Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Pumpe, filter, lys, akvarie
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

ja det tager 100år bare for at lave lidt vand :)


mvh

Deniz

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by faxe »

Henrik, har du gjort nogle erfaringer mht. levetiden på din "mischbettharz" .?

Jeg har kigget på forskellige tyske hjemmesider, og der står alle steder at man med 1 liter harz kan
producere ca. 150 liter vand, hvis det er rigtigt så skal man jo enten skifte/regenerere harzen ret tit, eller
fra starten af købe et filter med større mængde harz.

/ John



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

Hej John .... jeg har nu brugt de 5 liter "hartz" jeg fik hjem og det fungere faktisk ok. Jeg vil nok sige at 150 liter rent vand på 1 liter "hartz" er noget optimistiske :) mit bud er at man kan lave 80-100 liter. Mischbethartz kan man ikke regenerere det skal man skifte. Derfor har jeg lavet mig et anlæg hvor de to typer hartz er adskilt så de kan regenereres. Der har dog været lidt problemer i op starten da vandet havde en ph på 4 og det er nok lige i lavt nok ;)


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by faxe »

Så har jeg også investeret i en "Vollentsaltzer" med 2 x 5 liter volumen, skulle kunne lave ca. 1500 ltr. rent vand inden den
skal regenereres.
Deres udregning er med et udgangspunkt i 15 Gh i hanevandet, og mit har en Gh på 8, så teoretisk skulle jeg kunne lave
ca. 2800 ltr. inden regeneration.

Prisen for anlægget er ca. det samme som for et af de store Osmoseanlæg, den helt store fordel er så at der ikke er noget spildevand, og at
man kan lave sit rensede vand i løbet af nul komma dut.
Hvor besværlig og omstændigt det så er at regenerere harzen vil tiden vise, er sikker på det vil være lidt "langhåret" første gang det skal
gøres... :shock:

/ John



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

skal osse have mig sådan en men lader lide membranen i osmose anlægget skal lige bruges op.
hvordan funger det john er det lige til.


mvh

Deniz

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by faxe »

Beklager det sene svar monjak, men har først lige set dit spørgsmål nu.. :oops:

Jeg har ikke taget det i brug endnu, jeg er travlt beskæftiget med at klargøre reoler, nye akvarier, aut. vandskifte, luftringledning, LED lys
osv, det tager sku' længere tid end lige forventet, og når man så har skifteholdsarbejde samtidig så går det hele ikke lige så hurtigt som man
havde håbet da man gik igang med projektet.

/ John



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

bare iorden john giv en opdate når du skal igang med det spændene vand projekt


mvh

Deniz

faxe
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 104
Joined: 13 Oct 2013, 11:40
Lokation.: 7200 - Grindsted

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by faxe »

Henrik, hvordan løste du problemet med den meget lave PH.?

Synes nemlig også jeg får en meget lav PH ud af anlægget, når jeg lige har kørt vandet igennem så
har det en PH på ca. 4,5 og efter at jeg har gennemluftet det med en luftsten i ca. 24 timer så måler
jeg en PH på ca. 5,5 så der er jo et stykke op til de 6 - 6,5 som jeg gerne vil ende på. :(

Bortset fra ovenstående så er det sku' dejligt at jeg nu kan lave det samme vand på 30 min. som jeg tidligere
skulle sætte en hel dag af til.

/ John



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by caso »

Er dette samme præparat?

http://vinduespudsning.com/products/1-5 ... l-rentvand

Ved køb af 11 liter siger min udregning at prisen bliver lige knap dobbelt så dyr, som hvis jeg bruger osmoseanlæg, men det er jo en del nemmere.


Mvh
Carsten

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Bjarne »

I hæver PH med kaustisk soda eller en anden base , fyld feks en 200 l beholder med ionbyttet vand ,gennem luft det nogle dage og mål så pH , den nemmes måde og regulere pH er og lave en dunk med PH hæver , tag feks en 5 l dunk og fyld den næsten helt med ionbyttet vand , så tilsætter i et lille sjat kaustisk soda , på med låget og ryst dunken , så tilsætte i lidt PH hævet af gangen og lader det stå en dage tid med luft på og kontrollere pH igen , grunden til i skal lave en PH hæver eller sænker hvis den skal sænkes er fordi der skal meget små mængder til og hæve eller sænke PH på ionbyttet vand , og når i roder med kaustisk soda eller saltsyre skal der benyttes sikkerhedsbriller , hansker og gammelt tøj og rod helst uden for da man skal have respekt for de 2 ting , lungerer ikke glade for dampene , håber i kan bruge informationerne ;)
Se disse 2 link http://murermester-mr.dk/upload_dir/doc ... -30%25.pdf og http://www.borupkemi.dk/images/sikkerhe ... a_v1-0.pdf



Post Reply