Ph-måler

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Ph-måler

Post by Jonas »

Efter min billige ph-måler fra E-bay gik i stykker besluttede jeg at investere lidt flere penge i en ph-måler. Valget faldt på denne ph-måler fra http://www.rent-postevand.dk til en pris af kr. 370 inkl. forsendelse.

Ph-måleren er på forhånd calibreret til en ph-værdi med udgangspunkt i 7,0, hvilket jo passer glimrende til akvariebrug.

Installationen er meget enkelt. Man hælder den medfælgende væske (store pose) ned til svampen i den orange hætte, så svampen bliver fugtig. Herefter sætter man ph-meteren med censoren ned i hætten og lader den stå oprejst i ca. 15 minutter. Så enkelt er det. Ph-måleren er nu klar til brug.

Den lille pose er ekstra kalibreringsvæske. (7,0 ph).
Phmeter.JPG
Phmeter.JPG (50.88 KiB) Viewed 3154 times
Efter test i flere af mine akvarier kan jeg konstatere, at min reelle Ph-værdi har været lidt under, hvad jeg tidligere har målt med apparat, dråbetest eller stripes. I flere af mine Bee akvarier er Ph-værdien mellem 5,6 og 6,1, mens det i de 2 Sulawesi akvarier lå på 7,8 og 7,9.

Selve temperaturen fremkommer rimelig hurtigt med en konstant værdi, mens ph-værdien enten falder eller stiger lidt langsommere.

Det er min umiddelbare erfaring, at går der en 30 sekunder med samme ph-værdi, så ændrer enhenden sig ikke længere. Ellers skifter den 0,1 ph-enhed hvert 5-15 sekund. Så det kan godt tage et minuts tid eller to at få fastlagt den endelige ph-værdi. Men det går jo nok, hvis man er lidt tålmodig.



Post Reply