Hvordan gør i lige

Tips, erfaring, projekter
User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Hvordan gør i lige

Post by simming »

Jeg har læst alle tråde igennem flere gange herinde og nu har jeg lige nogle spørgsmål, har jeg forstået det rigtigt at der er flere som putter 2 forskellige rejer i ynglebaljen hanner og hunner.
Der efter er det selvfølgelig bare at vente der en jo ingen garanti at de laver kryds , men når de krydser og man vælger fx 4 rejer som er ens og yngler vidre på dem hvornår vil de så være rene ,vi starter her jeg har flere men det kan jo være i besvare dem eller vender jeg tilbage :D


Hold en god tone det er musik i ørene :D

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvordan gør i lige

Post by monjak2444 »

jep der er flere af os som sætter rejer sammen for at lave nogle nye varianter,men de rejer arter skal selvfølgelig stamme fra samme familie af.

de vil som reglen yngle unden problemer,og der er mange forskellige måder man kan gøre det på, jeg tog feks en hun crs og lagde hende ned ril mine golden tiger og da hun kom med æg rykkede jeg hende til hendes eget akvarie som jeg nu har smidt pintoer i og diverse andre rejer.

andre bruger mindre grupper når de gør det også er der nogle der bare bruger 2 rejer det er ret forskelligt hvad folk gør.

hvad vil du krydse :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvordan gør i lige

Post by cpg »

simming wrote:Jeg har læst alle tråde igennem flere gange herinde og nu har jeg lige nogle spørgsmål, har jeg forstået det rigtigt at der er flere som putter 2 forskellige rejer i ynglebaljen hanner og hunner.
Der efter er det selvfølgelig bare at vente der en jo ingen garanti at de laver kryds , men når de krydser og man vælger fx 4 rejer som er ens og yngler vidre på dem hvornår vil de så være rene ,vi starter her jeg har flere men det kan jo være i besvare dem eller vender jeg tilbage :D
Der vil gå en del generationer får end at de er rene i linien. Og at der ikke dukker en "fejlfarvet" op hist og pist.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Hvordan gør i lige

Post by simming »

Jeg vil så gerne have styr på og må selvfølgelig dele dem ,men hvis jeg krydser hvor mange generationer skal jeg så frem .
Snakker vi 4-5stykker jeg kan forstå så lad os lege med at jeg har sat gule hunner og blå hanner sammen.
F1 bære så 50% gul og 50%blå og er sikkert kedelige i farven .
Men hvad så når jeg parre ungerne med hinanden hvordan er % fordelingen så ,hvis vi stadig holder fast i gul og blå som er 100% rene.


Hold en god tone det er musik i ørene :D

User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Hvordan gør i lige

Post by simming »

Sorry Denniz jeg er ikke sikker på hvad der skal krydses lige nu men skal være et langt forløb over flere år :D


Hold en god tone det er musik i ørene :D

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvordan gør i lige

Post by cpg »

Vil mene at du først skal have styr på hvad det er du vil have frem. Og jeg skal indrømme at jeg ikke helt tror på at du får noget frem som er intersant. Så var det nok tidligere lavet med de 2 farvevarianter.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Hvordan gør i lige

Post by simming »

De to farver var bare et eksempel for at der var nogen som kunne fortælle hvad der sker :D


Hold en god tone det er musik i ørene :D

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvordan gør i lige

Post by Aquahorti »

prøv at kigge på et par tabeller for hvordan rejer krydser, jeg smider et par links til nogle som måske vil kunne være brugbare:

https://rybicky.net/soubory/144.pdf

http://i.imgur.com/dR7lKKX.jpg



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hvordan gør i lige

Post by MortenDAD »

Mangler der farvevarianter i rejehobbyen i øjeblikket?????

For mig at se nærmer vi os den situation hvor hvilken som helst farvevariant kan sælges som et eller andet?
Det er sikkert bare mig der ikke har godt nok syn eller tilstrækkeligt overblik over varianterne til at se at stammerne er unikke :ugeek:

Jeg har meget svært ved at se at der er den store ide i at krydse uhæmmet for at skabe noget nyt; men selvfølgelig - den første der laver en lilla reje og kan avle den stabilt kan sikkert tjene til fodret.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Hvordan gør i lige

Post by simming »

Aquahorti wrote:prøv at kigge på et par tabeller for hvordan rejer krydser, jeg smider et par links til nogle som måske vil kunne være brugbare:

https://rybicky.net/soubory/144.pdf

http://i.imgur.com/dR7lKKX.jpg
Hej min ven kan du så ikke lige forklare mig hvad % er i f2 efter den tabel ;)


Hold en god tone det er musik i ørene :D

Post Reply