Er interessant din betragtning omkring ydeevnen ved brug af større rør og så først have luftslanger til sidst...



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: luftpumper

Post by Jonas »

Ja, det lyder spændende med sådan et lukket system. Så det også den anden dag i en tråd på garnelenforum.
Kan være man skulle overveje det, såfremt man en dag for overtalt konen til en udvidelse ;)
Men det ser nok aldrig...



Post Reply