aktiv kul

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

aktiv kul

Post by Pliniussen »

jeg er ved at starte et 54 liters op, og har for første gang købt et helt nyt akvarie ... en ganske alm starter sæt fra Tetra ..

den medfølgende pumpe indenholder et filter med aktivt kul...
er det en god ide at bruge? eller skal jeg pille det ud?
det er bare miningen at det skal være et aquascape akvarie indenholdende diverse rejer

Kim



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: aktiv kul

Post by monjak2444 »

vis det er en standard pumpe til et 54L akvarie ville jeg nok skaffe en anden pumpe da dine babyer vil blive suget ind i pumpen,ellers skal du have en nylon sok på og det ser ikke så kønt ud.

eventuelt kan du få skumfilter med powerhead på,vis du ikke vil have en luftpumpe.

eventuelt lig et billedet op af pumpen så vi kan ser om den er rejesikker :D


mvh

Deniz

Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: aktiv kul

Post by Pliniussen »

det var nu ikke det der var mit spørgsmål :)

Jeg mener bare at kunne huske at aktivt kul kun bruges ved diverse tank problemer,

Jeg har andre alternativer men vil gerne bruge det tilhørende filter da det passer godt ind i det skabe jeg havde i tankerne.

Men vil aktivt kul være et problem?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: aktiv kul

Post by monjak2444 »

det vil ikke være et problem, men jeg ved ikke hvor lang tid det holder,,men skal jo skiftes jævnligt.


mvh

Deniz

Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: aktiv kul

Post by Pliniussen »

mange tak



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: aktiv kul

Post by d9ha »

spørgsmålet er om sådan en lille pose overhovedet har en effekt. Men holdbarheden er ikke lang. et par uger vil jeg skyde på.
@monjak2444 Godt at se dig "ombord" igen Deniz


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: aktiv kul

Post by monjak2444 »

mange tak Henrik.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: aktiv kul

Post by Aquahorti »

Det er ikke helt rigtigt at aktivt kul kun bruges ved problemer, men aktivt kul er godt til at fjerne reaktive stoffer. Af samme grund kan det være godt at bruge ved opstart, da det dermed sikre et lavt indhold af næringsstoffer i vandsøjlen. Hvis det aktive kul samtidigt er af en type med en stor aktiv overflade vil det medvirke til at bakteriekulturene som er ansvarlig for nitrogencyklusen hurtigere kan etablere sig.

Når kapaciteten af det aktive kul er opbrugt er det en god ide at holde det i filteret et par uger mere til du er sikker på at nitrogencyklusen er helt oppe i gear, hvorefter det er bedst at udskifte det med filtermateriale der er nemmere at rengøre.

Jeg har ikke brugt aktivt kul de sidste 4 år, men hvis du har det og ikke bruger f.eks. Tetras starter kultur skader det bestemt ikke.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: aktiv kul

Post by Pliniussen »

mange tak for svarene



Post Reply