Minimum rejer

Tips, erfaring, projekter
JacobHansen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 20:19

Minimum rejer

Post by JacobHansen »

Hej!

Jeg er helt ny her og er blevet bidt af hobbyen igennem min far.

Jeg har købt et Aqnael 30l akvarie og vil gerne have forskellige rejer, i forskellige farver.

Tanken er at yngle og få flere akvarier!

Hvad er minimum på hvor mange rejer af samme art/farve man skal have for at få en god start? jeg har ikke kunne finde noget info specifikt på dette spørgsmål,

Jeg glæder mig til at høre hvad mener.

-vh. Jacob


Mvh.

Jacob

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Minimum rejer

Post by kylmann »

Hej Jacob,

Velkommen til Hobbyen :D

Jeg ville nok starte med minimum 20 rejer, for at starte en god avl op.

Men har heller ikke kunne læse det nogle stedder og jeg tror de fleste starter med et lille antal mellem 10-20 stk.



JacobHansen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 20:19

Re: Minimum rejer

Post by JacobHansen »

Nu har jeg set ALLE videoer på youtube omkring rejer, opdræt osv osv.
Ingen har på noget tidspunkt snakket om antal :)

Jeg glæder mig til at få noget liv i akvariet, så jeg kan poste nogle billeder :)


Mvh.

Jacob

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Minimum rejer

Post by kylmann »

Jeg tror også mere det er vigtigt ikke at havde for mange rejer i på engang. Og et problem med flere slags kan være at dem som avler bedst ender med at rydde de andre helt af vejen.

Jeg kender ikke en tommelfinger regl med rejer, men med fisk siger man 1 cm fuldt udvokset fisk /pr. liter vand i akvariet. Jeg tror dog let man kan regne med 5 voksen rejer / pr. liter vand. Igen altsammen kun hvis man har orden lige vandforhold, pumper osv.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Minimum rejer

Post by monjak2444 »

Hej Jakob og velkommen til vores hyggelige hobby :)

Først vil jeg høre dig hvilken slags vand bruger du hane eller osmosevand.

Det næste så ville jeg holde 1 art Pr akvarie så bliver det meget lettere for dig at holde styr på rejerne.

Og vis du har spørgsmål siger du bare til så skal vi nok hjælpe dig på vej :)


mvh

Deniz

JacobHansen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 20:19

Re: Minimum rejer

Post by JacobHansen »

Jeg har brugt vand fra hanen, vi har udemærket vand i Odense og jeg har lånt noget dryp halløj til at tilsætte vandet inden rejerne kommer i. Jeg havde problemer med vandet efter 24 timer, jeg havde glemt at koge mit træ, så vandet blev grynet og brunt (Ikke pænt at se på). så jeg tømte 80% af vandet, og er startet forfra med at gøre vandet klar til rejer om 1-2 ugers tid.

Jeg skal ud og købe mos en af dagene, og så skal der tages billeder :)

Jeg vil rigtig gerne have Fire Yellow rejer, de er vildt flotte, eller Fire Red.


Mvh.

Jacob

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Minimum rejer

Post by monjak2444 »

Jamen det lyder helt fint bare søgt for at dine rejer kommer fra hanevand os ,ellers kan der godt opstå problemer ved tilvænning af rejerne.

Med dit træ plejer jeg at lade det ligge i et par uger i en spand også skifter jeg bare vandet engang i mellem.

Lækkert hvilken slags skal du havde og skal du binde det på dit træ ,så bruger du fiskesnøre og vis det skal være helt usynligt kan man bruge flourcarbon Line som ikke kan ses i vandet.

Bliver spændende hvad du vælger og lig endelig billeder op eller video af dit akvarie.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Minimum rejer

Post by caso »

Velkommen til Jacob.

Mht til dit spørgsmål om hvor mange rejer af samme art, der skal til for at få en god start, så er det for mig lidt et spørgsmål om økonomi.

Du skal have nok rejer til at du er sikker på at have af begge køn, så de kan avle og blive til flere.
Det mindste jeg køber, hvis det er nogle dyre rejer er 5-6 stykker. Så har jeg aldrig oplevet at der ikke er begge køn. Til gengæld er man noget udsat hvis bare der dør et par rejer.

Normalt går jeg efter 10-12 rejer som en start. Jo flere jo bedre, men jeg har klaret mig fint med den mængde.


Mvh
Carsten

JacobHansen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 20:19

Re: Minimum rejer

Post by JacobHansen »

Hej Deniz,

Jeg har overvejet Riccia Fluitans til at snørre på mine "skjul", men det går nok lidt an på hvad den lokale handler har på lager.

Her er nogle billeder... Akvariet er sat op og skal bare stå og køre i 13-14 dage. Jeg så på de 2 slags rejer på billederne idag og fik en god forståelse for hvad det kunne blive til!

Vandets verdier er ikke hvad de skal være :s men det kommer forhåbenligt på plads i løbet af næste uge. Mine rejer kommer til at gå sammen med en malle og nogle snegle, jeg ved ikke hvilke endnu... Det kommer nok.

Carsen,

Jeg køber 20-25 i første omgang blandet mellen de 2 rejer som set på billederne. Så må vi se på hvor længe der går før jeg må købe endnu et akvarie ;)
Attachments
Reje #2<br />Reje #2
Reje #2
Reje #2
2016-01-19 15.16.53.jpg (1.21 MiB) Viewed 10029 times
Reje #1
Reje #1
2016-01-19 15.18.12.jpg (855.17 KiB) Viewed 10029 times
Akvariet
Akvariet
2016-01-19 23.05.44.jpg (1.75 MiB) Viewed 10029 times


Mvh.

Jacob

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Minimum rejer

Post by monjak2444 »

Det ser rigtigt fint ud allerede og lists fluitans ville det ser ekstra godt ud :)

Rejerne du har kigget på er begge caridina arter og nu ved jeg ikke om du skal købe begge arter men de vil blande sig med hinanden og ynglen kommer ikke til at ligne forældrene .

Og caridina arter er lidt sværere end neocaridina at opdrætte men uden tvivl de flotteste rejer caridina arter efter mine øjne :)

Men tjek dine vandværdier i næste uge så kan vi kigge lidt nærmere på det :)

Pas nu på med rejer :) det er stærkt vanedannende og jeg siger der går en måneds tid så har du et til akvarie :) 20 styks er en fin start :)


mvh

Deniz

Post Reply