Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Pumpe, filter, lys, akvarie
User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

Man kan jo også bruge et ionbytter anlæg til at lave "rent" vand med . Man kører vandet igennem nogle plastik kugler det er "positivt" og "negativt" ladet og vandet der kommer ud på "den anden side" er rent....... Jeg har selv lavet mit anlæg og det virker fint. Vand ind ca 850µs.... vand ud ca 5µs.... Den enste ulempe ved et sådant anlæg er at det efter nogen tid skal regenereres med saltsyre og lud. Men der er til gengæld heller ikke noget spild vand under brug.
ionbytter.jpg
ionbytter.jpg (111.66 KiB) Viewed 11558 times


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

du er da for sej henrik du er en rigtig macguyver yeah,hvor hurtig laver den så vandet om,og hvordan kommer man af med det saltsyre og lud hvad er lud :)og hvor tit skal den rengøres.
og hvad har det kostet dig at lave.

og glemte lige hold kæft hvor du sej :D :D :D :D


mvh

Deniz

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

:oops: :oops: hehe jeg kan bare godt lide at udfordre mig selv....også selv om det ikke altid lykkedes :lol: :lol: . Der findet 2 typer af ionbyttere. Den ene består af 2 beboldere hvor den ene er med "kation" og den anden er med "anion". Den type skal efter nogen tid regenereres. Så er der den type som jeg har.... den består af 1 beholder hvor begge typer er blandet sammen. Denne type kan ikke regenereres så der skifter man indholdet. Jeg har ikke prøvet at skifte endnu så jeg ved ikke hvor meget vand det kan lave. Indtil videre har jeg lavet 100 liter. Det tager ca 10-15 minutter at lave 10 liter vand. Det kommer lidt an på hvor meget jeg skruer op for vandhanen :D Jeg har så ikke rodet med saltsyre og lud endnu men har læst at når man er færdig med at regenerere og efterskylle så blander man bare de to væsker. Så bliver de neutrale og skulle være ufarlige...... lud er en stærk basisk væske. Mit anlæg har kostet mig ca 100 kr og det var til det indhold der er i beholderen :mrgreen: nu håber jeg ikke det er blevet alt for nørdet..... :ugeek: :ugeek: :ugeek:


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

lad det bare blive nørdet vis man kan spare penge på sit spildevand lets go.
virkelig et spændene projekt du har sat dig ud i,og glæder mig da lige til at høre hvordan det virker for dig,og om det bliver svært med det udskiftning af syren og lud og alt det der :)


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Jonas »

Er der en opskrift et eller andet sted ;)
Har du nogen ide om holdbarheden?



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

Jamen det hele er faktisk meget simpelt. man skal bruge et filterhus som man fylder ionbytter massen ned i. Så skal der være en slange ind i filteret og en slange ud.Man skal bare sikre sig at indholdet ikke bliver skyllet ud af filteret. jeg har sat lidt filtervat for den ene studs. Dette er så den type man skifter indholdet i.......
filter.jpg
filter.jpg (35.47 KiB) Viewed 11534 times
Den anden type er den der kan regenereres. Her er der 2 filterhuse med hver deres type indhold.Her kører man vandet først igennem det ene filterhus og derefter det næste. Denne type har jeg ikke prøvet endnu.... :lol:
kati ani.JPG
kati ani.JPG (14.01 KiB) Viewed 11534 times
Jeg kender ikke lige holdbarheden på ionbyttermassen, men mener den er et par år for den der skal skiftes og den anden burde holde en del længer.


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

ja det ret simpelt ud.
og sådan nogle filter huse koster da ikke så meget,hvad med de andre matrialer hvor kan man erhverve de andre ting man skal bruge.


mvh

Deniz

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

monjak2444 wrote:ja det ret simpelt ud.
og sådan nogle filter huse koster da ikke så meget,hvad med de andre matrialer hvor kan man erhverve de andre ting man skal bruge.
Tjaaa det er så her det er en fordel at bo i Sønderjylland :lol: :lol: :lol: Ebay.de ...... og da det tit er billig fragt i Tyskland er det så her min Tyske kollega kommer ind i billedet...... Han tager det med til mig gratis ;) Nu ved jeg jo ikke lige hvor stærke i er i tysk... men her er et par link

Denne her kan lave 225 liter rent vand men det er den type der skal regeneres......
http://www.ebay.de/itm/Vollentsalzer-Ka ... 519bb0480f

Denne her er den type hvor man skifter indholdet.... der er ikke oplyst hvor meget rent vand den kan lave.
http://www.ebay.de/itm/Silikat-Kieselsa ... 5d49a93b60

Mixet ionbytter masse til udskiftning
http://www.ebay.de/itm/Mischbettharz-Vo ... 233699cbc3


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

wow der gjorde du det lige lettere endnu du er for sej :)sådan en må jeg prøve på et tidspunkt,hvad kan du bedst lide at bruge osmose anlæg eller de nye du kører med,


mvh

Deniz

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Henrik_Hundslev »

Det jeg bedst kan lidt er det vand vi har på mit job :lol: Der har vi ionbyttet vand i "hanen". Det er kun når jeg er træt af at slæbe dunke med hjem jeg bruger mine egne anlæg ....... men ellers kan jeg helt klart bedst lide ionbytter..... Det osmose anlæg jeg har tager en krig for at lave 10 litter vand.


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

Post Reply