Sommerpausen er slut!!!

Tips, erfaring, projekter
Post Reply
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Sommerpausen er slut!!!

Post by caso »

Som nævnt andet sted, så har mine rejer holdt en lang pause med at få unger.

Jeg har prøvet forskellige ting for at få dem igang igen, men kom til sidst i tanke om at jeg i det tidlige forår satte belysningstiden ned, for at undgå for høj temperatur i rummet og dermed akvarierne. Mit rum er helt lukket for naturligt lys, så rejerne har ikke opdaget at dagene er blevet længere. Tværtimod.

Jeg satte for en halvanden måneds tid siden belysningstiden op igen, og nu er der æg over næsten hele linien. Der er æg hos de blå neocaridina, blå tigerrejer, PBL, PRL, tigerrejer, titaibee, snow White, Taiwan bee mischlinge, tangerine tiger og i overskudsbaljen. De eneste der ikke har æg endnu er taiwanernene. Kommer forhåbentligt snart.

Så næste gang i døjer med at rejerne holder vinterpause, så prøv at justere på belysningstiden.


Mvh
Carsten

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by kim m »

Noget som er værd at tænke over :)

Godt observeret!1


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg oplevede også en længere pause for ca et år siden. Mit reje rum har ingen vinduer så når lyset slukker er der helt sort nat ;) Jeg har nu en lille "spare" pære til at lyse i rummet så der aldrig bliver helt mørkt. Der gik ca 2-3 uger så var de første rejer med æg. Jeg tror selv at det må have været lyset der satte gang i dem igen.......


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by monjak2444 »

Det var godt at høre at der er kommet gang i den igen.

Jeg kører selv med lys tændt i cirka 10 timer hver dag og det er sommer og vinter.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by caso »

monjak2444 wrote:Det var godt at høre at der er kommet gang i den igen.

Jeg kører selv med lys tændt i cirka 10 timer hver dag og det er sommer og vinter.
Den store forskel er jo nok at selvom du 'kun' har lyset tændt i 10 timer, så er der stadig lyst i rummet. Hos mig (og Henrik) er der fuldstændig mørkt når lyset er slukket. Det er åbenbart mere et spørgsmål om at der ikke skal være helt mørkt i for lang en periode, end at der skal være helt lyst i en periode.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by monjak2444 »

Det var et godt spørgsmål,jeg ved hos mig er der kun lyst om morgen inden lyset tænder ellers om aften efter lyset slukker er der mørkt indtil et par timer før lyset tænder igen kl 11.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Sommerpausen er slut!!!

Post by caso »

Så kom der også æg hos taiwanerne :)


Mvh
Carsten

Post Reply