Mini Oxydator..erfaring?

Pumpe, filter, lys, akvarie
Reja
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 206
Joined: 14 Sep 2012, 15:52

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Reja »

Det kunne godt være, man skulle overveje sådan en luft-fætter.


Rejeforum - når rejer ikke længere er noget, man bare spiser.

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

spændene hvordan bliver den installeret i akvariet,sætter i den i ovenpå bundlaget eller bliver den gravet lidt ned :)nu er jeg blevet nysgerrig


mvh

Deniz

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Jonas »

Den bliver bare placeret oven på bundlaget - ikke noget med at grave den ned og rode i bundlaget - i løbet af en 3 uger er væsken blevet frigivet og man kan tage den op og lave refill. Tager ca. 1 minut at lave refill, så det er en rimelig tidsbegrænset foranstaltning.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

det kunne godt være man skulle hoppe med på vognen :) hvad koster de ved i det helst her fra danmark


mvh

Deniz

aganini
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 21 Oct 2012, 21:22
Lokation.: 3520 Farum

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by aganini »

Hehe
Har også lige hoppet på den vogn :-)

Har nu siddet i 1 time og stirret på de små fine bobler de sender ud.. Er helt sikker på de er gode for rejerne... Jeg er ihvertfald blevet mere rolig, og overvejer at begynde at sove om natten igen ;-)

Mine er købt inde fra zooplus.dk de er danske, men sender fra tyskland.. Mener det var 80kr det kostede for sådan en bandit.. :-)

"lad dem boble, boble boble... Bare boblerne er små..." :-)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by caso »

Det er jo meget svært at sige om det har nogen positiv effekt, men jeg vil ikke undvære dem.

Jeg har købt mig nogen oxydator D, og bruger så reaktor stenene fra mini oxydatorne. Så går der meget længere mellem genfyldningerne. Med to sten, skulle jeg genfylde ca hver 10. dag med mini oxydatorer.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

så har jeg osse fået en oxydator mini :)kan man justere oxydatoren på dem synes ikke den giver så mange luftbobler eller det fordi jeg har proppet for meget væske i.


mvh

Deniz

User avatar
buller42
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 258
Joined: 02 Oct 2011, 16:51
Lokation.: Ballerup/Sjælland
Contact:

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by buller42 »

monjak2444 wrote:så har jeg osse fået en oxydator mini :)kan man justere oxydatoren på dem synes ikke den giver så mange luftbobler eller det fordi jeg har proppet for meget væske i.
Tillykke med den og det er normalt at man ikke rigtigt kan se boblerne, og den eneste måde du kan regulerer den på er ved at ændre hvor mange katalysator du putter i.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

buller42 wrote:
monjak2444 wrote:så har jeg osse fået en oxydator mini :)kan man justere oxydatoren på dem synes ikke den giver så mange luftbobler eller det fordi jeg har proppet for meget væske i.
Tillykke med den og det er normalt at man ikke rigtigt kan se boblerne, og den eneste måde du kan regulerer den på er ved at ændre hvor mange katalysator du putter i.

mange tak buller tror jeg har fyldt for meget væske i ,der stod i manualen at den ikke skulle fyldes helt op men den laver stadig små bobler :P bare ikke så synlige.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by caso »

Det eneste der sker ved at fylde for meget i, er at det sprøjter når låget sættes på.

Det fungerer ved at reaktorstenene spalter 2 X H2O2 til 2 X H2O + O2. Når væsken i beholderen er mættet med O2 vil det samle sig i gasform og derved presse lidt af væsken ud gennem hullet i låget (bunden). H2O2 i den væske der presses ud reagerer så med keramikken i fodstykket på samme måde som med reaktorstenene, og frigør derved ilt. Boblemængden har altså ikke noget at gøre med at du kommer til at fylde for meget i. Men nok nærmere noget med iltmængden i vandet og temperaturen. Naturligvis også hvor mange reaktorsten du har puttet i, som en har nævnt tidligere.


Mvh
Carsten

Post Reply