Rejer dør ved exoskellet skifte

Symptom, behandling
Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Den er desværre gået til nu.

Det er præcis som man ville pille en reje.. Den har selv lavet knækket, og inden under mangler den det nye skelet. Der er ikke så mange rejer i akvariet, men mens den gik sådan rundt, så jeg mindst en anden reje skifte, uden problemer..



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

det er jeg ked af at høre altid nedtur når man prøver at hjælpe dem så kradser de af afligevel æv.
jeg så en voksen reje skifte ham forleden dag og det går bare stærkt den hopper simpelthen ud af skallen det så vildt ud.


mvh

Deniz

Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Nissehulen »

Hej Dernnis.
jeg mistede også en del rejer, især ægbærene hunner i starten. Så læste jeg på et tysk forum, at det sjældent havde noget at gøre med kalk,mineraler osv, men en bakterie der gjorde det af med rejen. bakterien er kun "farlig" under skalskifte. Jeg blev anbefalet at bruge genchem Beta-G imod dødsfald, og jeg ved godt at man kan købe sig fattig i alle de tilsætnings pulver man kan få, til dit og dat. Men må tilstå at sige, at jeg ikke har mistet en reje under skalskifte, siden jeg har brugt Beta-G fra Genchem.
Beta-G.jpg
Beta-G.jpg (68.92 KiB) Viewed 10571 times


I love shrimps
NISSEN

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

hey thomas det er ikke mig der har problemet,mine rejer hopper lige ud af deres skal med et rejehop :)men jeg skal helt sikkert have beta-g har kun hørt godt om produktet :)


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Okay, det kan da være. Er et forsøg værd :)

Og ja, man kan godt nok tilsættes lidt af hvert til sådan et rejeakvarie. Men hvis det er det der skal til :)



Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Nissehulen »

Har du målt din ph ???.
Virker som om din ph er for lav til dine tiger


I love shrimps
NISSEN

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Værdier målt idag: PH 7,5 GH 11 KH 6. Fik ikk målt MS men vil tror omkring 550-600.

Der går en til, med tegn på problemer.. Har bestilt Genchem Beta-G, det lyder til det evt kan være løsningen.



Nissehulen
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 269
Joined: 25 Sep 2013, 07:44

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Nissehulen »

Ph'en er fin, men hvad måler du med. Bare lidt nysgerrig, hvad bundlag har du i akvariet.
Jeg ville sænke den hårdhed til omkring det halve ca 300 microsimmens og små 24 grader :).


I love shrimps
NISSEN

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Bundlaget er alm sten bundlag og temperaturen er lige nu 22 grader. Jeg bruger dråbesæt fra lidt forskellige mærker.. JBL, Tetra og Colombo :)

Jeg er ved at indkøre et nyt akvarie til dem, med 50/50 Florabase soil og alm sten samt opsaltet osmosevand med værdier som du nævner der. Jeg synes symptomerne passer ret godt på hvad Genchem Beta-G skriver deres produkt beskytter mod, det skulle jeg gerne få fat i idag :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

må bare håbe du få produktet inden det for sent og stadig er skal du køre et akvarie ind til det tager osse tid så jeg håber sku de klare det.
og bare hold din temperatur på lidt lavere end 24 grader det bliver snart varmt måske og du vil støde ind i helt nye problemer vis det sker,holder selv mine rejer på 22-24 grader og forsørger at holde den så stabil så mulig og jeg bruger ikke varmelæme.


mvh

Deniz

Post Reply