Rejer dør ved exoskellet skifte

Symptom, behandling
Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Jeg har mistet 5 rejer inden for den sidste uges tid, og det ser ud til det er når de prøver at skifte exoskellet. Jeg synes ikke der har været nogle specielle ændringer der kan påvirke akvariet..

Er der en "klassisk" årsag til det? Og hvad kan der gøres ved et ?


Det er både blå tiger rejer og alm RCS der er gået til..



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by SusSkovgaard »

Gir du dem foder med kalcium ?


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

De har fået Denerles Shrimp King Complete og er netop begyndt at give "mineral" versionen
http://www.akvariebutikken.dk/product/d ... eral-2184/

De har også lige fået mineral sten i akvariet. Begge ændringer siden rejerne er begyndt at gå til



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

nedtur.

håber de kommer stærkt igen dine rejer,nu hvor du har givet dem mineral sten,ellers er der mange der bruger flyedene calcium det påvirke alle dine rejer på engang.

hvilken slags vand bruger du.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

De går i postevand. KH 8 GH 13 og PH 7,5. Jeg har lige købt et osmose anlæg, og ved vandskift bliver det opsaltet osmose vand fremover. Hænger calcium og GH sammen, eller kan der godt være for lidt calcium selv om GH er "høj"?

Spottede en enkelt unge for første gang idag, det er jo rart. Selv om det vel tegner skidt hvis der kun er en enkelt. Men vil da ikke udelukke der kan være flere :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

gh og kh er lidt høje faktisk til tigerrejer,så har du købt gh+ mineral det burde hjælpe dig en del på vej + du har dine mineralsten i nu.

men alt det kalk der er i vandet får din gh til at stige,og selv om gh er for høj betyder det ikke at rejerne har det kalk de skal bruge,det er lidt indviklet alt det vand her for de propper så mange ting i vores drikkevand her på sjælland som rejerne bare ikke er glade for,også er der nogle det lykkes for kan huske ham jeg først købte tigerrejer af hans de ynglede som rotter i postevand i vanløse og mine i hvidovre kradsede af en efter en i løbet af et par måneder,så enkelte tilfælde kan det lykkes.

og det er super godt du er opmærksom på dit problem,nu har du husket at købe en microsiemens måler os ellers får du et problem når du skal måle hvor meget salt du propper i dit vand.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Yeps har også købt en måler, og købt gh+ mineral at opsalte med.

Lavede et stort vandskifte i torsdags pga akvariet skulle flyttes (der var rejerne begyndt at kradse af..) hvor jeg kom postevand i. Kan være jeg skal prøve at speede overgangen til osmose vand op - havde bare tænkt jeg ville efterfylde med osmose fra, men igen i morges lå der en RCS der så skidt ud..



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

vis du skal speede det op ville jeg lige få fjernet tigerrejerne i mens du fylder vand på også akklimatisere dem igen til det nye akvarie.
rcs rejer plejer at være rigtig hårdføre men vis de heller ikke har det så godt op med dem.

og lige lade vandet køre et par timer så det hele kan falde til ro også akklimatisere dem hen over natten.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by Smedn »

Der er en igen.. Den her har dog holdt ud i et par dage nu. Den virker ikke til at have det super godt, men de andre jeg har set, er døde samme dag.

Det ligner lidt den er ved at tabe skeletet, præcis som man vil pille en reje..
Attachments
IMG_1028 (1280x960).jpg
IMG_1028 (1280x960).jpg (592.46 KiB) Viewed 10814 times
IMG_1027 (1280x960).jpg
IMG_1027 (1280x960).jpg (561.98 KiB) Viewed 10814 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Rejer dør ved exoskellet skifte

Post by monjak2444 »

ja den ser ikke ud til at have det alt for godt hvordan går det med den.


mvh

Deniz

Post Reply